LG Optimus X2 VS Samsung Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Hamet77, 22 dec 2010.

1. signoc

signoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Exemplet med familjen var bra men för att förtydliga så får man inte glömma multitasking, dvs en tråd = ett program.

Om vi har multitasking så kör man (ofta) flera program i operativsystemet. Och om dessa flera program tillsammans kräver mer än 100 % av en kärna så finns det en vinst om operativsystemet lägger de olika trådarna(programmen) på olika kärnor trots att de är enkeltrådade.

Men om en applikation blir/upplevs som snabbare av att ha fler trådar "beror på", till exempel:

• Om applikationen behöver mer cpu-kraft än en kärna kan leverera.
      Detta fall inträffar vid multitasking fallet ovan eller om applikationen är skriven för att använda mycket cpu-kraft.

Det är även detta som man upplever som en laggade applikation. Frame-raten blir inte tillräcklig hög eftersom operativsystemet inte kan tilldela den cpu-tid som applikation behöver för att kunna köras i full-frame rate (det som upplevs som realtid). Beroende på hur operativsystemet hanterar överbelastningen så kan även operativet "lagga" och inte hinna uppdatera skärmen eller agera på knapptryckningar/skärmtryckningar i "realtid".

• Om applikationen kan utnyttja cpu-kraft dynamiskt
      Spel är ett exempel på en applikation som ofta förbrukar mer cpu-kraft om det finns över. På så sätt kan man öka frame-rate till exempel så att animationer blir mjukare. Omvänt minskar frame-rate när mindre cpu-kraft finns tillgänlig och lagget inträffar först när frame-raten är för låg.
    En applikation blir inte snabbare i sig av att vara flertrådat, det beror på om man förbrukat cpu-kraften som finns eller ej.

Däremot gör flertrådade program så att operativsystemet kan hantera situationer när cpu-kraften på en kärna är över och tilldela kraft från en annan kärna så att programmet inte behöver lagga.

Andra program som till exempel kodning av filmer till divx (inget bra exempel för telefonapplikationer men jag kom inte på något annat) blir snabbare eftersom om man har två kärnor kan man dela filmen i mitten och låta varsin kärna samtidigt koda varsin halva av filmen. Då gör man samma jobb på halva tiden jämfört med tidigare.

Men har man flera kärnor så kan andra flaskhalsar finnas som minskar prestandavinsten förstås, till exempel hastigheten på läsning/skrivning från minnen etc.

Ja det finns mycket att gräva i när det gäller trådning av program. Och för programmerare ligger utmaningen i att kunna utnyttja detta då inte alla program av naturen är flertrådade (eller speciellt cpu-krävande).

2. signoc

signoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Problemet för operativsystemet är att det omöjligt kan veta vilka de olika uppgifterna i ett program är om man inte talar om det för operativsystemet genom att skriva programmet för dubbla/flera kärnor (dvs flertrådat/multithreading).

Flertrådade program ökar komplexiteten direkt för mjukvaran. Eftersom flera kärnor innebär att olika uppgifter kan utföras samtidigt så vet man inte vilken som blir klar först. Därför måste mjukvaran själv hålla reda på detta om den är beroende av det. Normalt finns det förstås ett beroende eftersom en uppgift väntar på att en annan uppgift skall leverera ett resultat som den skall jobba vidare med.

Likaså kan alla dessa uppgifter manipulera information som mjukvaran sparat i minnet som samtliga uppgifter är beroende av. Och även här måste man tänka på att alla uppgifter behöver veta att en förändring av informationen skett om de är beroende av dem.

Dessa plus många fler problem visar på det i princip omöjliga i att låta ett operativsystem försöka bryta ner en mjukvara i flera trådar automatiskt om den inte är skriven för det.

3. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

klart dual core är framtiden!
    jag hade valt den om jag hade orkat vänta på en ny telefon, vilket jag inte gjorde så det blev en SGS :)

4. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nästa mobil jag köper är en Samsung med Orion-processor.
    Jag är så fanboy att jag skäms, men Samsung presterar klart bäst på hårdvarusidan hittills.
    Alltså håller jag mig till SGS.

Last edited: 24 dec 2010
  5. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Samsungs Orion är precis som Tegra 2 ARM Cortex-A9 baserad, båda har samma GPU osv.

Samsungs Orion finns inte på marknaden än dock, enda man sett av den är ES exemplar som samsung visat upp.

Cortex-A9 MPCore(tegra 2/orion) kommer ta prestandan till en helt ny nivå, i synnerhet vad gäller cpu prestanda. GPU i Tegra 2 sägs ha ca 10-30% högre prestanda än SGS(SGX540) och 25-100% snabbare än Adreno 205.

