LG Optimus One eller ZTE Blade?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Poptot, 20 nov 2010.

?

Blade eller Optimus One?

1. LG Optimus One

5 röst(er)
    31,3%
  2. ZTE Blade

11 röst(er)
    68,8%
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag kan inte riktigt bestämma mig vilken! :) Blade kostar 1695 kr hos telia(svenska kronor) och Optimus One kostar 1990 nok(Norska kronor)(bor i norge)

EDIT:Jag kommer att köpa en HTC Desire i mitten av December! Så det blir varken Blade eller Optimus One!

Last edited: 25 nov 2010
  2. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

blade kostar 1500:- hos comviq..

3. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag vet! Men jag beställer hellre hos Telia eftersom Comviq inte får in dom före mitten av December

4. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Urk! Optimus one var den fulaste telefonen jag sett på länge : D
    Kör på Blade, snyggare, billigare, tror du blir mer nöjd med den :)

5. Flagellant

Flagellant Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Smaken är som baken. Själv tycker jag Bladen ser ut som billig kinaklon av en koreamobil. One är ingen större skönhet, men ser i alla fall inte fullt så hemskt billig ut.

Men 500 spänn extra för One är lite mycket. Det är snarlika telefoner annars - ena har lite bättre skärm, andra lite bättre kamera - och då talar priset tydligt till ZTEs fördel.

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kvalitetsmässigt så ligger definitivt One minst en division högre än Blade. Förstå mig rätt nu - Blade håller ingalunda låg kvalité, det är bara det att One håller toppklass.

7. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Kanske bör du tänka på att ZTE Blade har WVGA-upplösning på 480×800 pix medan LG:n har en HVGA-upplösning på 320x480 pix. Vilket innebär att Blade har bättre skärm än Optimus. One. Och eftersom jag som föredrar funktion framför design skulle valt ZTE Blade alla dar i veckan utan tvekan. Jag har t o m bokat den via Comviq då jag är befintlig Tele2-kund och tänkt ha den som en andratelefon som man kan ha med till exempel på gymmet (den Sony Ericsson W890i är döende om man säger så). Eller när jag promenerar i skumma gator, på väg hem från fest etc.

8. Emma86

Emma86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Precis beställt en för 1990 kr utan abonnemang, fraktfritt. Prisvärt eller inte?

9. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Upplösningen suger ju skit. Prisvärd telefon, men upplösningen gör det mindre värt.

10. Emma86

Emma86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

men bättre än Wildfire iaf, som var den jag tänkte köpa allra först. Synd att det är så osäkert med Blade, ingen vet ju hur det slutar med den heller. Men om 256 RAM, lcd med 256000 färger stämmer, resistiv skärm m.m. så tror jag att LG:n är bättre på det flesta punkter förutom upplösningen. Men den som lever får se hur det blir med Bladen.

11. Wivouzan

Wivouzan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror verkligen inte du blir missnöjd med One så länge utseendet faller dig i smaken, sen beror väl allt på användningsområden samt personliga kriterier. :) Blade känns väl lite som ett lotteri, just nu är det väl skärmen som det diskuteras över? Med RAM-minnet är det väl redan sagt 256 MB.

12. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Klart prisvärt. Inte i nivå med Blade (dvs den brittiska versionen av Blade), men fortfarande en riktigt bra telefon. Under 2000 kronor är den ett bättre köp än X8, enligt vår uppfattning.

13. tcmixx

tcmixx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Köpte Optimus One idag och har absolut inget att klaga på. Den är snabb, smidig, och har en fantastisk design.

Kan verkligen Rekomenderas:D

14. Imperor

Imperor Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det jag undrar över i denna fråga är ju hur "responsiviteten" är när man jämför dem. Samma CPU/GPU men mycket högre upplösning i Blade. Vilket ger mer yta, vilket är bra, men också mycket större belastning, vilket är dåligt, så hur gör man egentligen?
    Jag är också på g att köpa min första "Drojd", läst på ordentligt och är väl insatt i hårdvara rent teoretiskt. Skulle dock behöva mer "hands-on" erfarenhet!
    Jag är mest ute efter att surfa (java-tunga MMOG bl a) och kan egentligen utan problem köpa en SGS/Desire/N1 (3-3,5k på eBay etc), men om man kan komma undan med en ganska mycket billigare variant av MSM7227 och vänta någon generation på Tegra2 och annat betydligt starkare i hårdvaruväg innan man köper en "värsting" så kan det helt klart också vara intressant! (Dotra ärver gärna en trevlig Drojd när jag uppgraderar).

