Diskussion: Leveranstid med YunExpress?

Diskussion i 'Off Topic' startad av RootOrHack, 27 feb 2021.

  1. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Beställde en sak till bilen den 7 feb från Amazon. Säljaren skrev att det är nån form av kinesisk högtid som varade från 1 feb till 18 feb så efter det skickas den och jag får spårningsnumret. På Amazon står det att den skickades 10 feb. Spårar paketet via appen AfterShip. Det är dock två spårningsnummer jag har. En för YunExpress och en för DHL, lite skumt..

    När tror ni den kommer om ni gissar? Ska komma mellan 19 feb och 11 mars. Skickas från Shenzhen
     

    Bifogade filer:

  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag förstår inte riktigt. Du vet ju att den troligtvis levereras senast 11 mars?
    Ställ in dig på sista mars så blir allt innan det en bonus
     
    RootOrHack gillar detta.
  3. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Med stor sannolikhet så är Yun Express ett företag som hanterar själva transporten enbart till "last mile"-transportören och detta för att spara pengar samt förmodligen i ett försök att slippa eventuella tullavgifter.
    Som det ser ut nu så är leveranserna som skickas ifrån Kina lite fördröjda då det precis varit det kinesiska nyåret och under denna tid står i princip all logistik inom Kina helt stilla.

    Med detta sagt så är det ändå rimligt att du bör få ditt paket innan sista leveransdatumet som står på Amazons hemsida.
     
    Dockland gillar detta.
  4. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja jag vet, tänkte även fråga vad den sista uppdateringen står för. Känns som den är på en flygplats.
     
  5. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Kan så vara. Så DHL tar över snart då? Kan man även räkna med att DHL kör hela vägen till ombudet eller kan PostNord ta över vid gränsen?
     
  6. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    DHL tar över när paketet anlänt till Yun Express överlämningspunkt från dem till "lastmile"-transportören, dvs DHL. Då det rör sig om tjänsten "DHL Paket" så sker leveransen direkt till DHL-ombud och PostNord ska inte vara iblandade här alls.
     
  7. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Perfekt! Kommer nog snart då förhoppningsvis. Längtar så mycket efter denna sak haha.
     
  8. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Sådär ja, nu har paketet anländit till Sverige. Står "Arrived at Airport of Destination, clearance in process. Betyder detta att jag måste betala tull? Varan kostade 4452 kr. Alltså behöver jag betala 1113 kr i tull/moms om det är 25 procent av värdet på varan som stämmer?
     
  9. Vikket02

    Vikket02 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2021
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    837
    Oftast när mina paket blivit skickade med Yunexpress så har de ankommit till MTD terminalen. Så jag har sluppit tull på nästan allt.
    Sen står det såhär på postnords hemsida "ör försändelser med ett deklarerat värde överstigandes 1 600 kronor behöver även tull betalas och en tulldeklaration ska upprättas. Avgiften blir i dessa fall 125 kronor inkl. moms."
     
  10. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Jaha är det Morgontidig distribution?
    Vore skönt att slippa tull faktiskt, men isåfall behöver jag betala 125 kr och inte 1113 kr?

    Spårar jag med DHL så står det att de inväntar försändelsen. DHL börjar sin resa från Halmstad står det.
     
  11. Vikket02

    Vikket02 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2021
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    837
    Aa precis, brukar få med "early bird". Jag är inte helt säker på att DHL tar ut tull så kan inte svara på det. Har aldrig fått leverans med dom från yun express
     
  12. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Okej tack! Early bird är bra företag. Dock läste jag recensioner på MTD och nästan alla har blivit lurade av dem, de skickar sms att paketet kommit men finns inget. Står att DHL ska leverera. Får inte bli för nojig nu haha.
     
  13. Vikket02

    Vikket02 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2021
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    837
    Dom är rätt bra förutom att vissa får för sig att göra en helvetes massa ljud klockan 3 på morgonen och försöka hänga en plastpåse utan hål genom att trycka in dom på handtaget så hundjäveln går helt besärk. Men förutom det inga problem.
    Det blir intressant och se om den kommer fram, är rätt förvånad att du fått den med DHL faktiskt. Hoppas det går bra!
     
  14. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Haha ja sånt är störande.
    Verkligen intressant, uppdaterar hur det går.
    Ja från Kina var det tydligen YunExpress och här i Sverige respektive Halmstad tar DHL Freight över. Tack!
     
    Vikket02 gillar detta.
  15. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Nu står det "Custom Clearance Completed, borde komma väldigt snart tycker man. På spårningssidor så står det att den klarade tullen igår men fick notisen om det idag..
     
    Vikket02 gillar detta.
  16. RootOrHack

    RootOrHack Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Klockan 18:00 idag kom paketet till terminalen i Halmstad.
    Kan jag förvänta mig att få det innan helgen? Läser jag på deras tidtabell så kommer det tidigast imorgon och senast på fredag men man vet ju aldrig.
    Bor i Kalmar län.