Problem: Lång servicetid och nya problem skapade av Anovo

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av Dzadd, 25 sept 2011.

  1. Dzadd

    Dzadd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om Phone House har ljugit mig rakt upp i ansiktet eller om det är jag som är lite trög.

    Det hela började med att jag fick problemet med damm innanför skärmen och valde då att lämna in mobilen till Phone House som sedan efter två veckor skickade den vidare. Och efter ytterligare åtta dagar så anlände den till Anovos verkstad där den senare låg i ytterligare 19 dagar innan de skickade den tillbaka till butiken som då fick den den 22, alltså nu i torsdags.
    Under denna tid så har jag ringt som en galning till Phone House och undrat varför inget händer. Vägrade själv ringa anovo pga det kostar 20 spänn och tänker inte skänka dessa troll en krona.

    Jag var in till butiken förra veckan för att höra om jag kunde reklamera varan pga lång servicetid men de sa nej utan de måste höra med HTC för vad det har för policy om servicetiden. Butikschefen ringde upp mig nån dag senare och sa att HTC har sex veckor och sedan så kan man reklamera varan. (ska tillägga att jag var tvungen att först ringa upp han för att påminna honom om att ringa HTC efter som han "glömde" att ringa upp mig på bestämd tid)

    Telefonen kom nu i torsdags till butiken efter fem veckor och sex dagar men jag själv kunde inte hämta ut den just den dagen pga jobbet så jag hämtade den i fredags.

    Nöjd som jag var så åkte jag hem med telefonen och upptäcker att det är något som inte stämmer, vibratorn är heldöd och jag kan ju inte direkt spela förvånad med tanke på att det är Anovo som utfört reparationen.
    Åkte in igår (lördag) till butiken och påpekade detta och drog återigen upp vad jag läst om vad som enligt konsumentverket anser som skälig servicetid (fyra veckor) men jag själv visste att det kanske är dumt att dra upp ett garantiärende som redan är avslutat och ångrar att jag inte gick hårdare fram från första början.
    Och väl där inne så utspelar sig samma gamla visa: Att det är butikschefen som har hand om sånt och att det är hans beslut ifall jag vill gå vidare med reklamation vilket är förståeligt men att han inte skulle jobba fören på måndag.

    Så nu vill jag ha eran hjälp och tips.
    Hur ska jag hantera detta? Vill helst inte vara utan telefonen ett par veckor till. Och jag har sökt och sökt men hittar inget som kan bevisa att HTC har just sex veckor som tak på reptid, men jag har mailat deras support och frågat alldeles nyss men jag får nog ändå inget svar fören på måndag.
     
    Last edited: 25 sept 2011
  2. masa69

    masa69 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    170
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Jag kollade med Anovo för ett par veckor sedan och då hade dom 4000+ Htc´s på kö till reparation och dom sa minst 4-5 veckor,
    Därför väntar jag lite med att skicka im min för att fixa dammet under displayen.
     
  3. Mungoslungos

    Mungoslungos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    The Phone House är ju ett jävla skit ställe med... tråkigt för dig hur som helst. Själv har jag Telenor men de är inte så vassa de heller, samma fel tre gånger gäller för ny lur hos dem.

    Kontakta myndigheter och skaffa fram skriftliga intyg på vad som gäller väger ofta tungt, företagen vill inte ha problem utan hostar hellre upp en ny vara.

    Önskar dig lycka till, uppdatera oss gärna.
     
  4. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Haft samma problem som du har nu, mitt tips är att stå på dig. Kontakta HTC och se vad de har att säga om 6 veckor. Finns det möjlighet att kontakta några över butiken?
     
  5. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo knuten är hur man definierar "skälig reparationstid"....

    En google-sökning ger det här
    sk?lig reparationstid -

    2-3 veckor kan väl anses som "skäligt" men inte 6, jag skulle kraftigt protestera mot en sådan lång reparationstid !!
     
