Leasing av elsparkcyckel - augment.eco

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av kajsthlm18, 15 jun 2020.

  1. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Kanske inte helt sanningsenligt att jämföra med en bil, men på billeasing brukar väl restvärdet vara ca 40-50%.
    Det skulle betyda att en elspark med nypris på ca 3000kr skulle kosta ca 200kr/månaden i ett år. Därefter erbjudas köpas loss för ca 1500kr. Det hade givit leasingföretaget en vints på 30%.

    Priset som blir nu är absurt.
     
  2. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag håller på med hobbys där batterier är en stor del av kostnaderna, och just detta med att 2år är en brytpunkt när det kommer till 18650 pack, sånna brukar rasa i kraft och förmåga att hålla lagring just runt 2års tiden även om de inte är direkt hårt belastade, och att då kunna byta spark på månad 20-23 för att sedan köpa loss den skulle i mina ögon göra att de extra 3k är försvarbara om man nu tar in ett ägande där man helt slipper serva skiten själv, men och det ett stort MEN vill man stå utan fordon ens en dag, kommer företaget överleva 2år, kommer dem kunna behålla transportörer som löser 1-3dagar i 2år!?
    Hade jag varit inköpare på det företaget hade jag visserligen krävt icke kina celler i batteripacken och även försökt att friskrivit batterierna i det finstilta i avtalet, för skall vi vara helt ärliga så är det rätt få celler på marknaden som en garanti på 2år i alla lägen skulle kännas tryggt att ge som företagare, och att förlita sig på att kineserna som levererar sparkarna står för ev garantier skulle jag inte förlita mig på, om nu inte modellen av avtal gör att företaget konstant köper mängder skotrar så kineserna fattar värdet av denne kund, men sett för många mindre fordonsimportörer gå under pga att kineserna skickat produkter som haft något problem som satt importören i konkurs om de inte rent blåst alla kunder. Har varit med i denna sväng sedan Fiddy vågen slog igenom och hade då verkstad och körde själv, hade starka band med Ten7 (byggde motorer åt deras team så jag hade visst material spons och testa prototyper) så är inte helt utan erfarenhet av kina fordon.
     
    sweanisse, svenix och bernard gillar detta.
  3. danne178

    danne178 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Körde på 24 månadersplanen, vilket blir ca 245 kr/mån med rabatten och är också det enda jag har blivit debiterad för än så länge. Ja vem vet man kan ju alltid få punktering :P

    Ja främst för att det verkar vara ett ganska nytt koncept som ingen här verkar ha provat och jag ville ge min åsikt på det hela när jag fick syn på den här tråden efter jag hade fått den. Har ju varit midsommar så har inte haft möjlighet att vara aktiv här då jag har haft annat för mig, vilket jag hoppas att du har förståelse för? :) Men du får ju självklart tolka min "recension" som du vill.

    Nu återstår det ju bara att se hur de sköter servicebiten när och om den skulle börja strula.
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du får gärna motbevisa mina teorier! :)
    Det är ju bara bra ifall du fortsätter att rapportera här!
     
  5. danne178

    danne178 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Ja absolut, jag uppdaterar om det skulle dyka upp något :P Vart en del åka i helgen och den har fungerat felfritt än så länge, hade dock inte skadat att ha ett extra batteripack med tanke på hur simpelt det är att ta loss och byta men räckvidden var hur som helst godkänd i alla fall.
     
    bernard och svenix gillar detta.
  6. zappe

    zappe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Då har du en dålig hemförsäkring

    Från If - Hemförsäkringen gäller för dina saker som du äger, hyr eller lånar.
     
  7. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Intressant, hemförsäkringen täcker alltså också för ett fordon du hyr?
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, även lösöre inom specifika kategorier, exempelvis cykel och även fordon som av transportstyrelsen klassifierar som cykel. Dock är det ju självrisk, plus att man måste visa att "cykeln" förvarats i låst utrymme som man själv bara har tillgång till, eller låst med lås och att man har tagit med sig batteriet.
     
    kajsthlm18 och bernard gillar detta.
  9. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Det verkar vara lite olika villkor beroende försäkringsbolag. Jag har ICA:s hemförsäkring. Tittade lite på villkoren och i grundutförande ingår inte hyrda produkter i hemförsäkringen (med undantag för varor hyrda från skola eller landsting). I deras HemPlus variant (vilket jag har) ingår emellertid hyrda produkter från privatpersoner och företag.

    Så när det gäller hyra av det aktuella företaget, bör man kolla villkoren i sin hemförsäkring.
     
    Last edited: 24 jun 2020
    bernard gillar detta.
  10. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Fast nu när tex TIER har startat med månadspaket med fri upplåsning och x antal fria minuter, vad är eg vitsen med att leasa?
     
