LeTV 1S X500 en av dom bästa Kina lurarna under 200 dollar (review)

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av conny85, 3 jan 2016.

  1. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Så, efter 3 veckor är min LeTV X500 äntligen här så tänkte dra ihop en lite review (beställde via www.vickmall.com) (finns även hos mobilehike för under 180 dollar http://www.mobilehike.com/letv-le-1...64bits-android-50-3g-32gb-goldern-p-1127.html ) . Sedan mitt intresse för mobiltelefoner startade så har jag haft turen att ha ägd ett 30 tal mobiler, allt från Samsung till Sony, HTC men det är egentligen nu på senare år som jag börjat fått upp ögonen för Kina lurar, och har numera testat märken som Elephone, Ulefone, Oneplus One och nu senast LeTV 1S X500. Så vad är det med LeTv 1S X500 som gör den till en riktig bra telefon? det ska vi klargöra alldeles strax. Skulle jag beskriva denna härliga lur med ett ord så blir det fantastisk, känns som rena rånet för dom pengarna.

    Inte sedan jag köpte min Oneplus One har jag varit så nyfiken på en ny telefon! Från det ögonblick du lägger den i din hand så bara vet du att du har håller något speciellt, den verkligen ser och känns fantastiskt, dessutom är OS smidig och snabb, allt flyter på riktigt fint. Det finns dock ett litet smått störande del med OS och det är att notification bar är väldigt förvirrande och aning störande då man inte kan styra den som man själv vill. En annan sak är att de flesta säljare skickar den här telefonen med en Multi Language Rom, TWRP samt rootad vilket är bra för dom flesta att ha, men det betyder att du förlorar OTA Uppdateringar. Detta är något jag iallafall alltid vill ha om möjligt, så en av de första saker jag gjorde var att flasha över den officiella LeTV 009s Rom:en. Är man inte insatt i hur man byter programvara så skulle jag rekommendera att kontakta ev säljare och be dom lägga in stock rom efter ett köp innan den skickas (dock finns det då bara med Engelska och Kinesiska som språkval. För den som kan flasha själv så finns Stock Rom att hämta på www.needrom.com)

    Jag skulle rekommendera att lägga in Nova Launcher för att få lite mer valmöjligheter som behövdes för mig för att jag skulle vara riktigt nöjd :) Nova gör sig dessutom av med LeTV mittknappen som är värdelös om du inte är i Kina som annars länkar till dig kinesisk streaming sida. Det var även som väntat vissa kinesiska bloatware appar installerade men det är relativt lätt att bli av med via Titanium Backup Pro (kräver root). Så till själva telefonen, skulle jag rekommendera denna till någon? Ja utan tvekan! Du får mer än vad du kan föreställa dig och mer därtill för en telefon som kostar under 200 dollar levererad och klar! Jag kan inte riktigt tänka på nån annan telefon som kommer i närheten av denna för dom pengar just nu (kanske då Redmi note3), man får grymma specifikationer, regelbundna OTA uppdateringar, premiumkänsla och byggkvalitet, ett stort supportnät och redan en hel del av custom rom:s tillgängliga ( Miui 7 och en del andra custom roms som börjat komma) Något Jag hoppas på är även att vi kommer att få se en CM Rom som inte har massa buggar som den finns nu har.

    Displayen är en IPS capacitive touch screen FHD 1920 x 1080 pixels 5.5" som verkligen inte gör en besviken. Riktigt fina färger och har bra kontrast i olika vinklar. Ramen är gjort i metall och baksidan är av aluminium vilket får den att kännas som en riktig premium lur. Finns i två färger , guld samt silver. Med sin Helio X10 cpu som är klockad till 2,2 GHz och Octa-Core resulterar det i att telefonen är väldigt snabb!
    Jag utförde flera Antutu tester och det bästa resultatet jag uppnådde var drygt 55.000 som jag iallafall anser är mycket imponerande. Batteriets livslängd är mer än acceptabelt med lätt användning så klarar du dig igenom 1-2 dagar utan problem, och för en gångs skull så är snabbladdaren faktisk en "snabbladdare" och inget bluffmakeri vilket betyder en full laddning tar cirka två timmar med 2,7 amp utgång. Runt 5 GB av 32GB (i mitt fall, denna tel finns även som 16GB) tas upp av systemet och appar som resulterar i att du har 26 + GB utrymme att leka med, vilket är tillräckligt för mig. Nackdelen är att det inte finns något SD-kortplats (besvikelse).

