Problem: Långsamt 4G, 4Mbit/s

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Pit boss, 8 maj 2013.

  1. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Speciellt på 2600 bandet, vill man ha bra täckning måste man använda 800 bandet vilket bara Telia använder just nu.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  2. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Hur går det för dig? Fått ordning på 4G?
    Jag sitter med samma problem.

    Mvh Robin
     
  3. Sjobom

    Sjobom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även jag bytte från Telia till Halebop, mäter väldigt bra hela tiden.
    (Sundsvall).
     
  4. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    836
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Min mobil är inte defekt. Har hittat en stadsdel här som jag får konstant 4G. Känns som ett skämt med 4G täckningen. Tres tekningsskarta stämmer ju inte alls.
     
  5. Affe_

    Affe_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har Tele2 och brukar ligga mellan 30-40 Mbit/s i 4G-nätet. På jobbet provade jag och fick toppnoteringen 76,5 Mbit/s ner och 6,4 Mbit/s upp.
     
  6. Pit boss

    Pit boss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nu har 4G hoppat igång, jag hittade en tråd hör där man skickade ett sms för att uppgradera till 4G gratis, jag gjorde det u godkväll och nu springer det på ordentligt
    60Mbit/s ned och ca 10 upp. Jag känner mig nöjd trots att tele2. missat att uppgradera vid mitt första samtal ned dom.



    Med vänliga hälsningar
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du menar kanske någon gång i framtiden? Nu är Telias 4G-täckning helt kass.
     
  8. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Halebop kör på Telias nät och jag har grym täckning, 40 Mbit uppmätt ute på havet längs med västkusten.

    Skickat från min HTC One
     
  9. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    nej Telia köpa bandbredd i 800 bandet under den stora frekvensauktionen. Tele2 och telenor köpte bandbredd på 900 bandet för 4G ...
     
  10. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Bara för att man köpte ett frekvensband betyder inte att man byggt ut och har lika bra täckning som på GSM på det frekvensbandet. Tittar man på täckningskartan har Telia sorgligt dålig täckning (och det fungerar så kasst att jag trodde det var fel på min mobil, nu testade jag med en annan och det var minst lika dåligt).
     
  11. hampo

    hampo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har rätt så dålig mottagning för 4g också, får ut runt 7mbit/s med masten dryga 50 meter från mitt hem, testade på en annan plats dryga 1km iväg nyss samma sak, får testa runt lite men kan det vara för man har gammalt simkort? ringde telenor och dem var tvugna att aktivera mitt simkort för 4g idag
     
  12. Pit boss

    Pit boss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag plockade hem Open Signal från playstore och lekte runt lite med den appen, kollar man täckningskartan över Enköping så är det inte alls så stor täckning sin tele2 ritar upp på sin hemsida.

    Med vänliga hälsningar
     
  13. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Men det är väl ingen som tror att man över en natt uppgraderat samtliga basstationer? Jmf. med hur långtid det tog att få bra 3g täckning.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  14. jhenrikj

    jhenrikj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    För mig så har jag bättre täckning på telias 4G än på deras 3G. Där jag tidigare bara fick EDGE får jag 4G utan problem (upp till 20 Mbit eftersom det är vad mitt abonnemang klarar av). Åkte tåg mellan Örebro och Göteborg i går och så fort man var i närheten av bebyggelse så fanns det 4G, inne i skogen fanns det som vanligt ingenting...

    Att kalla telias 4G täcknig som kass beror nog bara på att man hyser agg till telia på något sätt för för mig fungerar den alldeles utmärkt (kan ju bero på att jag har en EU modell också kanske)....
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia har rättigheter att bygga ut sitt nät i 800, 900, 1800 samt 2600MHz - om vad de vill använda respektive frekvens till är ganska mycket upp till dem då de ska vara teknikneutrala. Telia använder idag 900 och 1800MHz till sitt GSM-nät - men om de ville så skulle de kunna prioritera om detta också.

    Net4Mobility) Telenor/Tele2 har tillstånd att bygga ut sitt nät i 800, 900, 1800 samt 2600MHz. Dock har de valt att endast använda 900 för tillfället, av den anledning att det blev lättare och billigare iom att de slår ihop sitt GSM-nät som redan sänder på den frekvensen - de använder självklart också 2600MHz.

    Masten du ser, vet du om den sänder på 900MHz eller 2600MHz? Ibland får man fel information från de på kundtjäst kring detta, om du inte tagit reda på det själv - på något sätt?
     
  16. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Telia kör ju lte på låga frekvensband, precis som edge.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  17. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Skjut mig gärna men jag undrar ändå vad denna hysteri kring 4G kommer ifrån? Till vad behöver ni så höga hastigheter att 3G inte räcker till?

    Jag antar att jag inte är ensam med att sitta på ett abonnemang med begränsad surf och då är det ju tämligen dumt att sitta och ladda ner filmer i HD-kvalité på sin 4G-uppkoppling. För de vardagliga sakerna jag använder min telefon till, tapatalk, facebook, diverse internet, spotify (dock nästan alltid offline) och ett och annat youtubeklipp så ser jag ingen anledning till att promt ha 4G. Visst, det är ju trevligt om man kan ha det snabbaste och senaste men gör det verkligen skillnad på "lagomt vardagsbruk", om jag får kalla det så?

    Sitter men på ett abonnemang med obegränsad surf så kan jag dock förstå det mer.
     
  18. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Latensen framför allt! Det är stor skillnad i allt, från att kolla mailen, surfa, installera program, Tapatalk. Ja allt.

    Som att jämföra desire s med One nästan.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  19. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Jo det är klart, där har du en poäng. En viss skillnad gör det ju, i alla fall i teorin och förutsatt att det är lantensen som flaskar. Jag har tyvärr för dålig koll på mjukvara och hårdvara vad gäller rendering i mobiltelefoner så jag kan inte uttala mig om vad som flaskar vid t.ex. laddning av en internetsida.

    Kalla mig bakåtsträvare men jag tror att klarar mig med 3G på min HTC One. Men det är klart, när man väl provar på 4G så vill man säkert aldrig vända åter. Brukar ju vara så med ny teknik. För mig som kommer från en DHD där både mjuk- och hårdvara flaskar så in i bomben så kommer det att gå undan oavsett vilken uppkoppling min HTC One sitter på. :)
     
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men alternativet är oftast inte full fart via 3G-nätet (som kan vara överbelastat eller inte ha täckning).

    Alternativen kan se ut så här:

    [​IMG]

    vs

    [​IMG]

    vid samma tid och på samma plats.