Någon som testat att köra Ikariam, Grepolis, Tribal Wars, The West, 1400, etc på sin telefon och kan säga hur det funkar? Skillnad mellan olika upplösning/prestanda?

15. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Vänta du litet på Tegra 2 istället. För det du beskriver att du vill ha lär du nog ändå inte utnyttja till max, och absolut inte med telefoner som Blade, Wildfire eller nån Optimus Prime (eller va den nu kallas). Det finns anledning varför de kallas "budgettelefoner". Jag själv har en Desire och kör en del avancerade spel som faktiskt flyter utan några problem alls. En del är i 3D, en del är inte det.

Så nu när helgen närmar sig, Jul, dittan å dattan så går tiden jävligt fort. Och hoppsan hejsan så är man vid kvartal två, då betydligt intressanta lurar kommer dyka upp till ytan. Lurar som är dubbelkärniga och som säkert skulle kunna klara av betydligt mer avancerade spel än dagens lurar. Det är bara det att speltillverkarna lär nog inte hinna med att göra tillräckligt många avancerade spel som skulle mätta marknaden.

Men tänk själv att kunna lira Gran Turismo i telefonen? :)

16. Imperor

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Känns som att jag inte blev förstådd ordentligt... Jag är alltså HELT ointresserad av att spela spel "i telefonen" utan vill bara kunna köra onlinespel i den! (Helt 2D/strategi).
    Frågan är, duger MSM 7227 till detta (tills man kan köpa något mycket fetare) eller blir det för segt med högre upplösning? (Som på Blade, eller kan man öht göra det på en hvga?)

17. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag testade just Grepolis, och visst fungerar det (iaf det lilla jag kikade). Den lilla skärmen innebär dock att det blir ganska trångt. Texten är inte helt läsbar i fullt utzoomat läge, så man får zooma in och skrolla runt för att både kunna läsa och se hela "spelplanen".

Det flyter vidare ganska tungt i webbläsaren, men det är inte ospelbart på något vis.

18. Imperor

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Manny: Menar du i din Desire HD då, eller i någon av de berörda mobilerna?
    Om det är segt i din DHD så måste jag ju definitivt vänta på Tegra2+... Om du menar på att det är segt med funkar med MSM7227 i HVGA(+) så kan jag vänta!
    Men du var tyvärr lite oklar... ;)

Edit: Sorry, det var ju inte så svårt att fatta kanske... Du menar med O One?! Men hur är i så fall skillnaden mot en Blade (högre upplösning, samma prestanda) eller en mer "riktig" lur med bättre prestanda som SGS, N1, Desire?
    Självklart så KAN man spela dessa spel med en slöare telefon, men frågan är om man faktiskt KAN klara av den lite mer hektiska "action" som kan förekomma i dessa spel utan att bli galen?! :-D

Last edited: 26 nov 2010
  19. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag talade om Optimus One. Det är ungefär lika segt i Blade, men där är det betydligt mer läsbart tack vare den överlägsna skärmen. Man behöver inte zooma fram och tillbaka, åtminstone inte lika mycket.

20. Imperor

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Härligt med en nattsuddare som jag!
    Så ingen större skillnad mellan upplösningarna? Kan tänka mig att det är betydligt mer CPU-krävande än GPU, så kanske man kan komma undan med högre upplösning, men hur är skillnaden mot en "riktig" lur (QSD8250) som Desire/SGS/N1/etc?

Jag gillar ju helt klart Legend som val om 7227 räcker, byggkvalitet och design är ju klart relevant, men om man behöver mer så är valet inte lika klart mellan Snapdragon-modellerna... Men det stora valet står ju mellan de olika chipen!
    Sedan finns ju MotorOla Defy också, men där så skall det ju vara det slöare av grafikchipen! Hur stor är skillnaden där egentligen och spelar det roll om jag inte är intresserad av spel?

Last edited: 26 nov 2010
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.