Låg volym i hörlurarna

Diskussion i 'Ideos X5' startad av antenordlund, 21 apr 2011.

  1. antenordlund

    antenordlund Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena !
    Nån mer än jag som upplever volymen som mkt låg i hörlurarna när man lyssnar på musik i sin X5:a ?

    Då jag frågade försäljaren och han då påstod att "Fransmännen krävt att volymen i mobiler skall begränsas så inte barn får hörselskador" någon EU grej alltså.

    Jag har dock svårt att tro att det är på det sättet. Någon mer än jag här på forumet som har låg volym ?
     
    ronaldoo gillar detta.
  2. Granström

    Granström Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan inte annat än hålla med, kan ofta dra på full volym utan att det blir för högt
     
    antenordlund gillar detta.
  3. Tacke

    Tacke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Maxvolymen blir ganska lagom för min del, men är det tystare musik/videor så är det faktiskt lite tyst ibland. Jag håller på för fullt med att hitta nån app som råder bot på detta.
     
    antenordlund gillar detta.
  4. ronaldoo

    ronaldoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så är det för mig med, men när jag tryckte in hörlurarna halvt i ingången så fick jag perfect ljud i ena av hörlurarna. Har dock inte fixat perfekt ljud från båda.
     
    antenordlund gillar detta.
  5. chaotism

    chaotism Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Snart nybliven ägare till en Ideos x5 här. Undrar om detta inte går att lösa på något vis genom blåtands-headset, eller kanske någon hjälpsam själ på xda som kan ta itu med detta (kan ju inte skada att ställa frågan där)?

    Om någon finner en lösning så glöm ej att lämna en rad här det :)
     
  6. ronaldoo

    ronaldoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    har fortfarande problem, annars är x5an underbar mobil
     
  7. antenordlund

    antenordlund Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Blåtandsheadset avhjälper symtomen med låg volym då den har egen förstärkare inbyggd,men då har man ju en till enhet att ladda när batteriet tar slut så det är inte en lösning för mig. Kanske det dyker upp en app så småningom får vi hoppas:)
     
  8. chaotism

    chaotism Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    antenordlund gillar detta.
  9. antenordlund

    antenordlund Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Intressant !

    Har problem att spara ändringen jag gör, verkar vara skrivskyddat.Någon som har lösningen?
     
  10. chaotism

    chaotism Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Själv hittar jag inte ens configen där man ändrar :ehm: är ett under att jag ens klara roota verkar det som :o
    Har du funnit någon lösning angående skrivskyddet?
     
  11. antenordlund

    antenordlund Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, ingen lösning än.

    Men jag kanske kan hjälpa dig hitta mappen med filen du behöver.
    Jag laddade ned "ES File Explorer" från Market Android(Gratis under verktyg).

    I ES File Explorer välj "LOCAL" uppe till vänster, den skall vara ljusgrå till färgen.
    Peka sedan på ikonen till vänster under "LOCAL" så den ändrar form till ett hus. Du får då upp ett antal mappar, välj mappen "etc" nya mappar dyker upp, välj mappen "hwVolumeFactor.cfg" Jag valde därefter "Text" under "Open As" sedan "ES Note Editor" Editorn öppnar då två rader med text
    "speaker=75"
    "wired_headset=60"

    Där ändrade jag värdet 60 till 65, problemet kommer när man skall spara det nya värdet då mappen är skrivskyddad på min X5:a.
    Din är väl rootad ? kanske funkar då.
    Lycka till !
     
  12. chaotism

    chaotism Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för hjälpen men fungerade inte då det fortfarande är skrivskyddat, tyvärr :ehm:

    Såg att han AliWam på XDA svarat på hur man ska gå tillväga, men då jag är lika teknisk som en sten så förstår jag inte vad han menar med steg 3. Om du förstår och kan förklara hur jag ska gå tillväga så vore det schysst!
     
  13. antenordlund

    antenordlund Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är inte rätt gubbe att svara på det tyvärr. Hoppas det finns någon annan som kan detta.
     
  14. sentiment

    sentiment Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag köpte denna mobil för 2 dagar sen och har aldrig haft en mobil som kan spela högre volymer än denna, och då menar jag både genom högtalaren och hörlurarna, låter väldigt konstigt att det verkar vara så olika för olika personer på samma telefon

    Edit: de medföljande hörlurarna var det låg volym på. Så ni som har problem med det kan testa andra hörlurar.
     
    Last edited: 6 maj 2011
  15. pe2dar

    pe2dar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    håller med sentiment, jag upplever nästan motsatsen, ljudet är FÖR högt :) beror nog på lurarna
     
  16. antenordlund

    antenordlund Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Konstigt ? Jag har provat med 2 olika Koss lurar med samma låga volym. Däremot när jag bytte sd kort med min dotter blev volymen högre påmin X5:a.o_O
     
  17. sentiment

    sentiment Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Verkligen konstigt, jag har endast låg volym med de medföljande hörlurarna, har testat 3 andra sorters, vilka gav högt och hyffsat bra ljud. Kan det ha med klasserna på sd-kortet att göra?!
     
  18. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Har svårt att tänka mig att byta SD-kort hjälper. Om det är för slö överföringshastighet borde det istället hacka eller något liknande, inte sänka volymen.

    antenordlund:

    Det är inte bara något du inbillar dig? Om inte så blir man ju nästan sugen på att testa det "vetenskapligt" med ett oscilloskop exempelvis (eller en spektrumanalysator, men det är lite overkill). Känner du någon som har ett oscilloskop? :P

    Eller så finns det någon annan enklare förklaring. Att SD-kort skulle förändra ljudvolymen känns dock högst osannolikt.
     
  19. antenordlund

    antenordlund Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min dotter har provlyssnat och intygar volymskillnaden mellan sd korten.
    Det är alltså mycket låg volym på min x5:a.

    Det blir lite högre volym med andra lurar än orginal pga vissa fysiska faktorer, orginallurarna trillar ur öronen på mig hela tiden nämligen:)

    Tösens sd-kort sitter i en Nokia musik express om det nu spelar nån roll.
     
  20. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Har du kopierat över exakt samma låt/ljudfil på de två korten? Om man t.ex. jämför en låt man rippat från en CD och en låt man laddat ner från PirateBay kan det vara skillnader i volymen.