    3GB RAM är mer än tillräckligt i de flesta enheter, och är även så när det kommer till LeTV 1S X500. man märker inte av något lagg eller att telefonen är slö på något sätt även fast man har mycket igång samtidigt. WiFi är supersnabbt och nedladdningar slutförs snabbare än du anar. Finns inget att klaga på här faktiskt. Typ C USB-port är något nytt för mig, jag skulle kunde leva utan det men visst är det en trevlig och funktionell nyhet som dessutom inte så många Kina lurar är utrustade med. En annan cool funktion är möjligheten att låsa upp skärmen med hjälp av fingeravtrycksläsare på baksidan, första gången jag testar det på en telefon faktiskt och det känns riktigt tufft måste jag säga, den är dessutom supersnabb och låser upp telefonen 10/10 gånger jag testat.

    Kameran knäpper faktiskt riktigt bra bilder och du har många olika valmöjligheter där du kan ändra till night mode/beauty mode etc. Videokameran spelar även in i 1080p och finns även med slow motion mode! (du kan se test längre ned på youtube klippet)


    Saker jag inte gillar.
    *
    jag förväntar mig alltid en hel del från telefons kamera, och även om det inte är något större fel med den här kameran (Samsung ISOcell) så jag tror ändå att den skulle kunna förbättras med vissa programuppdateringar i framtiden. Bilderna blir bra i dagsljus men i mörker blir det ganska pixligt och lite halvdant.

    *De flesta säljare levererar denna telefon med Multi Language Rom, och eftersom det begränsar dig att kunna uppdatera via OTA och få dom senaste mjukvaruuppdateringar så anser jag detta vara negativt. Dom flesta som köper en telefon kan inte eller heller vet hur man byter en rom på smartphones.

    *Det fanns viss förvirring bland några användare på XDA gällande tangentbordet att det var kinesiska tecken även om det var ställt på Engelska, många la då in istället GO Keyboard eller nått annat man gillar. (Detta gällde då stock rom) Detta ska dock vara åtgärdat nu vad jag känner till.

    *Brist på SD-kortplats är det enda verkliga negativa som jag har att säga om denna tel. Men som jag nämnde , med 32 GB så klarar man sig rätt långt men skulle ändå vilja se att jag kunde lägga till mer om man själv vill.

    Finns mycket som jag gillar med denna lur bland annat att den känns så premium och flytet i telefonen är helt underbart. Finns så mycket som jag skulle kunna skriva ned som är positivt men vad jag kan säga utan att det nu blir alltför långt är att jag bara älskar denna telefon och visst finns det saker som skulle kunna vara bättre men för att summera hela kalaset så får man också tänka på vad du betalar , och för under 200 dollar får du en riktigt high end lur som både känns och ser ut att kosta det tre dubbla. Jag kan med gott samvete rekommendera denna telefon.

    LeTV X500 highlights:
    - 5.5 inch screen, 1920x1080 pixel IPS FullHD
    - Gorilla Glass 3
    - Fingerprint scanner / Tap to wake & unlock in 1 go!
    - Long press "home" to lock screen
    - Helio X10 Turbo MTK6795T 2.2GHz Octa Core
    - 3 GB RAM + 32 GB ROM
    - 13MP main camera + 5MP front camera
    - Single LED flash
    - Android 5.0.2 OS
    - Notification LED (2 colours, maybe more?)
    - Capacitive touch buttons with backlight
    - Multilanguage (from the shop preinstalled)
    - Network 2G, 3G & 4G LTE
    - Dual SIM dual standby
    - 3000mAh battery (is real and with fast charging)
    - USB OTG On-The-Go
    - GSM 850/900/1800/1900MHz
    - WCDMA 850/900/1900/2100MHz
    - TD-SCDMA 1880-1920/2010-2025MHz
    - FDD-LTE B1/B3/B7, TDD-LTE B38/B39/B40/B41

    head-to-head test mellan 1S och Note 3 TechLineHD

    video review från s7yler
    Kamera test mellan 1S X500 vs Redme note 3 finns att se här från användaren TechLineHD

    geekbuying-a4332ac9-67a9-4340-9fa3-11ff355c82a0.jpg LeTV_1S_Smartphone1445943921.jpg
     
    Last edited: 23 jan 2016
    DaLemon, HasseY, SkyddsAngel och 6 andra gillar detta.
  2. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Nu blev man ju riktigt sugen på denna. Börjar tröttna på min Oneplus One. För det priset så kan man ju leva med några småproblem :) Men va fan, kunde ju lika bra satt dit Sd-kortplats.
    Brukar inte problemen vara att Kinamobilerna inte stödjer alla band som vi använder i Sverige?
     
