Problem: Lenovo Smart Tab M8 (TB-8505XS) "Telefon läge".

Diskussion i 'Lenovo' startad av Alixw74, 28 jan 2020.

  1. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har haft en mängd olika surfplattor genom åren allt ifrån Eclair, Honeycomb, Jellybean till Marshmallow. Jag köpte nu denna modell från Komplett.se Lenovo Smart Tab M8. Plattans specifikationer var riktigt bra för priset och storleken jag ville ha, samt Android 9 (Pie).

    Netflix kom förinstallerat så detta måste ju blivit testat innan dom levererade surfplattan kan man tycka.

    Problemet är att när du startar Netflix så sätter sig plattan i porträtt läge (UI alltså) och den vägrar rotera till landskap. Mycket knepigt men kanske går att ställa in någonstans tänkte jag. Sedan dock startade jag Chrome och alla websiter som har ett "light/phone" läge visar sidan i detta läge direkt (alltså inte som alla mina andra surfplattor utan exakt som min telefon/porträtt). Youtube testade jag sedan och samma där telefon UI dyker upp och inte dator/surfplatta landskaps läge.

    Ju mer jag testar desto mer inser jag att plattan/OS/Appar osv ser denna surfplatta som en telefon (och visst den går ju att använda som telefon i och med att man kan stoppa i ett simkort).

    Netflix fick jag lösa med en force rotation app, Chrome går ju att slå på typ "datoranpassad webplats" osv.

    Men helst av allt vill jag helt enkelt ta ur den ur "telefon läge" och helt enkelt sätta den i surfplatta läget på något vis.

    Jag antar dock att det har blivit så här pga av simkorts möjligheten och när Lenovo tryckte på "compile" så för att få med simkorts funktionen var tvungna att bocka för "phone" och så blev det som det blev...

    Jag har ingen nytta av simkortet dock, så jag undrar egentligen om det går att ta ner ett rom för en exakt likadan platta som saknar sim eller om man kanske kan roota den ändra någon init/manifest/osv och få den i surfplatta läge.

    Eller om det finns en app (utan root) som kan lösa det?

    Kanske bara få leva med det?
     
  2. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Får svara på min egen fråga då jag verkar ha kommit på varför och en tillfällig lösning.

    Det verkar som Android 9 utgår ifrån DPI när när det gäller att skilja på telefon eller "surfplatta" UI. Under utvecklaralternativ så finns det en inställning där man kan ställa om "Minsta bredd", jag ökade den ifrån 500 (något) till 604 och helt plötsligt tror Netflix det är en surfplatta, Chrome även så. På Youtube verkade det dock inte fungera direkt, men efter jag klickade på en länk i YT länk i Chrome så ställde den helt plötsligt om sig och visade "tablet" UI.

    Detta får jag väl göra varenda gång jag startar om den antar jag dock... så en temporär fix.

    Faktum var att när jag ställde skärmen (under vanliga skärminställningar) till litet/minst UI så fungerade Chrome som det skall göra på en Tablet men inte Netflix, Youtube osv... Det gav mig idén till att gå lite längre under utvecklaralternativ.

    Nu är det enda problemet att allt UI är väldigt litet men det lever jag hellre med än de kassa UI't som telefoner har på en platta...