Fråga: Lås till elsparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av wmb, 6 jul 2020.

  1. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Handklovslås är tyvärr inte heller speciellt säkert, går väldigt snabbt och tyst att öppna med exempelvis en mutterspräckare.

    Airtag är bra, gärna modifierad med bortplockad högtalare och gömd bra.
    Man kan även kombinera med en Tile också som är gömd på annat ställe.
     
    Last edited: 9 mar 2023
  2. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Säg inte det...

    LockPickingLawyer behövde några minuter med skruvstäd, gigantisk skiftnyckel och ett spärrskaft för att göra sönder ett liknande lås med mutterspräckare.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=3vUHKbiuodc


    Det låset som jag länkade till är precis likadant, fast med bättre låscylinder (som inte hakar upp sig och tvingar dig att kapa låset för att komma hem).

    Japp, högtalaren är borttagen och airtagen är monterad inuti ramen.

    Jag skulle fortfarande inte få för mig att lämna sparkcykeln utomhus över natten men jag borde i alla fall inte behöva oroa mig för att något as ska sno sparken medans jag äter igen.
     
  3. kubulifitness

    kubulifitness Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2023
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Intressant. Det finns inga specialanpassade säkerhetslösningar för elsparkcyklar just nu vad jag har märkt. Jag håller på och gör mitt examensarbete om just det här och ska utveckla/ta fram en vettig lösning i slutet av projektet. Ni får gärna delta i min undersökning Mikromobilitet - Privata elsparkcyklar och svara på några frågor, det skulle hjälpa mig väldigt mycket.
     
  4. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    De här som nämnts tidigare i tråden verkar bra allihopa

    Hiplok D1000 (Speciell metall ”Ferosafe” som förstör kapskivorna på en vinkelslip)

    Litelok X1 eller ännu bättre Litelok X3 (Speciell metall ”Barronium” som förstör kapskivorna på en vinkelslip)

    Står ju emot kapningar 3 till 10 ggr längre tid än bästa kryptonite lås

    Undrar när de gamla låsföretagen finner sin egen metall eller köper in sig i ovanstående teknik, just nu är de akterseglade.
     
    bernard och japs gillar detta.
  5. Rocketman

    Rocketman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2023
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Alltså ett vanligt bättre vajerlås med kod och en dold spårsändare duger bra. Surra låset runt sparkcykeln och en lyktstolpe eller motsvarande. Spårsändaren (med egen strömkälla) skickar larm om den kommer i rörelse och du kan därmed följa dess väg. Det spelar ingen roll hur fläskigt låset är, då en batteridriven vinkelslip fimpar det mesta. När ni pratar om lås kan jag bara meddela att ett ABUS GRANIT Klass 4 Hänglås tar ca 10-15sek att kapa. Vet det själv då jag sumpade nyckeln till min båt för 10år sedan och var tvungen att kapa låset. Testade även att kapa/korta av en ABUS kätting Klass 3, samma sak. Vajerlås tar 5sek. Så vad är skillnaden om tjyven vill ha elsparkcykeln?
    Dem lägger en fuktig handduk över det dem skall kapa, dämpar både ljud och gnistor. Jag antar att de flesta som förvarar sina sparkcyklar har dem i ett låst och försäkrat utrymme.
    Lås är endast för kortare uppställning utan översyn enligt mig. Typ utanför affär m.m

    /Micke
     
  6. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Ett vajerlås kan kapas utan oljud på 1-2 sekunder med hjälp av en sekatör (en liten tång avsedd för att kapa trädgrenar).

    Risken att en potentiell cykeltjuv går runt med en tång i fickan och passar på när denna ser att du precis låst fast cykeln och går in i en butik, är mycket större än att samma tjuv råkar gå runt med portabel vinkelslip, våt handduk och chansar på att du inte ser / hör vad som händer eller bara råkar komma ut innan det är klart.

    Spårsändare är en bra idé dock och leder troligen till att du får tillbaka cykeln i dom flesta fallen. Men det kan ju också ske så enkelt att tjuven klipper av låset och cyklar iväg till en mer avskild plats och där lägger några minuter på att lokalisera och avlägsna eventuell spårsändare.

    Så om nu spårsändaren i praktiken är ditt enda skydd så blev det plötsligt väldigt viktigt att den är placerad på ett ställe där det är besvärligt och tar lång tid att komma åt den. Något som i sin tur inte är så kul när det är dags för batteribyte, vilket i sin tur riskerar att leda till att batteribytet inte blir av.
     
  7. ecksbocks

    ecksbocks Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2023
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag kör det här till min Dualtron, men jag lämnar aldrig scootern mer än några minuter. För mig är hela grejen med detta fordon är att man tar med sig det eftersom det inte tar plats. Men visst, svårt att gå på bio tex.
     
