Låst Googlekonto fel ifylld ålder

Diskussion i 'Allmänt' startad av per64, 24 sept 2018.

  1. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Hej!

    När jag skapade Googlekonton åt mina döttrar så fejkade jag deras ålder. Jag skrev inte 2006 som är det rätta utan jag tog storebrors årtal som är 1997 (lätt att komma ihåg). Detta pga att de inte kan använda tex Pokemon annars. Detta med fejkad ålder måste vara hur vanligt som helst.

    Nyligen skulle en av döttrarna ladda ner en app från Google som frågade efter hennes årtal och då låste sig allt. Hon avgav 2006. Jag har sökt på Googles sidor och fått fram två alternativ som skulle passa mig....
    I det första alternativet ber de mig antingen maila bild på ett id-kort och det andra är att betala en liten summa med ett kreditkort. Det senare alternativet skulle funka om vi inte en gång fejkat födelseår. Hos Google är hon ju född 1997. Har dock inte provat detta än. En tredje variant var att jag fyllde i ett formulär och skrev med fritext vad som hade hänt. Fick då tillbaka ett standardsvar med en länk till det första alternativet.
    Googles länk:
    Frequently Asked Questions about Google Account and Age Requirements - Google Account Help

    Jag har min mailadress kopplad till hennes konto.

    Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa oss. Inloggningen till mååååånga appar och en del foton är kopplat till hennes konto.

    mvh Per J
     
    Last edited: 24 sept 2018
    bernard gillar detta.
  2. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 375
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Enklast är att prata med deras support och förklara läget. Sonen min hade köpt något på Google Play som jag ångrade köp på och angav orsaken att det var ett köp som jag inte godkände vilket dom låste min konto helt (hade massa appar och sånt installerade). Då ringde jag dom och förklarade läget och dom låste upp det igen.
     
    Kristy gillar detta.
  3. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Tack. Det låter som det finns hopp iaf. Just nu känns det mest som desperation. Hur fick du tag i ett telefonnummer?
     
  4. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 375
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Google Play Help

    Klicka på länken sen uppe till höger klickar du på "Få hjälp", sen väljer du någon meny och då kommer det stå "ring upp mig" så kommer dom ringa dig.
     
    Kristy gillar detta.
  5. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Tack "nimren". Jag hittade till slut "ring mig". En trevlig svensk som jobbade i Spanien hjälpte mig.
    Han sa att han måste skicka ärendet till en högre instans men han trodde inte att det skulle gå att kunna använda kontot som det hittills använts. Jag får göra det imorgon. Men han trodde att antingen fryser de kontot tills hon fyllt tretton eller så låser de upp nu och alla appar som inte är tillåtna innan tretton inte går att använda. Återkommer med resultat.....
     
    Kristy, bernard, inact_0049 och 2 andra gillar detta.
  6. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 375
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Skönt. Hoppas att det löser sig!
     
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Sen så kan jag tipsa dig att titta på den nyligen släppta familjegruppsfunktionen (dvs som nyss fick stöd här i Sverige). Med denna kan du styra upp skärmtid och dela köpen med familjemedlemmarna och skapa speciella barnkonton för de minsta.

    Skapa en familj på Google - Google Play Hjälp
     
    MultiMan och Kristy gillar detta.
  8. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Ja tack jag har nyligen sett detta. Men tyvärr kan man inte koppla ett redan spärrat konto. Men det är en bra grej!
     
  9. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Fick nyss det slutliga mailet från Google. Kontot är rökt. Spärrat för evigt Så ett tips till er som har befintliga konton till ert barn som inte har åldern av minst tretton år är att inte skriva in den rätta åldern på tex Google Fitness.
     
    Last edited: 27 sept 2018
    Pzycic gillar detta.
  10. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Och det kanske något mer korrekta rådet vore nog att be dem istället skapa upp Google barn-konton via Familjegrupp och begränsa vad de får spela och vilka av dina köp som de ska få ta del utav, på så vis behöver du ju inte lägga till ett visa-kort eller joxxa med värdekort för att ungarna ska få nått betalspel eller dylikt, dessutom så behöver du inte köpa samma spel flera gånger så det sparar ju pengar. [emoji4]
     
  11. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Jovisst. Jag håller med dig. Men för de som redan har gamla konton med fel ålder så är det inte möjligt. Problemet med att köpa spel har vi inte haft som tur är. De har bara en köpeapp. Minecraft. Men det som hon tappat är möjligheten att logga in på sina gamla appar som är kopplat till kontot och en del bilder.
     
