Låsa upp dörren med mobilen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av zappa79, 3 jul 2020.

  1. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Finns det någon app där man kan skanna in sina olika dörrbrickor och använda telefonen istället för att leta efter rätt bricka på nyckelknippan varje gång?

    Bonus är om det också finns en sådan app till klockan så man slipper ta upp telefonen.

    Min telefon är samsung galaxy note 10 plus och min klocka är en gear s3.
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Nyckeltaggar är krypterade, så det går inte.
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Däremot så kan man lösa det som jag gjort med Yale Doorman i kombination med Home Assistant. Jag har gjort en automatik som spårar min telefons placering genom HASS appen i telefonen och som låser upp dörren om min telefon närmar sig huset mellan vissa klockslag. Visst, man ska ju ha klart för sig att denna enkelhet medför viss sårbarhet då någon bara behöver sno min telefon och träffa in rätta tiderna så kan de bara traska in, men de kommer inte kunna larma av larmet ändå så då får de vara snabba och stå ut med oljudet [emoji16][emoji13]

    P.s och givetvis låser sig dörren igen om jag inte har öppnat den inom 5 minuter från att jag anländer till geozonen. Men det är ju bara uppfinningsrikedomen som begränsar vad man kan göra. [emoji4]
     
    N6290, bernard och jogge gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tror också att det brukar vara olika RFID-standarder som används. Telefonen kan inte nödvändigtvis läsa nyckeltaggen om den använder en annan standard än telefonen har stöd för (så var fallet för min tvättstugetagg vill jag minnas när jag kollade upp detta).
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag har en iLoq-nyckel för tvättstugan mm och den har enligt iloq-s hemsida SHA-1 chip så att scanna nyckeln kan du glömma, den nyckeln som jag har ger inte heller något utslag på NFC-läsaren i mobilen.

    Möjligt att hyresvärden/bostadsrättsföreningen har möjligheten att köra nyckelsystemets app (ex iLoq-app), då borde du kunna använda mobilen för upplåsning.
     
    N6290 och jogge gillar detta.
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om man kunde scanna en låstagg och kopiera den, så skulle någon obehörig också kunna göra det och få tillträde till lokalen, inte så bra.
    Däremot skulle låstillverkaren rent tekniskt kunna låta tillverka virtuella nycklar i mobilen, men då lär de inte sälja fler av sina dyra taggar, så det är nog inte aktuellt.