  8. Rocketman

    Rocketman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2023
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä du, sluta hitta på massa strunt!
    För det första så klipper du INTE upp ett bättre vajerlås med en "sekatör". Hur vet jag det, jo jag klippte upp ett bra vajerlås från Biltema (Kombinationslås) med en Bacho 180mm sidavbitare modell stor (Bahco Sidavbitare 2101G-180) och man fick klippa kardelerna en och en. Det tog ett par minuter innan låstet var av och jag är handstark. Vajern är härdad och av en bättre metalllegering modell pianotråd. Skulle Du ens försöka med en sekatör är den saxen rökt och dessutom tvärslut efter ett par försök.
    Sedan när det gäller en spårsändare så är jag hyfsat säker på att "tjyven" inte har det som första tanke att börja slakta sparkcykeln inom loppet av ett par minuter utan mer ta sig till en plats och låta sparkcykeln "svalna".
    Sändaren är ganska lätt att gömma undan, antingen i ramen eller i dolt i batterifacket. Det man kan också roa sig med är att byta ut batteriplattan (plast) till metall (RF 1,5mm alt duralaluplåt 5754) och sedan montera bra säkerhetsskruvar som man monterar denna plåt med. Jag finner det rätt osannolikt att den vanliga tjuven går runt med verktyg för dessa skruvar.

    Vad menar du med batteribytet? På spårsändaren? Den har eget batteri och kopplas till den befintliga batterikällan i sparkcykeln med en "buck converter" 36v/5v" så när tjyven har borrat och slipat och fixat och donat för att komma in till batteriet och klipper B+ kablaget så fortsätter sändaren att sända vidare på eget dolt batteri. Jajja, man kan ju hålla på och diskutera detta i all evighet men summa summarum: Håll ögonen på Era ägodelar, andra gör det :)

    /Micke
     
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Intressant video där de visar upp hur fort det går att kapa lite olika lås, fanns på hemsidan för något lås som länkades tidigare i tråden.

    View: https://youtu.be/GaL-HWRVTHU?t=6
     
  10. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Förstår inte varför man vill uppmana folk att skaffa ett dåligt lås?!

    Här har du en bild på verktyget som klipper upp ditt wirelås tämligen enkelt.
    IMG_4965.jpeg
     
  11. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Här har du en video där LockPickingLawyer klipper av 4 vajerlås som sitter ihop på 45 sekunder med en kabeltång:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=-rphMwxTr54


    Här klipper han av en vajer på 30 sekunder med en vanlig avbitartång:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=g9BU-Wjgs-U


    Att sekatörer är populära för ändamålet har jag bara läst i någon tidningsartikel och inte sett någon anledning att betvivla. Men låt gå att det kanske behövs en något större grensax för ett "vanligt bättre vajerlås" och att det tar 10-15 sekunder.

    Det är fortfarande falsk säkerhet mot alla tjuvar utom Bosse som är full och vill komma hem lite snabbare.

    Vad spårsändare beträffar så borde AirTag och motsvarande för Android vara i särklass mest förekommande. Och självklart är cykeltjuvar uppmärksamma på dessa.

    AirTag fungerar i synnerhet dåligt när föremålet rör på sig. Du får i regel reda på var saken befann sig för en stund sedan och enbart om någon med rätt typ av mobiltelefon var i närheten just då. Tjuven kan alltså väldigt enkelt åka iväg till en avskild plats och leta efter dessa i lugn och ro.

    Att du plötsligt börjar spekulera i att man kan bygga in spårsändaren i plåt med säkerhetsskruvar, ändrar inte på så mycket i verkligheten, eftersom väldigt få faktiskt gör det.
     
  12. Rocketman

    Rocketman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2023
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vadå spekulera? Nu får du lugna dig lite för h-e. Spårsändare har monterats i decenier i diverse saker som båtmotorer, mc, bilar och gud vet vad. Och varför skulle det inte försvåra för tjuven med metallplatta och säkerhetsskruvar? Tanken är givetvis att du lyfter på ditt feta arsel och beger dig dit du får träff på spårningen INNAN din "guldklimp" blir dissekerad. Systemet (sändaren) bygger på rörelse och då börjar sända om sparkcykeln flyttats ett par meter. Och beträffande straffskalan så är det grov stöld så du kan även kontakta polis i ärendet samtidigt som du letar upp mästertjyvarna.

