Långsamt MicroSD

Diskussion i 'Allmänt' startad av donpipino, 4 nov 2015.

Taggar:
  1. donpipino

    donpipino Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Övrigt:
    Chromecast (Mk1), Sony Smartwatch 2
    Fick ett 128 GB MicroSD (Class 10) i julklapp förra året. Har inte haft några problem alls med det, men nu när jag gjorde en benchmark med A1 SD Bench så fick jag 17.13 MB/s Read och 11,35 MB/s Write. Det känns ju inte riktigt bra för ett class 10 kort?

    http://www.electroworld.se/product/...eskort-128-gb-adapter?scid=PRICECOMP_PRISJAKT Tror det är ett sådant jag har och det ska ju ha upp till 48 MB/s står det?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Prestandan varierar rätt mycket bereonde på vad du skriver till minneskortet. Jag har inte provat benchmarken du nämner själv, men om den exempelvis skriver många små filer blir belastningen större och hastigheten lägre.

    Om du vill utsluta plattan kan du alltid testa minneskortet i datorn. Dra över en lite större fil, någon film eller dylikt, och se hur lång tid det tar. Då bör du få ut maxhastigheten.
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Testade i min SGS5 med ett samsung 32g class 10 kort och fick R:35 /W: 9.

    Det är rätt många faktorer som kan bromsa, inte minst mjukvaran i telefonen (eller kortläsaren) spelar stor roll. Tänk på att du bör ha minst en usb3 kortläsare till datorn för att få ut max hastighet.
     
  4. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag och min sambo har identiska 128gb sandisk kort. Hon har en note 4 (n910f) och jag en note 3. Hon fick hastighet på ca 70-80% av kortets angivna max medan jag hamnade på 35-40% av kortets max.

    Tillverkarna är alldeles för snåla och lata för att optimera för minneskort tyvärr. Min gissning är att det framförallt handlar om att läsarna för kort i många telefoner är billiga och långsamma.
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Spelar roll hur mycket man har på kortet. Om det vid skrivning inte finns ledigt utrymme för filen i ett stycke kan hastigheten gå ner radikalt. Vill minnas att man inte bör fylla kortet till mer än ca 70%.
     
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ett tips är även att då och då formatera om kortet, jag har märkt att hastigheten kan gå upp en hel del då.