  6. Dzadd

    Dzadd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag började klaga efter fyra veckor och sa då att jag ville reklamera men fick till svars att det var upp till HTC att bestämma det. Och efter att butikschefen ringt dom så sa han att deras policy var sex veckor.

    Skickade även iväg ett långt mail till till konsumentverket här i Skellefteå men fick ett otydligt svar tillbaka. Kan kopiera och klistra in vad jag skrivit och vilket svar jag fick, noteras också att det handlar om det garantiärende som nu är avslutat.
    Det är lite mycket läsning för jag ville själv gå in på detaljerna.

    Här är mitt mail till konsumentverket vilket jag skickade den 13 september:

    Hej, kommer dra hela historien om mitt lilla bekymmer som jag har.

    Den 06.10.2011 så köpte jag en HTC Sensation hos The Phone House i Skellefteå och efter ett par veckors användande så hade det kommit in damm under displayen vilket efter lite letandes på nätet visade vara sig ett vanligt problem på just denna modell men att det täcktes av garantin.
    Så den 13 augusti så lämnade jag in mobilen i butiken och de sa att den skulle skickas på verkstad.
    Första veckan gick och inget hade hänt enligt Emorx Networks sida (där man ser vart mobilen befinner sig)
    Så den 18 aug ringde jag till Phone House kundtjänst (huvudkontor), de sa att de inte kunde ta reda på mer information än den som jag såg, så jag fick numret till butiken i Skellefteå.
    Där fick jag till svars att de hade skickat mobilen men att ett fel hade uppstått så det var därför jag inte kunde se ärendet men han sa att han direkt skulle uppdatera Emroxssidan manuellt, och jag frågade igen: Men ni har skickat mobilen? Och fick till svar: Ja.
    Fyra dagar senare (22 aug) efter samtalet med butiken och äntligen så uppdateras Emroxssidan, då ser jag att mobilen hade inte alls hade lämnat butiken tidigare utan hade skickats just den dagen (22 aug), alltså hade de ljugit för mig. Det hade alltså tagit nio dagar för dom att bara skicka mobilen från butiken.

    Efter ytterligare åtta dagar (den 30 aug) så kommer nästa uppdatering på mitt serviceobjekt, då hade det äntligen kommit fram till Anovos verkstad i Västerås.
    Och på deras sida till för att följa förloppet så står det: Vi har mottagit produkten och registrerat den i vårt datasystem
    Hur kan det ta åtta dagar från att ha lämnat butiken till att ha kommit fram till Anovo?

    Den 6 sep ringer jag igen till Phone House huvudkontor efter som inget har hänt på Anovo plus att jag frågar hur det kan ha tigit nio dagar för butiken att skicka mobilen. Fick inga tydliga svar utan hänvisades att ta kontakt med butiken i sig.

    Nu i lördags (10 sep) var jag in till butiken och drog hela historien som ovan och killen som jobbade där bemötte mig trevligt och reagerade mest på de nio dagar som det tagit för mobilen att lämna butiken, han sa att de brukar skicka iväg garantiärenden 3 ggr i veckan.
    Jag sa att jag ville reklamera telefonen pga lång servicetid och sa även att med tanke på andra personer med samma problem har fått hela displayen utbytt så måste Anovo beställa reservdelar från HTC själva vilket bara det kan en bra tid.
    Han sa att det är något som butikschefen skulle ta hand om så han skrev en lapp som då chefen skulle läsa nu i måndags (12 sep) angående reklamation och sa att de skulle ringa tillbaka på måndagen.
    Ingen ringde i måndags, och inte idag heller (13 sep) så jag ringde dit och jag fick prata med chefen.
    Han hade lästa lappen som var lämnad till honom men han sa att han skulle ringa till HTC i morgon för han trodde att det var sex veckor det max skulle få ta för att kunna reklamera pga för lång servicetid.