  3. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    @stanger@stanger Ja jag har haft runt 5 kina lurar innan och denna känns verkligen inte som en "kina lur" som ofta förknippas med dålig kvalitet, dom har verkligen satsat på kvalitén här (dock håller jag med om avsaknad av tillval med SD kort). LeTV gör dessutom andra mobiler med och dom är tydligen rätt stora i Asien. Jag har 3 som operatör och jag får både 3G och 4G utan problem och jag har heller aldrig haft några problem tidigare med andra telefoner. Här har du en lista med olika operatörer vad som stöds : 0bf02f34c6628dbe3f55557bd1596f79.png
     
    stanger gillar detta.
  4. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ser riktigt trevligt ut faktiskt!

    Jag beställde själv den här telefonen men bytte kursen sista sekunden och bad försäljaren att skicka mig en Redmi Note 3 istället (fick lägga till 12 extra USD men jag tror ändå det är värt det).

    Ska få hem RmN3 om några veckor så kan jag också skriva nåt om det så kan vi jämföra dessa två telefonerna :)

    Jag tror valet mellan dessa två telefonerna är riktigt riktigt svårt. De är sååå lika att det är nästan så att man borde bara chansa när man väljer nåt utav dessa två. Hade jag haft mycket pengar så hade jag nog köpt dem båda bara för att ha kul med dem men så mycket har inte jag tyvärr.

    Precis som du så köpte jag också en OnePlus One när de kom ut 2014 och det var mitt bästa köp det året. Får hoppas RmN3 inte sviker mig.


    En sak som jag blir lite orolig över är att på denna review som du länkade så säger killen att LeTV presterar bättre i dagsljus än RmN3. På en annan review från Gizchina-hemsidan så säger de helt tvärtom: att RmN3 var bättre i dagsljus.

    Länk:
    http://www.gizchina.com/2015/12/18/letv-le1s-vs-xiaomi-redmi-note-3-comparison/

    Redmi Note 3-sample:
    [​IMG]


    och LeTV 1s sample:

    [​IMG]

    "At this time though the Redmi Note 3 has a better camera, it gets more natural colours and handles light sources better. The Le1s tends to take pale photos and seems washed out on more occasions."

    I den videon du länkade så verkar det vara tvärtom. Jag antar att LeTV fick ny uppdatering och därmed förbättrat kameran totalt?

    Det svänger riktigt fort här men jag hoppas båda mobilerna förbättrar på kameran genom software updates :)
     
    Last edited: 3 jan 2016
  5. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    hehe trevligt , jag funderade också på redmi note 3 och en vän till mig hade faktiskt turen att få testa bägge telefonerna och han sa att 1S var bättre overall så jag litade på hans ord och tog då den vilket jag absolut inte ångrar. Dock har jag själv inte haft möjligheten att testa note 3 men vad jag sätt på reviews och bilder så tycker jag minsann 1S ser mer tilltalande ut. Det stämmer bra det , 1S fick en ny uppdatering under förra veckan som förbättrade kameran en hel del , det blev helt klart skillnad på färgerna och klarheten.
     
    wiper gillar detta.
  6. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Väntar på min telefon. Hoppas den kommer snart.
     
  7. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    När och vart ifrån beställde du? :)
     
  8. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Beställde min från dealsmachine. Stod att dem skulle skicka den inom 24h, men det gällde tydlingen inte mig. Beställde den 27/12. Skickades 3 dagar senare.
     
  9. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    ah okej då får du nog vänta ett tag till :/ speciellt nu när det varit nyår och ledigheter. jag fick vänta 24 dagar :/ min skickades dock från Kina. Hade hellre sätt att den skickades från EU lager men var slut just då.
     
    Last edited: 4 jan 2016
  10. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Mycket intressant.
    Förut brukar kina lurar ha mycket kass GPS. Hur är det med denna? Är det jämförbar mot tex OPO?
    Funkar fingeravtryckläsaren bra?
     
