Fråga: Låsa appar/spärra för användning

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Magnum81, 28 jan 2023.

  1. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Vi har problem med Android smartTV där youtube inte går att avinstalleras. Det spelar ingen roll om jag avaktiverat apparna, ungarna har lärt sig hur man aktiverar dessa igen.

    Kan man pinkodsskydda appar för använding? Kan man gömma appar på något sätt? Finns det en 3departs app som kan lösenordsskydda appar? Har spärrat youtube i routern, men det var bara en tillfällig lösning, för vi vill ändå kunna använda youtube, på våra villkor.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Det är väl bara att söka efter "lock apps" eller dylikt i Play butiken och se vad du får träff på.

    Denna kanske är något https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mytopwebapps.tvlockremote

    Eller denna https://play.google.com/store/apps/details?id=in.codeseed.tvusage

    Kolla vad som finns tillgängligt.

    Edit: Sen vet jag inte om det går men kanske finns någon launcher där man kan dölja och låsa appar med pin, osäker om det går på Android tv dock
     
    Last edited: 28 jan 2023
  3. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack. Kollade just blocky, men det fungerade inte tillfredsställande. Jag ska prova den andra appen och så hur det fungerar, vill kunna låsa upp med bara en pinkod vid start av appen. Playbutiken på tvn är väldigt begränsad.
     
  4. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Problemet är att jag kan inte ge apparna behörigheter för att de ska fungera.

    Edit. Sjukt krångligt att ge behörighet till tvusage med att koppla in dator och styra med cmd.
     
    Last edited: 28 jan 2023
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Går det att skapa flera profiler/användarkonton i tv:n, på samma sätt som i en telefon?
    Jag tänker att du kunde skapat en barnprofil i tv:n, där du själv kan administrera vilka appar som är tillåtna, med Googles "Family Link"-verktyg. Och en vanlig profil i tv:n för dig själv, som förhoppningsvis kan kräva lösenord när man byter till den profilen. Jag vet dock inte om detta funkar på en tv, eller bara på telefoner. Någon annan får fylla i den detaljen.
    Varför får barnen inte se Youtube btw? Bara nyfiken. Det blir mycket att blockera, om inte ens youtube är okej.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Grejen är den att de tittar på saker som inte är så bra för dom. Pontus rasmusson var en de tittade på, fast de inte fick, gapande ungar som leker och förstör saker etc... Dessa program gör att barnen blir hyperaktiva och extremt jobbiga då de härmar dessa program. Ja det finns annat som inte är så bra. Men det är inte samma uppsjö av hjärndödande skräp på tex Netflix, och disney+ där de har sina egna användare.

    Ska kolla på användarlösningar om det går, men det skulle vara enklare att bara pinkodsskydda en app.
     
    N6290 gillar detta.
  7. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ett problem till med launcher. Barnen använde röstkommandon, dvs Google för att öppna appar. Säger man tex öppna youtube, så startas ju appen. Finns det verkligen inget enkelt sätt att bara stänga av en app för användning helt? Android börjar tyvärr bli som iOS... Spärrat mer och mer.