    Och nu kommer jag till frågan, ska jag egentligen kunna reklamera efter 20 arbetsdagar pga för lång servicetid eller är det tillverkarna själva som bestämmer den skäliga tiden? Och isåfall hur får man reda på tex HTC policy om servicetider osv?

    Och här är ett utdrag från servicehistoriken från emroxs sida och som ni ser så har det inte hänt så mycket:
    Statushistorik
    Nytt serviceärende 2011-08-13
    Lämnat butik 2011-08-22
    Verkstad: Mottaget 2011-08-30

    Och här är svaret jag fick av dom:

    Hej Dennis,

    tack för ditt mail. Som steg ett kan jag säga att en reklamation som i ditt fall ska ske inom "skälig tid" vilket är lagomt luddigt, men det finns inga fasta tidsgränser i lagtexten. Man brukar prata om ett par veckor om det är en vara som måste skickas iväg för reparation, men det handlar i vart fall inte om månader i ett vanligt fall. Vad som är skälig tid kan också bero på vilken typ av vara det är, t ex om det är en vara man behöver och använder varje dag eller en vara som man kan klara sig utan en period. Om man har fått låna en ersättningsvara under reparationstiden så kan man få godta lite längre reparationstid.

    Jag tycker att du ska ta kontakt med The Phone House i Skellefteå och begära att reparationen ska ske så fort som möjligt eftersom du redan har fått vänta i några veckor. Kan de inte erbjuda en lånetelefon kan du komma överens om att hyra en telefon på deras bekostnad. Om de inte kan reparera telefonen inom en rimlig tid så kanske de kan byta ut telefonen till en likvärdig telefon eller i sista hand kan det bli fråga om att häva köpet på grund av dröjsmål.

    Om du har några fler frågor får du gärna kontakta oss igen!

    Slut

    När jag läste svaret kändes det nästan som om de inte läst mitt brev så noga och gav mig inte direkt någon extra grund till mina rättigheter utan det repeterar att jag borde kontakta butiken igen, vilket jag redan gjort både till deras huvudkontor och butiken i sig plus ett besök och försökt att få telefonen reklamerad eller iallafall få dom att skynda sig på och kontakta Anovo vilket dom fick tummen ur och gjorde för exakt en vecka sedan.
     
  7. Serian

    Serian Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kontakta ARN och se vad de har att säga. Starta en blogg om phone house och skriv ner exakt vad som hänt, dålig PR är något som de mesta företag reagerar STARKT på och då försöker hjälpa dig. Gå till butiken, stå på dig om lånetelefon, att de ska skickas direkt osv. Stör du dem inför andras kunder i butiken så kommer det säkerligen dyka upp en ny telefon på ett magiskt sätt på en gång.

    EDIT- Just ja, glöm inte bort att kräva något extra om du har abonnemang som du inte kan nyttja med mobilen.
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Hur som helst är skälig tid inte 5 veckor och 6 dagar. Kan du dessutom påvisa att telefonen ett arbetsredskap som du har ett stort behov av borde dina chanser öka att få telefonen utbytt/ersatt. Kan dom fortfarande inte byta ut den så kräv en likvärdig lånetelefon under tiden din är på reparation,det har dom faktiskt skyldighet att lösa till dig.
     
  9. planis83

    planis83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Jag hade exakt samma problem, damm mellan glas och display. Har dock köpt den hos Telenor.

    Jag skaffade min 110611, har kanske haft i fysisk form i ca 3 veckor sedan dess. Sista gången jag lämnade in den för just detta problem var 110726 och jag hämtade den nu i fredags 110923 alltså nästan exakt två (!) månader senare, så för din del har det gått lite snabbare.

    Jag försökte hela valsen med reklamation osv men fick nobben, detta trots att jag lämnat in den tre ggr för samma orsak.