  11. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Finns ju faktiskt folk i städer där hyrsparkcyklarna ännu inte dykt upp som vill kunna köra och därmed själva måste äga en ;) (å andra sidan kanske augment-hojarna var beroende på ort, det har jag inte kollat)
     
  12. GameOverMan

    GameOverMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har gick och beställd scootern nu. I värsta fall förlorar jag 289kr och måste byta bank kortet. Jag gjorde beställning för 2-3 timmar sedan och det var ingen mer kommunikation ännu, endast email beställningsbekräftelse. Det sa ju vid beställning att den gick in till manuellt granskning, säkert pga att jag beställde på min egen personnummer, men betalade med frus kort (trots att våra efternamn är samma). Laddar även upp hur mail/kvitto ser ut (förutom att jag tagit bort känsliga detaljer, förstås).
    [​IMG]
     
    danne178, drewN, bernard och 1 annan gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    drewN och Zoneher gillar detta.
  14. danne178

    danne178 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Vad kul då är jag inte ensam haha ;)
    För mig tog det ca 3 timmar innan jag fick en notis från PostNord att ett paket hade registrerats på mitt nummer efter att jag hade lagt en beställning. Beställde du den "spärrade" varianten eller som inte är spärrad? Fick mail från dom häromdan om att dom hade gjort ett misstag på lagret och därför fick jag en med fartbegränsning.

    Bifogar en bild nedan på mailet där de förklarar hur man kommer in i menyn och ändrar det om du skulle råka ut för samma sak.
    20200625_094221.jpg
     
    Last edited: 25 jun 2020
    svenix och drewN gillar detta.
  15. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    496
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ingen fartspärr? Intressant alternativ.
     
  16. danne178

    danne178 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    7
    Absolut! Nu vet inte jag hur snabb den är jämfört med t ex Xiaomi M365 eller Ninebot men går man efter hastighetsmätaren så ligger den runt 29-31 km/h på plan mark. Mätaren visar dock inte snabbare än 32 km/h så svårt och säga hur snabbt det går nedförs men tänkte kolla med gps någon dag :teeth:
     
  17. cxp10

    cxp10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har också slagit till på en, leverans på 4 arbetsdagar! Valde en med 250W och 20 km/h men kan inte se någon detalj på den som skulle ange att det är en begränsad version. På klistermärket står det att den går i 25 km/h.

    Kollade med supporten som svarade att de var säkra på att jag hade rätt modell samt skulle skicka ett nytt klistermärke med rätt info!
    Har inte tagit ut den på en tur än men konstruktionen känns riktigt gedigen.

    När det gäller reparation så är detta villkoren, inte kunnat hitta någon serviceprislista men förhoppningsvis ska det ju inte behövas.
    "I avtalet ingår två avgiftsfria reparationer av skador per år. Om olyckor sker oftare, kommer
    vi att debitera en reparationsavgift enligt vår serviceprislista för reparationen av skador. Vår
    servicegaranti täcker inte avsiktligt orsakade skador eller skador som orsakats ett 3:e part."

    "Vi byter under avtalsperioden batteriet på scootern som är i ditt bruk, om
    batteriets laddningskapacitet har sjunkit till under 70 procent av ny batteris effekt."
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 27 jun 2020
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    mer får hjärna haka på konceptet.. men om jag förstår så måste man låna minst 24 månader ?
    Jag skulle tex bara vilja ha en på sommaren sedan skicka tillbaka den under vintern
     
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Lite oförståeligt, men ok. Det är inget lån, det är en (hutlös) avbetalning på 24 månader.

    Du ingår ett avtal över 24 månader. Du kan säkert skicka den någonstans på din bekostnad när det är vinter men du får självklart betala enligt det avtal du ingått om 24 månader.

    Efter 24 månader kan du köpa loss den för 299kr om du vill, eller lämna tillbaka skotern du betalat ett galet överpris för under tidigare 24 månader.
     
  20. Swesebb

    Swesebb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Skapade ett konto för att kunna delta i diskussionen. Jag har beställt en elspark från augment och har bara bra att säga. Jag har ingenting med företaget att göra utan ville bara lämna en ärlig kommentar.

    Frakten var snabb. Elscootern känns väldigt välgjord och bra kvalité. Jag har sagt upp mitt busskort och spar ca 400 kr i månaden på att betala elscootern. 239 kr i månaden med rabattkoden är otroligt billigt enligt mig. Absolut hade varit billigare att bara köpa en men nu har jag fri service och får en ny om något händer. Kundtjänst svarar oftast på några minuter.

    Har ni frågor så svarar jag gärna på dom.

    Mvh
    Sebastian