Lilla GPS testet! [Navigon, Copilot, Waze, Google Navigation och Aura]

Discussion in 'Applikationer' started by linuxares, Dec 9, 2010.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vet inget om Navigon men i CoPilot finns fartkameror med (och det går att lägga in egna).

2. davidsson

davidsson Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ok få titta på den kan man spara katorna i mobilen? Är det kartor för 2 år man får med i dom flesta av dessa program? Vet någon vad katorna kosta sen? Körde i GBG med 3 år gamla kator för ett tag sedan inte roligt.

3. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har köpt navigon till min mobil och den varnaför för fartkameror så det finns med den.

Har testat waze copilot och navigon. Kan bara hålla med att navigon är det som känns bäst. Får bra rutter och det är tydligt hur man ska köra.

Tyckte att copilot var lite plottrigt och det kändes inte alltid självklart att följa.
    Waze krashade en del för mig men det var dock nästan ett halvår sedan jag testade det.

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Waze har jag mest för att jag gillar tanken, men kartor och ruttdragning är inget vidare.

Har inte testat Navigon men känner mig nöjd med CoPilot.

5. CJ954RR

CJ954RR Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har Navigon och jag tror att största kartpaket, hela Europa typ, som jag har tar upp ca 2,5 gigabyte. Men kartorna lägger sig i en mapp på SD-kortet så det är bara att koppla in dig på datorn och klippa ut dom man inte behöver för tillfället.

Själv har jag kopierat hela kart-mappen till datorn och raderat alla på telefonen förutom Sverige, Norge och Danmark. Behöver jag t.ex Belgien så kopierar jag bara in den ifrån datorn igen.

Annars, bra test. Körde genom Europa i somras med Navigon i min Desire, funkade klockrent förutom att laddaren måste vara i hela tiden då det drar ström att navigera. Detta gjorde att värmen utifrån som strålade genom rutan och in på telefonen plus värmen av laddningen i sig gjorde att överhettnings-skyddet i batteriet gick in några gånger och slog av laddningen. Men det är ju inte Navigons fel :)

6. tusenkonstnar

tusenkonstnar Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Skulle vilja inflika något här rörande Navigon. Har själv använt Navigon. Delar dina positiva synpunkter ovan om själva programmet men deras kundservice är under ALL kritik.
    Innan jag beställde Navigon frågade jag om kartorna täckte alla länder jag behövde (reser en del i jobbet och hade en mycket specifik fråga rörande Malta). Fick svaret att: JA det gör det.
    Laddar ned programmet och kör några dagar. När jag senare skall byta telefon och updatera programmet så börjar strulet. Jag kom tillslut upp i tvåsiffrigt antal samtal till supporten. Alla ger mig olika instruktioner om att jag skall installera av, installera på igen. Att deras kollegor gjort fel etc men ingen löser problemet.
    DESSUTOM säger de att jag med mitt abonemang (det enda som finns) inte kan upgradera till kartor nyare än Q12010 (och bland dessa finns INTE malta med), dvs man har ljugit för mig när jag frågade om Malta ingick, hade jag fått korrekt info där hade jaginte köpt programmet.
    Jag påtalar detta och blir lovad att de skall kontakta mig och häva köpet. Detta händer inte så jag påminner och blir åter lovad att man skall kontakta mig vilket inte sker.
    Nu sitter jag alltså med ett program som jag inte kan använda på mina tjänsteresor. Detta som en följd av att jag gavs felaktig info när jag kontaktade kundtjänst och frågade om produkten. Navigon hör inte av dig som utlovat trots påstötningar. OCH jag har lagt en betydande del av min arbetstid på att sitta i samtal med kundtjänst och fått råd som inte varit applicerbara.

Jag säger INTE att programmet i sig inte är bra om det fungerar (för det är bra) men kombinationen av kaosartad, felaktig info samt nonchalant bemötande gör att jag idag aldrig skulle köpa Navigon igen.

//undvik gärna att citera så mkt, goa200

Last edited by a moderator: Dec 12, 2010
  7. linuxares

linuxares Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fy fan, hatar supporter som ljuger istället för att faktiskt säga; "Jag vet inte. Men jag ska kolla upp det och återkomma till dig." Det är inte så jävla svårt. Jag har själv jobbat med det.

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Tycker du verkligen att de ljugit för dig?

Tråkigt när sådant händer ändå.