    Kontaktade därför HTC direkt och fick till tips att kontakta dem direkt nästa gång jag får problem med mobilen och få ett ärendenummer direkt från dem som jag kan hänvisa till för Telenor samt Anovo.
    När jag berättat vad som hänt osv menade HTC själva att jag skulle fått en ny mobil på en gång. De samt Telenor som jag ringt och ned ett antal ggr så även rakt ut att dem inte är nöjda med Anovo och att det finns en ny aktör inom servicereparationer som de tittar på för ev samarbete med istället för Anovo.

    Slutade dock ganska bra, Telenor gav mig två kostnadsfria månader :-)
    Kommer dock ALLTID kontakta HTC direkt nästa gång jag får problem med mobben.
     
    Last edited: 26 sept 2011
  10. Dzadd

    Dzadd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu dags för en liten uppdatering.

    Skickade ett mail till HTC angående deras policy för servicetid och reklamation och fick detta svar:

    Tack för att du kontaktat HTC.

    Vi har tyvärr inte möjlighet att reklamera p.g.a. lång servicetid, om det inte gäller ytterst enstaka fall. Däremot, om det går över 30 dagar från att den anlände till Anovo, så kan vi ansöka om en utbytesenhet.

    Tveka inte att återkomma till oss om dy har fler frågor.


    Jag vet att det inte finns någon skriven lag angående reklamation pga lång servicetid men kan då en tillverkare tex sätta att det kan ta upp emot tio veckor eller ingen tidsbegränsning alls innan man får igen sin vara?

    Men nu ikväll så ska jag åka och lämna in mobilen för andra gången och så har jag också blivit lovad kompensation för det hela, vad det är vet jag inte men det kan ja kanske svara på senare ikväll när jag kommer hem.
     
  11. Mungoslungos

    Mungoslungos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Spännande tråd att följa, känner igen sig så väl hur man ofta blir behandlad. Att man som kund alltid får slita som fan för att lösa saker. Har själv "Power Button" problemet med min telefon, men orkar helt enkelt inte lämna den på service och vänta, vem vet, 4 veckor, 5 ,6 ,7?...

    Trist skit.
     
  12. Dzadd

    Dzadd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nu är mobilen inlämnad för andra gången, nu skulle det tydligen ta en vecka- max två för att få den repad för nu är ordern under backreparation.

    Dock så var butikschefen inte där så jag kunde inte förhandla mig fram någon kompensation men jag ska ta kontakt med han i veckan eller när jag får tillbaka mobilen igen.

    Just nu vill jag bara få den fixad så jag kan lira lite Wordfeud ;)
     
  13. planis83

    planis83 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 7
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Liten update...

    Hämtade ju min htc i fredags igen... Idag upptäcker jag samma problem, damm mellan glas och display!? WTF!!

    Ringde direkt till htc och Telenor, dem mer eller mindre lovade mig en ny direkt men dem måste fortf skicka den för "besiktning", " lär väl dröja ytterligare två månader den här gången. Hoppas Anovo brinner upp i helvetet och det snart!

    Deras reparationer av telefonen är ju uppenbarligen under all jävla kritik!
     
    Hund gillar detta.
  14. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Blir lite skrämd när man läser erfarenheterna ovan. Butikskedjorna verkar ju strunta helt i sina kunder och skyller det mesta på tillverkaren. Det är alltid säljaren som är ansvarig mot dig som kund, inte tillverkaren.

    Jag jobbar själv i butik och mig veterligen går det bra att reklamera en HTC-apparat när den varit borta 4 veckor.

    Kan även tipsa om att Deltaservice, som redan med gott resultat lagar Nokia, Samsung och Sony Ericsson, även har börjat laga HTC...

    Helt underbart, från att tvingas upplysa kunderna om att deras telefon kommer vara borta i minst en månad och troligtvis inte kommer vara lagad vid återkomsten, till att den är tillbaka på en vecka och fungerar precis som den ska.

    Misstänker dock att de stora kedjorna har avtal med Anovo och på så sätt ger sina kunder en betydligt sämre service.
     