  11. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    GPS:en presterar bra och låser in sig på satelliter riktigt snabbt med bra signal. Fingeravläsaren har låst upp 10 av 10 varje gång och de tar knappt en halv sek innan du är inne i tel, med andra ord toppen. Här har du en gps jämförelse med JIAYU S3
     
    bernard, wiper och HasseY gillar detta.
  12. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Kom en ny jämförelsevideo mellan 1S och note 3 på tuben från TechLineHD för den som är nyfiken och funderar mellan nån av dessa två lurar. Bifogar även videon i första post.

     
    Ekman och wiper gillar detta.
  13. stanger

    stanger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    902

    MINA ENHETER

    Börjar ju kännas mer o mer som ett givet val nu. Inga speciella buggar som det verkar ju. Så jävla trött på min OnePlus One som tappar GPS-signalen när jag e ute o springer, o bluetooth ska vi inte snacka om.
    Jaja, bara övertala sig själv nu att det e rätt att köpa ny lur :)
     
  14. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    hehe jag håller med dig helt och hållet , jag sålde dessutom min Oneplus One så jag kunde köpa 1S X500! Du kommer inte bli besviken, dessutom kommer polarna undra vart du köpt en så elegant och stilren lur ;)
     
    wiper och stanger gillar detta.
  15. BioBCool

    BioBCool Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    9
    Fick min x500 idag och jag är helnöjd! Instämmer om att den känns väldigt premium. Nu ska jag roota den. :D
     
  16. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hade LeTV 1s haft 4000 mah batteri så hade jag köpt den direkt! Dessutom är LeTV (Kinesiska streamer-företag) tyvärr allt för ny inom mobil-branschen. Ge dem ett eller 2 år till så kanske de blir lika stora som OnePlus är idag. Nu däremot är de inte mogen än
     
  17. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Nja kan inte riktigt påstå att jag håller med dig där på alla punkter, LeTV är grundat 2004 och det stämmer bra att dom är ett videoföretag/internet tv från grunden, dessutom Kinas största som kan jämföras med netflix här hemma. Mobiltillverkningen kom igång i slutet av 2014 och troligtvis har dom ju jobbat på tekniken/modeller redan innan dom släppte något och nu finns det 3 modeller på marknaden från letv och 2 nya som är på ingång och jag anser mycket väl att dom är mogna för en global marknad då denna 1S håller så pass hög standard likaså deras andra modeller. Förra året hade företaget en intäkt på 1.6 billion dollar så en budget finns nog och blir över till att framgångsrikt ta fram ännu fler kvalitetstelefoner inom snar framtid. På vilket sätt anser du dom inte mogna? för att dom bara hållit på med mobiltelefoni 1.5år? nyfiken på hur du tänker.
     
  18. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Mjukvaran är tyvärr ganska buggig i letv pro så där har de lite att jobba på kineserna. Telefonen i övrigt är top notch!
     
    conny85 gillar detta.
  19. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER


    Hårdvarumässigt:
    Folk har rapporterat in modeller med LeTV som hade väldigt ömtåliga skärmar som sprack till väldigt lätt och inte så speciellt reptålig heller (verkligen Gorillaglas?). Antagligen deras kontrollcheck som inte levt upp till sin standard.

    Mjukvarumässigt:
    LeTV telefoncommunity är fortfarande en myra jämfört giganterna i Kina som Huawei, Meizu, Xiaomi och även OnePlus. Hur kan man då jämföra LeTV med dessa elefanterna? Det är orimligt!

    Var och en utav dessa driver på sina egna ROMs, Xiaomi med MIUI som är väldigt populär. OnePlus har Oxygen OS och hade samarbetet med Cynogenmod förut.

    Fråga vilken västerlänning som helst så slår jag vad om att de flesta hört talas om Huawei, Meizu, Xiaomi eller OnePlus men frågan är hur många som hört talas om "Letv" när det kommer till mobiltelefonproducering...

    Missförstå mig inte:
    LeTV kanske kommer att lyckas bli lika stor inom bilbranschen som deras konkurrenter men det kommer att dröja ett tag iaf. De behöver mer tid på sig att slå sig in och etablera. OnePlus hade samma problem i början med alla buggar och defekter (Yellowband, Reboot loop, etc) men numera har de fixat till en hel del - inte heller perfekt heller ännu men åtminstone en bra bit in i utvecklingen.
     
    conny85 gillar detta.
  20. rocco

    rocco Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nfc finns så klart eller?