Låsa en app/vy på skärmen, blockera användning av andra appar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 10 jan 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    I dessa tider när man förväntas visa upp covidintyg, biljetter, legitimation (Freja EID) med mera i sin telefon, så ser jag behovet av att kunna låsa en viss app eller vy på sin skärm, så att ingenting annat kan göras med telefonen än det man valt ska visas, förrän PIN-kod slås in. Jag tänker främst som en säkerhetsåtgärd ifall någon gränskontrollant, ordningsvakt eller liknande, kanske polis rent av, skulle vilja hålla i telefonen och därefter bestämma sig för att bli klåfingrig och kolla runt i min telefon. Givetvis kan man välja det gammaldags sättet att visa upp pappersintyg/pappersbiljett, men det är inte så lockande.

    För ett antal år sedan (2015?) hade Android en sån funktion som låste användningen till en viss app om inte PIN-koden angavs, "Pin app" hette den tror jag, men jag hittar den inte nu. Finns den funktionen kvar? Finns det någon tredjepartstjänst eller annan metod för att åstadkomma detta tro? Jag har Pixel 3a, Android 12, ej root.
     
  2. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jodå den finns kvar, ligger under Security->Advanced->App pinning
     
    Pzycic gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Hos Samsung (åtminstone på min Note 20 5G) finns det Fäst fönster som ligger under Biometrik och säkerhet->Övriga säkerhetsinställningar.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Är eran bild att dessa funktioner funkar tillfredsställande?
    Inga buggar som får låsningen att upphöra?