Lagg i menyer

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by dirtyrolf, May 17, 2010.

1. dirtyrolf

dirtyrolf Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!
    Har haft min Desire i ungefär en vecka nu och jag undrar om det är fler som upplever samma "lagg" som jag gör när jag bläddrar runt i menyerna (framförallt programmenyn). Det flyter inte riktigt helt enkelt. När jag skriver detta märker jag också att telefonen inte riktigt hänger med i knapptryckningarna. Finns det någon lösning? Kan man lämna in telefonen och få en ny för ett sådant fel?

2. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Beror troligen på att du har någon service (bakgrundsprocess) igång.

Om du vill snacka lagg så gå till "home screen" och navigera 4-5 skärmar fram och till baka med den optiska trackball:en... Och nej, du kan troligen inte reklamera din desire för sånt. Om du lyckas tror jag inte du kommer få någon förbättring i vilket fall - plus att du är av med telefonen i 1-2 veckor...

Edit: jag vet iofs inte hur allvarligt ditt "lagg" är... men om det är som mitt så skulle jag 1) inte bry mig och 2) undra vad du jämför med (jag förutsätter att du jämför med en telefon som har multitasking och inte en iphone).

Last edited: May 17, 2010
  3. dirtyrolf

MINA ENHETER

Trackball-lagget är jag medveten om och vad jag förstår så är det en bugg (rätta mig gärna om jag har missuppfattat). Problemet är att det inte flyter ens när jag startat om telefonen. Det flöt inte ens helt efter återställningen jag gjorde när jag fick den.

4. Pallee

MINA ENHETER

Japp, trackball-lagget det är en bugg. Men jag förstår fortfarande inte vad du menar med "inte flyter" alla har ju olika referenser... jag kommer från en gammal sonyericsson så för mig flyter allt ;)

5. dirtyrolf

MINA ENHETER

Det känns ungefär som ett spel gör när det är 5-10 fps från riktigt flyt. Det är inga problem om man scrollar fort. Det är när man "precisionsscrollar" som det märks.

6. Pallee

MINA ENHETER

Snälla kom ner på jorden igen ;) Jag skulle gissa på att det beror på programeringen typ att den har någon form av minsta förflyttning för att aktivera scrollen. Det skulle tillexempel vara mycket jobbigt att "long-press:a" på en app om den gränsen inte fanns...

Något som är jobbigare är att viss text "wobblar" när man scrollar på grund av att pixlarna inte är helt kvadratiska (eller jag tror det är därför)... syns tydligast på diverse websidor... (förlåt att jag sade det... men jag var bara tvungen ;))

7. dirtyrolf

MINA ENHETER

Det är alltså bara att acceptera då? Eventuellt hoppas på att det flyter bättre efter 2.2?

8. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Skumt. För min desire flyter fint. Om du upplever lagget, så är det säkert lagg mer än vad som det skall vara.Min laggar endast om jag kört massa apps efter varandra. När den vilat ett tag, flyter den bra igen. Har du någon speciell app som kanske segar ner? app-killer tycker jag gör mer skada än nytta.

9. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Brukar köra en taskkiller det första jag gör på telefon efter att ha startat den, tycker det hjälper mycket, har ingen desire iofs men. Kör aldrig annars taskkiller i princip

10. cnord

cnord Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma sak, det försvinner helt när jag tar bort live wallpaper. Funderar på om det kan vara bristande ROM-minne, har inte massa apps, men har haft massa olika apps och spel installerade och har sett på andra forum att apps kan lämna filer kvar som tar upp plats. Tänker göra en hard reset tror jag så fort jag gjort lite backups :) hör av mig om det hjälper.

11. Sper

Sper Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Telefonen är inte riktigt lika snabb som Iphone, Även med en nystartad Desire med minimalt med apps i bakgrunden. Iphones hårdvara är väsenligt sämre. Med en JB iphone med ett hyfsat tema osv så går inte ens iphone klockrent.

De jag mest stör mig på är att oavsett om jag hårdvaru resseta min tele och endast installera de apps jag vill ha, 10-15 st så är mitt minne nere på 20meg efter nån dags användande. Vet inte hur de kommer sig. Telefonen avinstallera inte en app helt å hållet kanske.

Förhoppningsviss så löser sig detta när man kan installera apps på minneskortet. Och Telefonen blir då lite snabbare.

12. dirtyrolf

MINA ENHETER

Jag har aldrig kört någon taskkiller. Läste endel om att det gör mer skada än nytta så jag ska inte ge mig in på det, blir dessutom säkert ganska jobbigt i längden när man känner att man måste stänga av apps hela tiden (tänker tillbaka till när jag hade s60).

Testade att byta från live wallpaper till en helt vanlig bild och det flyter faktiskt mycket mycket bättre nu. Telefonen har visserligen legat orörd ett tag och då kanske den har hunnit stänga av lite bakgrundsprocesser? Nu flyter den i alla fall väldigt behagligt, får se om det blir värre sen efter lite användning.

Får hoppas på att 2.2 bjuder på förbättringar på den fronten och att HTC får ut uppdateringen snabbt.

13. Mattan

Mattan Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Om ditt minne förbrukas ju längre tiden går så låter det som att vi pratar om ram-minnet. I linux är detta helt naturligt att minnet fylls till bredden då stor delen av använt minne består av buffrat och cachat minne. Många minnesvisare i linux visar den totala mängden använt minne, men det betyder sällan att det är brist på minne.

14. Sper

Sper Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Prata om den plats man har att installera sina apps på. 150 Meg är de väl från början.

15. DadoZ

DadoZ Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hm, vet inte riktigt om det är samma sak jag funderat på också. Men jag upplever att reaktionstiden är något fördröjd när man skrollar (både när man surfar och under programmenyn).

Dvs om man börjar dra med fingret riktigt mjukt och långsamt så händer ingenting till en början, utan man måste "ta i lite mer" , och då blir det alltid ett litet första "ryck" medan det i tex iphonen flyter på redan vid första lilla beröring..

Detta är absolut inget jag skulle byta telefonen för, men bara ett mini irritationsmoment :-). Undrar om det har att göra med att dom valde den billigare digitalizern som det skrivits om här...

16. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du stängt av live wallpaper? Stäng av animationer i samma veva.

Last edited: May 18, 2010
  17. edsbyn

edsbyn Guest

Det blev en jäkla skillnad när jag stängde av live wallpaper!
    nu scrollar jag mycket renare mellan skärmarna.

18. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så här presterade vår Desire efter att vi lagt in en hel del appar och fyllt alla sju hemskärmar med diverse saker utan live wallpaper: http://www.youtube.com/watch?v=ldy76to50NA

Ni som erfar att det går för långsamt, hur är det i relation till denna video?

Ett alternativ vore att byta launcher och en som fått mycket fin kritik på senare tid och som vi håller på att utvärdera just nu heter LauncherPro: http://www.appbrain.com/app/com.fede.launcher

19. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ser ut som ni också stängt av live wallpaper. Det är det som buggar/drar cpu trots att den inte visas. Sedan laggar meddelandehistoriken oavsett profilbilder eller ej, dvs också mjukvarufel. Mkt appar och fyllda hemskärmar segar inte ner telefonen.

20. edsbyn

edsbyn Guest

Helt rätt!
    Om jag visste det här innan skulle jag aldrig ha kört med live wallpaper.
    Min känns verkligen dubbelt så snabb nu på allt, utan överdrift.