Letar efter ny mobiloperatör som har datasim/surf-Simkort, vilka alternativ är de bästa?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Zalbu, 4 jun 2022.

  1. Zalbu

    Zalbu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har haft Tele2 sen urminnes tider, de senaste åren har jag haft obegränsat men har nu bytt till 50 GB eftersom obegränsat är väldigt dyrt och jag inte använder så mycket surf längre.

    Problemet är att jag har ett datakort i min surfplatta, som Tele2 förut erbjöd gratis men som jag nu behöver betala 100 spänn i månaden för när jag bytte abonnemang. Det innebär att jag har bytt ner mig från obegränsat till 50 GB men bara sparar cirka 40 spänn i månaden, vilket är totalt meningslöst.

    Så nu letar jag efter något mer prisvärt alternativ, men vilka finns det? De operatörer jag har hittat som fortfarande erbjuder datasim är Tele2, Telenor, Halebop, 3 och Karma Mobil.

    Halebop känns som det bästa alternativet just nu, eftersom de använder Telias nät och jag har hört att Telenor och 3s nät är sämre. De har också 50 GB som jag vill ha, och säljer mobiler.

    Finns det några andra operatörer som har surf-simkort? Eller är det bara att tuta och köra med Halebop, eller finns det något man borde veta om Halebop innan man skaffar det?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Är du säker på att du behöver göra det? Jag har bytt abonnemang 2 gånger de senaste 2 åren och enligt Tele2 så är dom datakort jag har i dagsläget kostnadsfritt så länge jag har kvar datakorten (alltså själv tar bort datakortet) även om jag byter abonnemang. Jag har 5 extra datakort och alla kostar mig 0:-/mån. Jag har bytt från 50GB till 25GB och sedan för ca 1 månad sedan bytt upp mig till 50GB igen när de hade ett kampanjerbjudande som även befintliga kunder kunde ta del av.
    Telenor har samma täckning på 2G, 4G och 5G som Tele2 då de byggt själva täckningen tillsammans fyi.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Zalbu

    Zalbu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Japp, ringde till kundtjänsten och frågade när jag skulle beställa nytt. Kan dock ha berott på att jag bytte till Comviq och sen bytte tillbaka till Tele2 igen eftersom jag glömde att kolla om Comviq faktiskt har datakort och antog att alla operatörer erbjöd det.

    Det låter bra, men Telenor går nog ändå bort eftersom de bara erbjuder 35 GB och sen går direkt till obegränsat, så hade inte sparat särskilt mycket pengar på att byta. Hade varit Karma Mobil då som jag får fundera på.

    Karma har 40 GB för 299 jämfört med 50 GB från Halebop för 369, och datakort från Halebop kostar 59 i månaden och 79 i månaden från Karma, men då har Halebop 5G, spara oanvänd surf, säljer mobiler, Telias nät och troligtvis bättre kundtjänst...
     
  4. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    "Du kan maximalt spara motsvarande den mängd månadssurf som ingår i ditt abonnemang"
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, där är anledningen. Hade du inte bytt till Comviq hade du fått ha kvar dom datakort du har utan kostnad
     
  6. Zalbu

    Zalbu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har sett det motsatta nämnas i bland annat trådar här, men det spelar ingen större roll nu eftersom jag sitter här utan datakort. Även om jag hade behållt datakortet som är gratis kostar Tele2s 50 GB lika mycket som Halebops 50 GB plus datakort, och hade fått mer surf på Halebop eftersom de sparar oanvänd surf.

    Tele2 slopar gratis datakort
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inlägget/tråden du länkar till gäller nya kunder. Jag har kvar mina datakort till 0:-/mån fortfarande så vet att det inte gäller oss som redan har datakorten. Tele2 hade en kampanj på 50GB för 299:-/mån som jag tog. Skulle jag vilja ha ett datakort till kostar det mig 99:-/mån dock. Du gör dock som du vill självklart
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia har det största och generellt bästa nätet i Sverige. Tre funkar generellt sett bra, dock kanske sämre i de norra delarna av Sverige. Du kan ju alltid testa Tre, de har ingen bindningstid och det bör vara det mest prisvärda alternativet som finns. Möjligt att Halebop är ungefär lika prisvärt också. Välj det som känns bäst och byt om det inte skulle fungera tillräckligt bra.
     
  9. Zalbu

    Zalbu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det förklarar den saken, har också kampanjen med 50 GB för 299, så då får jag nog helt enkelt gilla läget och köpa datakortet och byta abonnemang om 12 månader när kampanjen tagit slut.

    Går egentligen mest runt och nojar över ifall färre kommer erbjuda datakort om ett år, för att det känns som att operatörer vill fasa ut det och erbjuda dyra mobila bredband istället, och att datakort bara ska vara till företagskunder. Till exempel Telia som bara verkar ha datakort för företagskunder men inte till privatpersoner.

    När 5G väl blir mer utbrett kanske de inte är så sugna på att folk ska ha en massa datakort om man har ett abonnemang med mycket eller obegränsad surf.

    Jag hade egentligen velat byta till Telia för att ha bättre täckning när man väl är uppe i norr. Till och med nu när jag bor i Borås har jag ingen täckning ibland när jag är i vissa naturreservat som ligger väldigt nära staden.

