LG G Watch R bra till löprundan/promenader?

Diskussion i 'LG' startad av Hulle, 16 mar 2015.

  1. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Skulle behöva komma ut och jogga och powerwalka lite i vår/sommar för hälsans skull och tekniknörd som man är behöver man något att inspireras av... :)

    Funderar därför på om en LG G Watch R skulle passa.


    1. Fungerar pulsmätaren bra?
    2. Har den stegräknare (alt. använder accelerometern)?
    3. Fungerar det bra att lägga in musik från Google Music på den och spela upp till BT-lurar?
    4. Finns det "roliga" träningsappar till den?

    Eller skulle någon av de andra Android Wear-klockorna passa bättre?


    /hulle.
     
  2. carnaval

    carnaval Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    1. Svar NEJ. Det var en av dom sakerna som jag trodde att jag skulle få användning av tillsammans med Endomondo. Men nu har jag stängt av funktionen och spänner på mig pulsbandet igen.
    2. Ingen egen vad jag vet.
    3. Vet ej. Har inte provat. Tror att jag har läst någonstans att det ska gå.
    4. Jag kör som sagt Endomondo men Runkeeper och säkert fler fungerar.

    Spontant hade jag valt en Sony Smartwatch 3 i ditt fall. Inte alls lika snygg, men mer lämpad för ändamålet. Den har dessutom inbyggd GPS som Endomondo och Runkeeper har stöd för. Du behöver alltså inte ha telefonen med dig, vilket du måste med LG G Watch R.

    Hoppas du iallafall blev lite hjälpt av mina halvluddiga svar :)
     
  3. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!

    1. Vad var det som inte fungerade? Var det inexakta mätningar, eller att den inte mäter aktivt hela tiden, eller något annat? Jag är inte särskilt seriös så pulsband är overkill för mig, ville mest ha ett sätt att hålla koll på konditionen.

    2. Jag googlade lite vidare och det står överallt att den har en inbyggd stegräknare, man hittar värdet i Google Fit?


    /hulle.
     
  4. carnaval

    carnaval Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    1. Den visar på tok för låg puls. Har även provat att vrida runt klockan och mäta på undersidan av handleden istället, men det blir inte märkbart bättre.
    Medans klockan visar 70-80 i puls så visade crosstrainern 100-110. Den är säkert inte heller helt korrekt men jag litar mer på den iallafall.
    Har även provat med en app, HeartSync, men det är helt enkelt pulsmätaren som inte kan göra jobbet.

    2. Då stämmer det helt säkert. Jag har ju alltid telefonen på mig så jag får mina steg registrerade oavsett.
    Men du har ju ingen inbyggd gps i klockan så du kan inte få någon distans registrerad utan att ha telefonen med dig.

     
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Man kan lyssna på musik direkt från en android wear-enhet ifall man anslutit ett Bluetooth-headset till enheten, men jag vet inte om det är så lyckat i alla fall, av tre anledningar:
    • Minnesutrymmet för musik lagrad i klockan är aningen begränsat
    • Batteritiden är kass redan från början, och blir inte bättre av att man kör musikspelaren, även om det kanske är Bluetoothlurarna som drar den mesta strömmen för att de ska driva hörlurarna
    • Klockan själv har ingen internetkontakt utan måste förlita sig på sin värd-telefons internetanslutning. Ingen strömmad musik alltså.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    1. Skaffa ett riktigt pulsband eller skippa pulsen. Det finns en orsak till att alla träningsklockor använder pulsband istället för att mäta vid handleden. Om du inte tränar väldigt seriöst så är pulsen ganska ointressant. Sen när man ändå kommer igång med mer seriös träning så känner man sin kropp så väl att pulsen inte är lika intressant.
    2. Ja, den har stegräknare men du måste ändå ha med dig telefonen om du vill ha övriga funktioner. Telefonen har stegräknare i sig så klockan tillför då egentligen inget extra förutom en extra display.
    3. Om du har telefonen med dig så sköter den om all musik alldeles ypperligt. Klockan kan styra uppspelningen.
    4. Jag vet inte vad som avses med rolig träningsapp. Är det när man blir "jagad" av zombies och sånt? Jag kör själv med en Garmin Forerunner och lämnar min smartklocka hemma på träningspassen så jag fokuserar på min träning istället för de roliga apparna. Träningen är tillräckligt roligt i sig. Telefonen brukar dock få följa med för att spela upp musik.
     