Enda frågetecknet jag har är strömförbrukningen, och om det verkligen är nödvändigt med sån prestanda i en telefon i dagsläget. I tablets kommer det sitta riktigt fint dock, där kan mer cpu prestanda behövas.

Tvivlar faktiskt på att samsung kommer släppa någon dualcore telefon inom överskådlig tid. Jag gissar isåfall på en uppdaterad Galaxy Tab med Tegra 2 och kanske SAMOLED skärm.

Ang telefonen så skulle jag köpa en direkt om jag inte hade en SGS redan, men det är jag det(hårdvaru nörd)

Optimus x2 har ju hdmi ut, kan spela in/upp video i 1080p osv osv :)

6. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är skillnad på stöd för flera kärnor och stöd för att köra trådar parallellt. ARMv7 cpu's har såvitt jag vet inget hårdvarustöd för multi-threading.

I praktiken kan det dock bli snabbare då tex. spel kan lasta kärna 2 100% medans kärna 1 tar hand om OS/bakrundsprocesser.

Ett program med riktigt multicore stöd kan köra trådar parallellt på båda kärnorna. Men bara för att multicore stöd ej är implementerat så betyder det inte att fler kärnor inte märks på prestandan. Tex. spel kan lasta kärna 2 100% medans kärna 1 tar hand om OS/bakrundsprocesser.

7. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

att det ens blir diskussioner "är dual core bättre än singel core" fortfarande år 2011 snart, ja det är bättre så enkelt är det.
    oavsett vad, en kärna tar hand om OS, medans andra tar hand om spelet/programmet man är inne på.

denna diskussionen om dual cores är så, ja vad kan de vara 2005-2007?

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-core_processor

edit: LG är den bättre telefonen på hårdvaru fronten. den är trots allt nyare

Last edited: 25 dec 2010
  8. se33

se33 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Var inte sådär nu...
    Det enda man kan säga är att 2x har högre beräknings kraft än x, samtidigt har 2x högre strömförbrukning än x och 2x tar upp mer volym än x osv...
    2 kärnor har både fördelar och nackdelar själv föredrar jag nog en snabbare, ström snålare kärna än 2 sämre!

Edit: LGn å mycket väl vara bättre än sgs det har jag inte sagt något om, det enda jag ville påpeka var att flera kärnor har både fördelar som nackdelar! jämnför det med en bilmotor så blir det tydligare! (hur många vill ha en v8 på 400 hästar? och hur många vill betala bensinen till den?)

9. TrueDesire

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

själv hade man gärna valt LG telefonen, men jag orkade inte vänta på den skulle komma ut när den var enbart på ryktes stadiet så blev en SGS :)
    får vackert vänta 1år innan jag uppgraderar.

de som köper den kommer nog bli riktigt glada kan jag tänka mig :)

10. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Nvidia har tydligen implementerat stöd för multithreading(SMP) i tegra 2.

Det finns ganska så lite information om GPU'n i tegra 2, men som jag fattat det så är det samma gamla gpu som i tegra 1 fast högre klock, minnesbuss osv. Inte så jättemycket snabbare än gpu i SGS.

11. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Tegra

"Tegra 2xx series
    Tegra 250

<li> Processor: Dual-core ARM Cortex-A9 MPCore, up to 1 GHz [9]
    <li> Graphics: double 3D graphics performance of Tegra 600 series (10%-30% faster than PowerVR SGX540[10] and 25%-100% faster than Snapdragon Adreno 205[11])
    <li> Lower Power DDR2 / DDR2 (DDR2-667, 166MHz)
    <li> 1080p H.264/VC-1/MPEG-4 Video Decode
    <li> 1080p H.264 Video Encode
    <li> JPEG encode and decode dual-display support
    <li> camera suppor"

Jag hoppas jag var tydlig nog.

12. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Jag ifrågasätter inte att x2 är en vassare telefon än SGS, men att bara avfärda Samsungens skärm pga PenTile är väl att göra det enkelt för sig. IPS-LCD:n är grådassig jämfört med SAMOLED och detta samtidigt som IPS:ens ljusstyrka är så mycket sämre att läsligheten i solljus drabbas jämfört med Samsungs kombattant. Om du bara skall sitta inomhus och surfa på webben och läsa svart text på vit bakgrund så har du helt rätt, men vi gör väl lite mer ibland, eller?

13. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    PenTile är skit i mina ögon. Jag har använt en telefon med det och det räcker nu. Nu vill jag testa något annat. Den skärmen som du jämför är Apples IPS-LCD. Tror du verkligen att LG skulle göra en skärm på sitt kommande flaggskepp som är sämre än iPhone 4:s? Har du ens kollat denna film? Kolla där vid 0:10 när de sänker ljuset:

http://www.youtube.com/watch?v=i96mGX0dpeg

Såg du vilken snabb respons den hade? Som sagt, SGS var en gång bra, men nu har den fått en överman - precis som Nexus S, Desire HD å de andra så kallade "supertelefoner". Bara face the fact. Min HTC Desire är inte världens bästa telefon längre, fast den utnämndes av T3 som det för 1,5 månader sedan. LG Optmius 2X kommer vara "den bästa" i typ två-tre månader, tills en ny herre på täppan kommer. Å så fortsätter det.

Till det priset och med tanke på vad LG:n har så är det en helt sinneslös bra telefon som kommer sopa mattan med alla när den kommer!

Last edited: 28 dec 2010
  14. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 506

MINA ENHETER

Nja, hårdvara är inte allt. hur är lg när det gäller updateringar och finns det root till lg,s lurar?

speedline gillar detta.
  15. nonajme

nonajme Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Får jag fråga vilken typ av ögon du har? För du kan väl inte seriöst mena att du kan bedömma hur bra en skärm är på ett par youtube filmer?

16. pappa_jon

pappa_jon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade valt lgn utan att tveka. Har en sgs nu och är så missnöjd med den. Laggar som fan och buggig. Skiten kostade 5000 kr när jag köpte den och skulle ha så grym hårdvara. Inget som märks med så sunkig mjukvara iaf. Min gamla iphone 3G flyter bättre och öppnar/stänger program snabbare med. Vet ios flyter bättre (ingen iphone vs android tjafs nu). Min bror har en htc legend och den flyter på så mycket bättre med, tom läser in snabbare i market, laddar sidor snabbare osv med samma wifi. Och ja jag har senaste officiella firmware (nordiska). Gpsen i sgs ska jag inte ens snacka om. Har testat återställa telefonen med men ingen bättring. Och kom inte och säg roota och lägg in laggfix osv. Ingen ork eller tid för att sitta och pilla, och verkligen inget man ska behöva göra på så dyr telefon. Jävligt missnöjd med min sgs som ni förstår

17. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Nej, kanske inte, men jag kan ändå se vilken som hade ljusast resp. mörkast skärm. SGS har mörkast av de tre, så är det bara. Om en bild säger mer än tusen ord, vad tror du en film gör?

Jag förstår att du tycker om din SGS men du kan inte måla dig i ett hörn å inbilla dig över att det inte finns bättre telefoner. SGS har en bra skärm, men det kommer komma telefoner (typ efter nyår) som har mkt bättre skärm och övrig prestanda, och (nästan) alla kommer mer eller mindre vara utrustade med Tegra 2. Och Tegra 2 is the shit 2011, om man säger så.

Det är aldrig kul att vara missnöjd med något man själv köpt. En telefon ska funka precis så som tillverkaren lovat. Jag har personligen aldrig haft något fel överhuvudtaget på min HTC Desire, så det var en av mina allra bästa köp någonsin. Det enda som jag är lite missnöjd över är att den inte hade 8 GB internt minne. Hade den haft det så hade jag inte bytt ut den förrän 2013.

18. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    @NorseHawk:
    Jag ser verkligen inte problemet med att LG skulle sätta in en "sämre" skärm i X2 än i iP4 - mycket handlar om pris. Med samma logik som din så kommer X2:ans skärm ha högre upplösning än 960x640 för "Tror du verkligen att LG skulle göra en skärm på sitt kommande flaggskepp som är sämre än iPhone 4:s?"

Beträffande att skärmen är mörkare (för det var väl det jag skulle se?) så jaha? Har du lust att visa den del av all koreansk text som väger hur ljusstyrkan på skärmarna är inställda?

Din avslutande del om nöjdhet borde väl få dig att inse hur subjektivt sådant är. För somliga är den relativt dåliga grafikprestandan och det mikroskopiska lagringsutrymmet på Desire avgörande saker, men för andra spelar det ingen roll, medan SGS är oanvändbar pga avsaknad av LED-lampa och notifierings-LED. Inget av ovanstående är "fel" på enheten, men en Nokia 3310 är inte en bättre telefon för den är buggfri. Eftersom vi inte vet nåt om buggigheten på X2 så är det väl lite dumt att hylla den oreserverat?

19. pappa_jon

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har inte läst allt tjafs om x2 skärm skulle vara bättre/sämre än iphone 4. Men ni är väl medvetna om att lg bla tillverkar iphone 4 skärm?

Last edited: 28 dec 2010
  20. pappa_jon

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Allt kom inte med... Så jag har svårt att tro att den skulle vara sämre. Vad jag tror iaf