Långa SMS -> MMS?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av w00t, 4 maj 2010.

1. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    En lösning har redan nämnts här i tråden, dvs installera och använd Handcent SMS (gratis) i stället för det inbyggda SMS-programmet. Där kan man själv ställa in om man vill att det ska omvandla långa SMS till MMS eller ej.

2. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Som vanligt så är det en ren smaksak hur stora sms man skickar. Fast visst, personligen tycker jag att det ser jobbigt ut få typ. sms som innehåller 2000 bokstäver... vill man skriva stora memoarer kan jag lika väl skicka ett mms med en trevlig bild :)

Men jag förstår, i dagens tekniska samhälle så bjuder många operatörer typ 3000 gratis sms varje månad... så folk skickar så mycket det bara går

Last edited: 8 maj 2010
  3. TheBeauti

TheBeauti Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Absolut, och kunde jag så skulle jag skickat som ett mms. Men ja, jag skickar till Tyskland, och jag har i alla fall aldrig lyckats skicka ett mms dit, och så är det betydligt dyrare än sms.. Så därför ät detta så viktigt för mig, att just få skicka SMS och inte MMS. Det kommer liksom inte fram annars.. :)

4. w00t

w00t Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Finns ingen lösning vad jag hittat förutom att använda andra smsprogram. Handcent SMS gillade jag verkligen inte, speciellt inte med massa reklam och tjaffs i :)

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Kuriosa: man kan skicka 765 tecken i ett multi-sms innan det konverteras till mms (vilket är ett mycket konstigt tal eftersom att telefonen säger att man är inne på sitt 6:e sms och har 153 tecken kvar till att fylla 7 sms...)

Och just for the record, jag räknade dem inte på telefonen - kopierade texten jag skrev och mailade den till dator -> word -> räkna ;)

6. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Handcent har ju bara reklam i inställningsmenyn, det kan jag acceptera då man inte är där så mycket, det är ju i alla fall gratis, hade det kostat pengar och reklamen varit kvar då hade jag kastat ut det.

7. malexin

malexin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Så konstigt är det inte. Långa SMS består som bekant av flera vanliga SMS som sen sammanfogas, och då kan man bara använda 153 tecken till vanlig text per SMS, eftersom de resterande sju innehåller information som telefonen behöver för att sätta ihop dem.
    Har man någon gång fått ett långt SMS till en gammal telefon som inte klarar av att sammanfoga delarna så vet man hur det ser ut :)

8. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Haha, Svar på tal direkt ;) så går det när man inte orkar kolla upp alla headers etc. innan man postar på detta upplysta forumet.

(For the record så var min första telefon en SE k700, vilken hade möjlighet att skicka, och ta emot upp till 6 sms i samma meddelande.)