Lenovo k900 Varm

Diskussion i 'Allmänt' startad av robjac, 14 okt 2015.

1. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

köpte för snart 2 år sedan en lenovo k900 från kina.. www.etotalk.com
    tyckte det var bra att köpa från dom, då de erbjuder sig för typ 40spänn att installera en custom rom med svenska menyer.. då k900 inte kom till sverige så hade man annars fått köra med engelska menyer..
    beställde och fick hem.. redan ganska snart, när jag satte i sim-kortet blev den extremt varm på baksidan, för att sedan låsa sig.. det gick inte stänga av, då batteriet är integrerat i mobilen så gick inte det att ta ur för att avbryta..
    när den låser sig drar den sjukt mycket ström och håller på så tills batteriet är helt dött.. sen när den är död och svalnat, kan man på nytt ladda upp den och få igång den, det är inte alltid den låser sig utan den har gjort så några ggr.. men den är oroväckande varm ändå, även när telefonen är igång, och allt funkar..
    jag skrev ett mail till etotalk och dom visste inte direkt vad det kunde vara.. vid senare tillfälle då jag sprang för att hinna med bussen, åkte telefonen i backen.. displayen sprack.. nu har den legat i över 1år.. beställde ny skärm och bytte den förra veckan..

nu har jag kommit fram till följande.. jag har märkt att när jag kör wifi via mitt nätverk hemma så blir den genast varm, när jag inte kör wifi eller har något simkort i blir den inte ens ljummen.. så det verkar vara relaterat till om telefonen är ansluten till simkort eller wifi.. när man känner på baksidan där det blir som varmast så är det inte batteriet utan från processorn värmen kommer ifrån..
    Är det kört för denna telefonen, eller kan jag göra en ominstallation med en annan rom för att få bort felet, eller är det något fel på hårdvaran i telefonen, som har att göra med nätverk/simkort..
    ijm att jag inte har haft igång den på länge så skulle jag göra en hel del uppdateringar idag och därefter var bakgrund/appar ändrade, jag kan inte längre gå in i theme och ändra utseendet på appar.. märkligt..
    Någon som vill försöka sig på en förklaring på vad felet är..
    /Robban

2. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hmm, hade fel i att det bara är när jag slår på wifi eller har simkort i, som telefonen blir varm.. så fort jag trycker på knappen på sidan och aktiverar skärmen så blir baksidan sakta varmare och varmare, trots att jag inget simkort har i eller wifi påslagen..

3. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

mailade till etotalk, dom skickade filer och instruktioner.. jag installerade flashtool och flashade med resultat "board successfully flashed" men nu efteråt vill den inte gå igång.. den reagerar på om man ansluter den till datorn via usb-kabeln, då man hör "usb-ljudet"
    hur går jag tillväga nu ? måste man ta ur batteriet ?
    någon ?

4. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tog isär mobilen nu, lossade på batteriet, monterade, och den gick igång.. men det verkar som den fortfarande blir varm efter ny rom, men jag ska kolla lite mer om en stund, står på laddning nu.. återkommer..

5. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

är rätt nöjd nu efter att ha testat lite, blir inte alls lika varm längre med den nya programvaran.. och har inte hängt sig 1 enda gång.. den blir lite ljummen i övre delen av telefonen på baksidan, men det kanske inte är så konstigt heller då processorn sitter just där.. rostfria höljet ligger nästan kloss an, så det kanske är normalt..

6. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

källa till bilder:
    http://forum.xda-developers.com/lenovo-k900/general/disassembly-repaired-lenovo-k900-t2783766

på bilden nedan ser du en aluminiumbit som täcker chippet, samt en bit koppartejp ovan. Detta borde vara där värmen kommer från.
    Chassit ser ut att vara en mycket bra värmeledare.
    Jag vet inte riktigt om koppartejpen har direkt kontakt med chassit.
    Men du skulle kunna se hur det ser ut under kopparbiten, kan man ta bort aluminiumbiten? Troligen inte utan lite misshandel. Men är det möjligt kan man fylla på med icke-elektriskt ledande kylpasta. Sätt ihop.
    Klistra på mer koppartejp och kylpasta mellan chassit och koppartejpen.

På bilden där chassit är upp-och-nedvänt är det en liten upphöjning med bar magnesium, kanske detta är den del som har direktkontakt med koppartejpen?
    Då borde detta vara det område som borde ha bäst värmeledning mellan delarna.

Avskärma känsliga komponenter med kaptontejp.

Jag tycker denna telefonen jämfört med andra jag har sett har snålt med koppartejp och aluminium som man brukar ha för att leda bort värmen.

[​IMG] [​IMG]

7. robjac

robjac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tackar.. kollade länken.. ska fundera på det.. ska testa lite nu under kommande vecka och se om mobilen håller sig inom rimliga gränser (värmemässigt)..
    tackar för supporten..