Laggande tangentbord

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av uffebä, 6 okt 2016.

  1. uffebä

    uffebä Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    När jag skriver SMS eller i Whatsapp så blir tangentbordet riktigt trögt. Men bara ibland. Har provat att installera Swiftkey men symptomen är de samma.
    Någon som har något tips på hur problemet kan åtgärdas?
    Uffe
     
  2. witch_droid

    witch_droid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, har du provat med Multiling O Keyboard? Det är extremt lightweight och inget bloat.

    Enda nackdelen är att det svenska ordboken är ganska dålig. Om jag shjälv fortsätter använda det så kommer jag att ladda upp bättre ordböcker på nätet så att O Key blir användbart på riktigt!


    Hursom, det laggar minimalt för mig iaf
     
  3. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Jag kör med swiftkey och har aldrig känt av att det blivit segt eller trögt, inte heller på gamla n5:an. Kör ibland googles tangentbord och inte märkt av det där heller.
    Vet dock att då jag hade om det var runt 5gb på en nexus7 2013 ledigt så blev den rätt seg, raderade lite och vips så blev det fart i den igen.
    Kanske har och göra med vilken version av android man kör med, vilka appar man har installerade osv som gör att det blir lite segt vid lite utrymme kvar. Kan väl diffa också på enheter, vissa kanske börjar sega ner vid 5gb ledigt, vissa vid 2?
    Så det kan ju vara något att kolla så du inte har fullt på luren nästan.

    Efter det skulle jag startat i recovery(volym upp och power och sen volym ner och power eller något sådant, bara söka om du är osäker) och valt wipe cache och se om det blir skillnad. Om inte det hjälper så är det väl en fabriksåterställning och inte välja att återskapa någon kopia eller dylikt utan börja från början. Tex installera whatsapp och sms om den nu inte redan finns och se om problemet finns kvar.
     
  4. witch_droid

    witch_droid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Annan idé är att köra Disable Service om du har rootad enhet. Då kan du möjligen stänga av en massa onödiga tjänster som tangentborden använder. Eller andra appars tjänster också. Finns listor på internet om du googlar på tjänster som är "ofarliga" att stänga ner.