    Hund gillar detta.
  15. Dzadd

    Dzadd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har en arbetskamrat som hade exakt samma problem med damm under displayen på sin Sensation, enda skillnaden var att han köpt sin på Netonnet och då skickade mobilen direkt till Anovo.
    Där låg den också i några veckor, om det var fyra eller fem kommer ja inte ihåg men iallafall så ringde han till netonnet och fick en ny telefon direkt utan nån vidare tjafs.
    Ångrar nu i efterhand att jag valde The Phone House.

    Men men dom skickade iaf iväg telefonen igår på backrep till anovo och jag kommer hålla er uppdaterade tills jag får tillbaka telefonen eller om det uppstår nya problem.
     
  16. rizpusher

    rizpusher Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    häleböp

    MINA ENHETER

    Operatör:
    häleböp
    Lite "off topic" men förstår inte hur folk kan handla på The Phone House dom är ett skämt! Hoppas Sensation XE inte har samma problem som den vanliga.
     
  17. Dzadd

    Dzadd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ångrar själv att jag gjorde misstagen att köpa på The phone house, kände just då för tillfället att jag var var tvungen att ha en ny mobil efter min hero efter att jag slängt i den i en kartongpress efter en fuktskada (finns bild efter om ni vill se) så att jag köpte en sensation på the phone house ganska direkt efter.

    Men igår fick dom in den på anovo så nästa vecka borde den vara lagad för andra gången.
     
  18. rizpusher

    rizpusher Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    häleböp

    MINA ENHETER

    Operatör:
    häleböp
    Jag förstår dig och känner verkligen för dig. Köper man en telefon får den summan pengar så ska inte behöva skicka den på lagning hela tiden. Jag kommer nog inte köpa någon av sensation telefonerna och vänta på nästa modell istället. Lycka till och hoppas att allt går bra för dig. F*ck The Phone House!
     
  19. saft

    saft Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon som kan bekräfta det? Och helst visa någon slags dokument med stöd för det?

    Min (jobbets) sensation lämnades in 23:e augusti till återförsäljaren (Dialect) efter några veckors användning p.g.a. spontana omstarter/avstängningar och power-knapp-problemet.

    Jag har de senaste veckorna haft en flitig mailkorrespondens med HTC-supporten som är duktiga på att svara fort, men som inte gör ett skit för att hjälpa till utan hänvisar till en "policy" som jag inte vet hur den ser ut.

    Telefonen kom tillbaka till butiken i fredags, efter fem veckor, med en felmonterad kameralins.

    HTC vill skicka tillbaka telefonen till Anovo, men Dialect vill skicka den till någon annan lokal reparatör, vilket som jag förstår det skulle förstöra garantin.

    En riktig soppa. Kan bara tänka mig hur det skulle kännas om det här händer en med en privat telefon. Det har fått mig att totalt tappa förtroendet för både Dialect (som t.ex. vägrade erbjuda en lånetelefon) och HTC.
     
  20. rizpusher

    rizpusher Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    häleböp

    MINA ENHETER

    Operatör:
    häleböp
    Mailade HTC och frågade om dom hade gjort något åt damm under skärmen med Sensation XE. Skrev också att det finns nästan 100 sidor på XDA forum just om det problemet. Detta fick jag i svar:

    Thank you for contacting HTC

    This is not known issue with the phones. The reason that some people have this problem is down to how the device is handled and looked after. The sensation phone is built to the highest standards and is a quality product. The Sensation XE with Beats Audio™ will be built to the highest standards possible.

    I hope that this information meets with your requirements, should you have any further questions please do not hesitate to contact us again.
    If this response has resolved your query, and you have no further questions please close this ticket by following the link below. Upon closure of the ticket you will be invited to complete our Customer Satisfaction Survey which should take no more than 1 minute to complete.

    Sincerely,

    Vladimir

    HTC