    Som sagt, om tjuven VILL ta din sparkcykel så gör dem det oavsett lås för 100:- eller 1000:-. Visserligen lättare med s.k vajerlås ingen tvekan om det. Frågan på ditt korkade svar angående "sekatör" är besvarad. Sedan ni andra som fyller på med diverse kraftavbitare m.m fattar jag mycket väl att det är inga större problem att klippa av vajern, så släpp det nu.
     
  13. Rocketman

    Rocketman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2023
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det sa båtgrannen som blev av med båtmotorn i klubben jag var med i förr. Där kapade dem av Klass 3 kättingen med batteridriven kapmaskin, sedan paddlade dem ut ur hamnområdet till en strand och använde därefter en elektrisk tigersåg att kapa bort hela akterspegeln med bultar, bultlås och hela baletten. Motorn var på runt 150hk och vägde fläsk. Dock saknade han spårsändare.
    Så vad menas med "Förstår inte varför man vill uppmana folk att skaffa ett dåligt lås". Jag har inte sagt att man skall skaffa "dåligt" lås. Eller sa jag det?
    Det enda är att du får lägre självrisk/försäkringspremie för bolaget kräver detta för ens att försäkra objektet, och att du kan sova lugnare.

    /Micke
     
  14. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Nu var det dock du som påstod att vajerlås och spårsändare var en bra idé.

    Exakt vad för typ av spårsändare du föreställer dig är svårt att veta. GPS-trackers är i regel för stora för att placera inuti ramen på en sparkcykel och AirTags och motsvarande fungerar inte som du tror att dom gör. Jag förklarade varför i föregående inlägg.

    Har du sett någon spårsändare, av den typ som du förespråkar, förekomma på en elsparkcykel i verkligheten eller fantiserar du bara?
     
  15. Rocketman

    Rocketman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2023
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inga fantasier här, fantiserar du? Har du sett eller monterat någon tracker på din?
    Vad behöver jag bevisa med begreppet "spårsändare"? Är du inte läskunnig eller har du brist på egen sökförmåga? Jag har INTE pratat öht om Airtag i mina inlägg utom om just spårsändare med GPS/SMS. Storleken finns i alla varianter, och endast priset som sätter begränsningar. Det tipsades tidigare i tråden om ett monsterlås ALTOR SAF LOCK för dryga 3500:-. Köp den så är du "safe".

    Sedan att du anger begreppet "i regel" uppfattar jag dig helt novis i ämnet. Att tanken inte har slagit dig är en gåta då du gärna kommenterar i motsats.

    Så nu eftersom varken du eller jag kommer att dela med oss några bra lösningar på säkerhet så ber jag dig att lägga ner diskussionen direkt med mig. Tack.

    /Micke
     
  16. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag har delat med mig av en relativt bra lösning här:
    Lås till elsparkcykel

    Skillnaden är att min lösning existerar i verkligheten och din lösning inte gör det.
     
  17. Rocketman

    Rocketman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2023
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är imponerad. Bra!
    Jag gillar verkligen att du blev av med din sparkcykel utanför den lokala pizzerian. Du skulle ha haft ett vajerlås och en tracker redan då :D
     
  18. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Jag hade vajerlås och ett rörelselarm som var ur funktion pga att batteriet var slut.

    Jag skulle dock gärna lyda ditt råd att komplettera med en riktigt spårsändare. Vad sägs om att du länkar till en lämplig modell?
     
  19. Rocketman

    Rocketman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2023
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kommer jag att göra när jag bestämt mig för vilken placering jag skall ha för trackern.

    /Micke
     
  20. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Nedan kommentar kan man säkert tolka på 1000 olika sätt och jag gjorde min tolkning.

    ”Hej. Alltså ett vanligt bättre vajerlås med kod och en dold spårsändare duger bra. Surra låset runt sparkcykeln och en lyktstolpe eller motsvarande.”


    Jag tänker jag så här:

    Steg 1, Försök i största möjlig mån ta med sparken in och ha den under bevakning.

    Steg 2, Om man tvingas lämna den obevakad utomhus, försök att göra det så kort tid som möjligt. Och lås fast den med riktigt bra lås i fast och gediget föremål.

    Steg 3, Förse sparken med någon slags dold spårurustning, gärna mer än 1st. Förslag Airtag, Tile, SmartTag.


    Enligt mig blir det lite bakvänt att skaffa dåligt lås för att den lättare skall kunna bli stulen och sedan en dyrare GPS-utrustning för att man sedan skall försöka åka till platsen för att återta sin stulna utrustning (vilket förövrigt är olagligt att göra utan att blanda in polisen)

    Fokus borde istället ligga på att i största möjliga mån försvåra att kunna bli av men sin spark i första skedet!

    //Just my 2 cents!
     
    milky81 och jimel gillar detta.