Tips: Låst i boot-läge vid uppdatering till LMY48I

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av donaldduck, 9 aug 2015.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Fabriksbilden för LMY48I finns hos Google. Hade rootat och TWRP så jag skulle inte kunna uppdatera via OTA och körde in bilden enligt Googler procedur. Fungerade utan protester tills den bootade om då den gick direkt till de ”hoppande färgfläckarna” och blev kvar där. Hittade ett tips som fick mig ur detta läge:

    I vanlig ordning hade jag svårt att komma till fastboot läge med knapparna. Tror jag gjorde så här;

    - Först volym ner samt power för att få den att boota om.

    - Därefter snabbt båda volymknapparna och power

    I fastbootläge körde jag fastboot oem lock och sedan fastboot oem unlock. Körde sedan in fabriksbilden enligt instruktionen. Förloppet var nu annorlunda. Före färgfläckarna kom nu androiden med öppen mag-lucka och den aktiva atomen i magen exponerad. Efter knappt 10 minuter färgfläckar fortsatte nu boot-förloppen enligt plan.

    En positiv sak med uppdateringen:

    Har ett längre tag inte kunnat få in kanal 12 och 13 för wifi på 2,4 gigabandet. Nu går det utan problem.
     
  2. Rillekille

    Rillekille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Hamnade också i en bootloop.
    Flashade stock image och sedan fungerade det bra.
     
  3. B3astie

    B3astie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Efter att ha först testat Android M och sedan gått tillbaka till LMY48I så står min telefon också och loopar på prickarna. Hur menar du att du gjorde med oem? Kör du också Nexus root toolkit?

    När jag sätter telefonen i fastboot mode så väljer jag oem lock. Telefonen startar då om och jag har återigen fastnat i prickarna, medan nexus root toolkit säger att den väntar på device.

    Får inte ordning på det här :(
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag tror att det jag använde för att roota den var något från Chaifire, kan ha varit Nexus root toolkit.

    Anledningen att jag kör fastboot oem lock och sedan ....unlock är att när man går från lock => unlock raderas en hel del och tydligen får man då bort skräp som tidigare stoppat. Följer instruktionen här:

    https://developers.google.com/android/nexus/images

    Inte helt klar på vad ditt problem består av, kommer du inte ur läget med färgprickarna? Det enda sätt jag hittat är att försöka med volym ner samt power, volym ner och upp samt power. Efter ett tag brukar något ske och jag har lyckats komma till boot-läget. Struligt som fan dock, verkar vara någon fördröjning inlagd. Bara att hålla på och försöka.

    För att kunna installera fabriksbilden behöver man ha kontakt mellan dator och telefon. Jag brukar kolla detta genom att köra kommandona adb devices, eller fastboot devices i det fall jag är i fastboot läge. Finns kontakten mellan telefon och dator kommer det upp ett serienummer (telefonens) och sedan "fastboot" efter. Får man inte kontakt så beror det ofta på drivers (om du kör Windows).

    Finns en annan lömsk felkälla. Första gången man sätter telefonen i kontakt med datorn får man PÅ TELEFONEN en fråga om man vill godkänna kontakten. Se till att ha telefonens skärm på så du ser frågan och kan svara på den.

    En gång fick jag installera en modernare version av fastboot för att det skulle fungera. Du kan eventuellt kolla att du har senaste versionen.

    Generellt är jag irriterad över att inte veta vad som sker i dessa fall. Om någon vet det vore jag tacksam om de kan skriva om det. Har fattat det så att fastboot är ett läge som skall fungera oavsett den mjukvara/firmware men har i telefonen. Just för att komma bort frå bootloopar och liknande. En slags hårdvarumässig BIOS alltså. Som sagt verkar det finnas någon slags fördröjning när man fastnat och det vore skönt att veta om detta stämmer och hur man kommer ur det läget.
     
    B3astie gillar detta.
  5. B3astie

    B3astie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Tack för en riktigt bra beskrivning!

    Jag hade flera problem. Först lyckades jag bara boota så jag kom till prickarna. Sedan efter att ha lagt in nytt bootimage ett antal gånger så lyckades jag komme till när den ska installera/gå igenom alla appar precis innan den startar upp. Men när sista appen var färdiggranskad och jag såg hemskärmen i nån sekund så startade telefonen om igen, i en loop om och om igen.

    Lyckades tillslut komma åt alla filer på telefonen efter att jag installerat ny bootloader teamwin eller nåt sånt. Så jag kunde spara över allt till datorn för att sedan blåsa telefonen i teamwin och lägga in CM istället. Gick på första försöket. CM är underbart, precis som det ska vara färdigrootad och allt :)

    Så det löste sig till slut men det snodde hela lördagen typ :(
     
  6. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Förstår vad du menar om CM. Har en gammal Samsung S3 Mini som strulade. I stället för att skrota den provade jag att köra in CM. Blev så nöjd med vad jag såg att jag körde in CM i N5' an också.