  12. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Sen är hela Googles barngrej lite halvtrasig.

    Jag startade igång det för att dottern på 6 år skulle ha eget konto istället för en begränsad profil utifrån mitt konto. Ger henne lite mer frihet och så kan hennes konto också dela på familjens YouTube Premium och Play Music.

    Första problemet, inget YouTube Kids i Sverige. Sätter då igång Play Music men får det inte att fungera. Efter lite snack med supporten lär jag mig att musik är som YouTube - farligt. Så ingen musik innan de blir 13 år och Play Music Kids saknas helt i Googles utbud.

    Sen fungerade ju inte delat bibliotek heller, men har tack och lov kommit igång nu. YouTube Kids kommer väl också hit kan man hoppas. Så just nu har hon sina appar, hon chattar med farmor och pratar med Google Assistenten.

    Låt oss inte börja en diskussion om hur intressant det är att dottern på 6 år har full frihet att videochatta med vem hon vill. Men musik - det kan vara farligt och skadligt....
     
    Kristy gillar detta.
  13. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    335
    Taskigt av dig att låta dina barn använda internet och telefon innan de blivit myndiga,
    du borde ha blivit av med ditt konto också. Heja google.

    Allvarligt - kan man skapa familjekonton och mail på google family nu och eventuellt
    föra över gamla konton dit. Det kanske är dags att fixa rätt ålder och dessutom kunna dela appar med barnen istället för att som nu ha alla plattor på mitt konto.
     
  14. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Trist, jag tolkar det som att om barnen lånar min telefon, skriver in sin ålder i fel app/spel, så låser sig mitt konto kanske - om jag inte redan kopplat bankkort dit. Jag reggade mitt Google konto på tiden innan Facebook, då det både var ok och ofta rekommenderades att inte uppge korrekta uppgifter gällande namn, födelsedata och adress när man reggade sig på sidor online.

    Gällande YouTube kids, det har funnits på svenska länge (år), funkar rimligt ok, men går inte att ladda ner i Sverige vad det verkar. Befängt. Går att ta hem via apk mirror och andra ställen.
     
  15. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Ja det stämmer det du skriver att om barnet skriver in fel år så låser de kontot. Det gick på sekunder när det skedde. Förhoppningsvis har man dock som vuxen ett kreditkort eller id som ska greja upplåsningen.
    Jag har också, liksom många andra, fejkat personliga data när man skapade konton för femton tjugo år sen.
     
  16. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag har också en påhittad ålder och ingen annan personlig information på mitt Google konto.

    Men jag har aldrig använt mitt Google konto för något mer än syncning mellan mobiler.

    Ingen backup, betalsätt, aldrig använt det för epost, osv.

    Det var från början planerat som ett throw-away konto.

    Men jag ska nog tänka igenom ev. konsekvenserna av att bli av med det nu igen, har inte tänkt på detta på flera år.

    Även mitt Mi konto, likadant där.
     
  17. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Men du menar att om du hade kopplat ditt betalkort till det mailkontot så hade det var lugnt? Antar att man då helt enkelt kan hävda att det är ditt konto, och att barnen har lånat telefonen och råkat skriva sitt födelsedatum när de skulle spela isåfall?
     
  18. per64

    per64 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9
    Det du skrev funkar nog inte. Ditt namn på kortet är ju inte samma som på dotterns konto.

    De återställningsmöjligheter som bjöds var....
    1 att betala en mindre summa, 3 kr, med ditt betalkort. (Det finns namn och säkert ålder kopplat till det).
    Så fejkat namn är inte så bra att ha på kontot.
    2 Alternativ två var att fota av en id-handling och skicka in. De raderar bilden efter verifiering.
     
  19. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Men nu är kontot låst? Även om du betalar några kronor och kopplar ditt kort till kontot? Låter ändå bra märkligt, Google har ju ingen aning om vad du vill kalla dig i din mailadress? Och barnen kan som sagt ha lånat din telefon och knappat in sitt födelsedatum när de skulle spela nåt spel. Är knappast en orimlig förklaring tycker jag.
     
    Kristy gillar detta.
  20. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Man behöver ju knappast ha sitt riktiga namn i sin mail, så det är ingen självklarhet att det är samma namn som på betalkortet?
     
    Kristy gillar detta.