  7. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER


    Jo jag såg att den bara hade 4 GB, men just det blir nog inget problem för mig.

    Batteritiden är trist, så är det, det är ett minus absolut.

    För mig handlar det mest om att jag verkligen avskyr träning och att röra på mig men jag behöver komma i bättre form och tänkte att nån sån här teknikpryl skulle kunna funka som en belöning då jag är mer intresserad av Android än träning... :)

    Ja jag menade zombiesappen eller nåt annat, typ att man ska springa för att "ladda upp" nåt i ett spel eller whatever.

    Jag skippar helst att ha telefonen med mig ut då den är rätt stor och tung (Z2).

    Men du menar alltså att en G Watch R inte är en vettig träningsgrej?

    /hulle.
     
  8. Droid_290

    Droid_290 Guest

    Klockan har en inbyggd stegräknare. Google fit. Den behöver inte vara på telefonen
     
    edvinnn gillar detta.
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, det är min åsikt. Det är en smart stegräknare och inte mycket mer än så. Jag skulle aldrig någonsin anse att LG G Watch R är en träningsklocka. Som stegräknare om man tar en promenad fungerar den eller om man som i ditt fall mest vill ha det som en kul pryl som visar på att man rört sig.

    En smartklocka med GPS hade kanske fungerat för mig även om jag är mycket tveksam. Min Garmin Forerunner 310XT är så bra och perfekt anpassad för ändamålet + vattentät och 20 timmars batteritid. Det skulle vara att byta ner sig. Nästa träningsklocka blir med stor sannolikhet en Garmin Forerunner 910XT.

    Som träningstips tycker jag att du istället ska försöka hitta på roliga aktiviteter som du faktiskt vill göra. En smartwatch kommer bara räcka så långt sen tröttar man.
    Det finns Ingress, Turf och Geocaching om man tycker sånt är kul. Själv kör jag Ingress. Det finns alltid någon portal långt bort som jag inte tagit ännu eller en mission jag måste köra som gör att jag springer och cyklar kors och tvärs överallt.
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag kör endomondo på mobilen med ett blåtands pulsbälte och använder G watch r som display när jag promenerar/springer. Tycker det funkar bra. När jag cyklar har jag däremot en polar pulsklocka med tillhörande pulsbälte och en massa sensorer på cykeln. Funkar också jättebra. Fördelen med wear klockan är att man kan fritt välja vilken träningsapp man vill använda och man kan få stora starkt lysande siffror som syns bra om det är skumt ute. Dessutom kan man som sagt styra musik och få upp sms på klockan när man är ute, vilket jag tycker är bra. Läderarmbandet är däremot inte gjort för att svettas i men går lätt att byta.

    Om du är tekniknörd och vill köpa grejor för att motivera dej, kan jag varmt rekommendera cykelsport, finns massor med prylar! Det är också rätt snällt mot kroppen om man inte är så tränad från början.
    Lycka till!
     
    edvinnn gillar detta.
  11. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar! Jag håller på att undersöka olika alternativ.

    En snabb fråga om klockan, får den uppdateringar direkt från Google? Eller det kanske gäller alla Android Wear-klockor? Alltså det uppdateras av Google hela tiden så man inte måste vänta på LG?
     
  12. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Alla wear klockor kör ren mjukvara, så de uppdateras med en gång, dock rullas det ut i omgångar så några dagar kan det slå på.
     
  13. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det är ju gött i alla fall.

