Låter Google oss bli friare?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ella C, 15 okt 2015.

1. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    590

MINA ENHETER

Får en känsla av att Google vill få oss att känna att vi har större inflytande över vad som tillåts, iom Mashmallows. Appbehörighet är bara ett exempel, men jag tycker överlag att det verkar som att man får mer kontroll över vad som tillåts. (Och inte tillåts) Vad tycker ni?

Last edited: 15 okt 2015
  2. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tror inte att vi blir "friare" genom att ansluta oss till olika tjänster hos företag. För att verkligen vara fri i den bemärkelsen jag tror du menar så är det nog open source mjukvara som gäller på din enhet. Samdigt så är du ändå i klorna på någon operatör någonstans som kan arbeta med din trafik i deras nät.

Att Google ger oss möjligheten att medvetet begränsa olika behörigheter på program tycker jag förstärker illusionen av frihet samtidigt som det ger oss något vi har efterfrågat länge. Om Angry Birds får tillgång till mina kontakter spelar ingen roll för den som gör operativsystemet och det är där jag egentligen vill vara fri.

Jag har förresten flyttat ditt ämne till avdelningen allmänt om Android då jag tycker att diskussionen är såpass övergripande att den inte behöver ligga på en telefonspecifik tavla.

e7andy och bernard gillar detta.