    Har kollat lite på Tres datakort, men förstår mig inte riktigt på hur deras datakort fungerar, att man måste lägga till en extra användare till sitt abonnemang eller något i den stilen.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, det är en bra fråga. Tele2 gick från att först erbjuda 9 extra datakort utan kostnad till 1 datakort utan kostnad och övriga 19:-/mån för att sedan ta bort det helt om jag minns rätt för att senare återintroducera datakorten fast då med en avgift på 99:-/mån. Så din oro är inte helt obefogad. Telia har ju också gjort ändringar gällande deras extra användare eller vad dom kallar det
    Naturreservat kan vara lite svårare o täcka, beroende på hur stora det är och hur off de ligger så att säga. Är det bara Tele2 (och då Telenor) som har problem med täckningen? Tänker om du vet att Telia t.ex. har täckning i naturreservatet?
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Operatörernas erbjudanden kommer alltid att förändras. Om det finns en efterfrågan och operatören kan göra en vinst i att erbjuda en produkt - så kommer de fortsatt att göra det.

    Tre erbjuder inte datakort - utan du lägger till en extra användare. Detta kostar 99kr/månad - om du sedan använder det som datakort eller ej är upp till dig.

    Testa någon annan operatör för att se hur det fungerar. Tänk dock på att Telenor och Tele2 bygger 2G, 4G och 5G gemensamt - så om du upplever problem med Tele2 kommer Telenor mest troligt inte att fungera bättre.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  12. Zalbu

    Zalbu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Är ju det som är problemet, att man gör mer vinst på att kränga ett mobilt bredband än att man betalar mellan 60-100 spänn för ett datakort som man kan använda med sitt abonnemang med obegränsad surf. Är ju därför till exempel Tele2 gör det både dyrare och svårare att skaffa datakort, för att man ska ha mobilt bredband istället. Efterfrågan för datakort verkar ju som sagt främst vara hos företag och inte hos privatpersoner.

    Om jag hade behållt mitt abonnemang hos Comviq och velat ha ett sim-kort till min surfplatta hade jag fått pröjsa 400 i månaden extra utöver mitt vanliga mobilabonnemang.
    Vet inte om Telia har täckning där, men om det är svårt att ha täckning i naturreservat är det nog inget som är lönt att haka upp sig på.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Du kan ju kolla Telias täckningskarta. Generellt tror jag inte att man behöver förvänta sig att naturreservat skulle ha dålig täckning, men det kan såklart skilja sig beroende på typ av terräng, om det är skog, öppet landskap, fjällmassiv/fjällterräng osv.
    Anekdotisk jämförelse: När jag har bestigit fjäll i Jämtland så har det ofta varit så att jag haft utmärkt eller helt okej 4G-täckning från Telia hela dagen trots att vi är flera mil från närmaste civiliserad trakt, medan mina medresenärer med 3 tappade täckningen på morgonen och sen inte hade täckning någonting alls under hela turen, medan Telenor-täckningen (ifall jag nu minns rätt) kom och gick lite under dagen och fungerade hyfsat då och då. Det kan ju visa att naturreservat mycket väl kan ha god täckning, men finns såklart undantag.

    Till sist, operatörerna är sällan omöjliga att ha att göra med. Du skulle kunna skriva ett mail till Tele2 (eller ringa) och förklara att du varit kund hos dem länge, att du för en kort period bytte till Comviq men hade fått felaktig bild av tillgången till datasim hos Comviq och därför bytte tillbaka till Tele2, och att du nu står inför dilemmat att börja betala för datasim, som du tidigare hade gratis hos Tele2. Nämn att du vet att andra kunder fortfarande har kvar datakort gratis, vilket du hade tidigare. Och fråga snällt om de av goodwill-skäl vill erbjuda dig att få tillbaka erbjudandet du hade innan du för en kort period bytte till Comviq och sen tillbaka. Säg att du annars av kostnadsskäl kommer behöva byta abonnemang till Halebop så fort bindningstiden går ut, då deras erbjudande är mer förmånligt. Det finns, med lite tur, en möjlighet att du får tillbaka det gamla erbjudande du hade.

    Jag själv har Halebop och har vid några tillfällen blivit väldigt nöjd när de tillmötesgått såna frågor från mig. Till exempel förklarade jag en gång att jag varit student, nu hade ett uppehåll, och skulle bli student efter sommaren, och de godtog då att ge mig studentabonnemang trots att det var några månader kvar tills jag tekniskt sett var student igen. Sen en gång hade de gjort ett enkelt fakturamisstag rörande mina tre månaders gratis Storytel och gav mig då tre extra månaders gratis Storytel, trots att det inte ens var något stort misstag de gjort. Särskilt om de är rädda att förlora dig som kund så kan du få igenom en del.
     
    Kristy gillar detta.
  14. big_swede70

    big_swede70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2013
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    OnePlus 11

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 11
    Info:
    Oneplus Watch2, Oneplus earbuds3
    Jag fick plötsligt en kostnad på 99kr mån för mitt datakort hos Tele2 när vi slog ihop våra 3 separata abb till ett familjeabb här hemma, ringde dom och sa bara min vinst så gott som försvann pga detta och att ingen sa något om detta när de ringde och erbjöd familjeabb...tjoff bara, så strök de kostnaden för datakortet när jag sa jag va skitbesviken på infon ang detta.. Tele2 har vi . Sänkte även månadskostnaden för några dagar sen med 200kr när jag sa Comviq hade billigare variant än dom.. Fråga om dom kunde matcha eller hur jag gör annars för säga upp allt och byta operatör.. Tack vare tips här för någon vecka sen så det går deala om priset..