    Är det värt att köpa en G Watch R om man kan få den ny för halva priset (1 150 kr)?

    Eller väger den inbyggda GPS:en och Wi-fi i Sony SW3 upp att den inte har någon pulsmätare, sämre skärm och inte ser lika bra ut? (Också halva priset).


    /hulle.
     
  14. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det där är nog upp till var och en vad som är intressant.
    Pulsmätaren är som sagt inte särskilt bra i LG G Watch R så den ser jag inte som en fördel.
    Inbyggd GPS och Wifi är ju jättebra om man behöver det. Wifi hade jag gärna haft i utvecklingssyfte och se vad det går att använda till. GPS kvittar eftersom jag alltid har mobilen med mig eller använder en riktig träningsklocka med GPS.
    Skärmen är jättefin på LG G Watch R så man får kolla upp vad man står ut med. Det är ju inte direkt så att man kollar bilder på klockan.
    Utseendet på klockan är en av de viktigaste faktorerna. Kommer du använda en ful klocka? Hur ful klocka kan du tänka dig? Sonys klocka är inte direkt ful, men det är ju en smaksak. LGs klocka har en hemsk boettring som jag inte tycker är särskilt snygg, men den är användbar om man har en watchface utan markering för timmarna.

    Batteritiden är en intressant faktor. LGs klocka håller knappt ett dygn. Så om du glömmer att ladda den så kan du inte använda den nästa dag.
     
  15. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Det är individuellt. Jag har ägt Smartwatch 3, LG G Watch R och nu Moto 360. Jag rangordnar dem såhär: 1. LG 2. Moto 3. Smartwatch

    Men det är alltså helt individuellt. Jag rangordnar dem så eftersom jag tycker designen är viktigt, och Sonyn såg inte alls ut som en klocka.

    Men definitivt har Sonyn en fördel när det gäller träning med GPS:n. Pulsmätaren är så dålig på androidwear så bortse från den funktionen på de andra klockorna.
     
  16. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER


    Det är synd det där med pulsmätaren.

    Har du en G Watch R? Skulle du vilja testa den här appen och se om den visar pulsen bättre? Den ska gå att använda för att mäta pulsen aktivt hela tiden:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ryansteckler.perfectcinch&hl=en


    Ja jag är lite rädd att jag inte kommer att vilja använda SW3 i vardagen då jag inte är någon jättefan av den formen på klockor, känns som en sådan klocka jag hade i mellanstadiet (klassisk Casio).

    Jag misstänker att jag även kommer att ha nytta av att kunna se notifikationer smidigt för att avgöra om det är något jag behöver svara på (och därmed gå till datorn/mobilen).

    Men det är klart, det är en lyxsak/kul pryl egentligen. Men om den åtminstone hjälper mig att träna också är det lättare att motivera ett inköp... :)


    /hulle.
     
  17. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ja jag tycker nog också att LGR är snyggast. Moton är visserligen väldigt clean, men ser inte heller ut som en riktig klocka. Dessutom har Moton sämst hårdvara.

    Du har inte en LGR för närvarande? Men du kanske vill testa denna på din Moto om det är den du har nu:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ryansteckler.perfectcinch&hl=en

    Den ska kunna mäta pulsen aktivt hela tiden.

    /hulle.
     
  18. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag testar den på min moto och återkommer :)
     
  19. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hur gick det, har du haft någon tid att testa appen?


    /hulle.
     
  20. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Ja, nu har jag testat den lite mer än en dag. Låt mig säga såhär, jag är inget träningsfreak så jag vet inte om värdena är korrekta... men jag ställde in att den skulle ta pulsen var tionde minut. Det blev en fin graf och värdena pendlade mellan 50 och 100 BPM. Har verkligen svårt för att komma ihåg vad jag gjorde så har svårt att analysera noggrannheten.

    Men jag står fast vid vad jag sa tidigare. En Android Wear klocka ska inte användas som pulsmätare om man är seriös.