9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Tips: citera inte mer än nödvändigt. Att ta med hela originaltexten, speciellt när den är så pass lång, gör bara det hela mer svårläst.

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Kan inte du skriva detta som en artikel för swedroid? Då hade fler fått läsa detta.
    Kan dessvärre inte hålla med om att Navigon är bra. Visserligen var det ett tag sen jag testade men det fungerade verkligen inte alls för mig. Men jag gav upp ganska snabbt så kanske missade något nu använder jag Google Navigation och det fungerar verkligen skit bra tycker jag. Och folk blir alltid imponerade av satellit kartorna.

11. madjedo

madjedo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

osmand?

någon som vet något om osmand? några kommentarer?

har den själv, fungerar i stora lag. inte testat den så mycket ännu men den funkar ok. Man laddar själv ner kartorna på sd kortet så den är i stort sett gratis.

12. linuxares

MINA ENHETER

Självklart är det olika. Jag gillade Googles Navigator som fan! Lite segt att den var så långsam men de var ju en gammal version. Jag har inte testat d Som en nya brut som släppts.

Andra har ju haft tur med Aura medans jag knappt kunde köra med hjälp av den.

Ifall Swedroid vill publicera denna recension så får dem göra det. Jag har absolut inget emot det så länge dem ger mig creds.

13. Fpow

Fpow Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Testar aura i Göteborg funkar den kanon.

14. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Hej!!

Jag har också testat lite och jag var iofs ganska nöjd med Aura den mesta av tiden även om den ibland fick lite spel och skickade iväg mig på småvägar.

Just nu använder jag Brut vilket funkar alldeles utmärkt och jag fortsätter nog med den tillsvidare.

Nu till min fråga jag har testat Navigon och jag var ganska nöjd förutom att den lade av ett par gånger FC. Men det var ju testversionen från Market och den hade inte samma versions nummer som den som kostade pengar. test versionen hade inte heller filkörnings funktionen som dom gör reklam för på hemsidan.

Är det skillnad på testversionen och den skarpa köpversionen?
    Är den stabil på Galaxy tab?

Jag tycker också denna test förtjänar att lyftas till testdelen på Swedroid.se

15. linuxares

MINA ENHETER

Kan du testa den runt Chalmers är du snäll? Där fick den seriöst frispel för mig.
    Samt Vasastaden där den ville jag skulle köra via Grönsakstorget för att komma till Frölunda. (Jag körde via Chalmers då)

16. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

tack för en bra recension. själv har jag fixat navigon och den är riktigt bra känns som copilot är lite kletig i menyerna där navigon känns mer stilren och bättre.

17. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör Copilot och tycker att styrkan med den är att man kan ställa in den så den beter sig som jag vill. Det är den största nackdelen med Navigon tycker jag, för lite möjligheter att justera efter tycke och smak.

Sen hoppas jag att Google snart släpper navigation till Maps i Sverige. Har testat brut, det finns lite att slipa på tycker jag, men ett alternativ med bra online-kartor skulle kunna vara bra i Sverige.

/MiniHD

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

18. fingret

fingret Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Trevligt test. Själv kör jag senaste brut, (4.6.0.4686-brut17). Tycker det funkar bra.

Använder mig av mobile atlas creator för att tanka ner kartorna i förväg till sdkortet så man inte behöver 3g/wifi för att navigera.

19. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

20. oslo

oslo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag ser efter ett program som har

*fartkameror
    *kartor på sd-kortet (vill INTE ha roamingkostnader utomlands)
    *skall kunna köras utan tillgång till internet.
    *röstnavigation
    *gå-modus (så man kan använda det på storstadsweekend i Rom)
    *möjligheter för guider (bra om man vill turista i en okänd stad)
    *lätt överföring av POI (alla mina ligger i Nokia Maps nu)
    *hastighetsvarning
    *möjlighet att lyssna på musik/ljudbok samtidigt
    *uppdateras lätt och ofta via datorn
    *möjlighet att välja rutt utan betalväg, färja osv. Snabbast väg och kortast väg. Flera stopp (via).
    Funderar på Sygic. Har någon testat det?

i tillägg behöver jag en bra bilhållare med fm-sändare (min bilstereo är ju från Hedenhös) gärna något liknande belkins 5 in one, men för Samsung Galaxy S2,

http://www.dustinhome.se/pd_50105442...Adwords__RTA__

så man kan köra lagliglydigt i Norge. Tips,någon?