Noob har alla varit, verkligen inget att be om ursäkt för 
Vad gäller moduler (antar att du menar kernel-moduler) : Vi kan väl se efter?
Kod:
login as: root
QuickSSHD for Android
[email protected]'s password:
# lsmod
wlan 1600 0 - Live 0xbf000000
# ls -l /system/lib/modules
-rwxrwxrwx system 232 17296 1970-01-01 01:00 wlan.ko
# insmod
usage: insmod <module.o>
# rmmod
usage: rmmod <module>
# busybox insmod
BusyBox v1.11.1 (2009-03-11 09:17:49 CST) multi-call binary
Usage: insmod [OPTION]... MODULE [symbol=value]...
Load the specified kernel modules into the kernel
Options:
-f Force module to load into the wrong kernel version
-k Make module autoclean-able
-v Verbose
-q Quiet
-L Lock to prevent simultaneous loads of a module
-m Output load map to stdout
-o NAME Set internal module name to NAME
-x Do not export externs
# busybox rmmod
BusyBox v1.11.1 (2009-03-11 09:17:49 CST) multi-call binary
Usage: rmmod [OPTION]... [MODULE]...
Unload the specified kernel modules from the kernel
Options:
-a Remove all unused modules (recursively)
#
Så ja, det finns faktiskt en kernel-modul, som även är laddad (för wifi), och ska gå att ladda nya moduler. Resten ligger statiskt i kerneln i det här fallet.
Om 3Gmodem-stödet fungerar och dessutom ligger som en kernel-modul och hårdvaran är tillräckligt lik i WoPad som du tog som exempel, så kan det absolut vara en bra start att börja där. Man kan också tänka sig att byta ut hela kerneln mot den från WoPads firmware och se om det lirar, ifall 3gmodem.stödet ligger statiskt. Man kan också enkelt få en stendöd LL-tablet om man provar 
Det kommer säkert lösas. Antingen uppdatering från fabrikanten, eller från någon på forum såsom detta. Det krävs egentligen bara att någon med tillräcklig kunskap, vilja och tillgång till testutrustning lägger ned tiden som krävs.
Hittills har jag bara ändrat och lagt till filer, och då enbart till boot-imagen. Det kommer man väldigt långt med.
Det går att kompilera en ny kernel. Grunden är ju vanliga Android som du gissar, men sedan har det såklart lagt till specifik kod för hårdvaran, bl a rk2818 i det här fallet. I teorin frågar man bara fabrikanten efter källkoden eftersom de är skyldiga att tillhandahålla den enligt GPL (rätta mig om jag har fel, någon?) I praktiken: Testa att maila, men förvänta dig inga mirakel
Har man tur kan den "dyka upp" på nätet någonstans.
Rockchip (som gör rk2818) kan också tänkas tillhandahålla det grundläggande som krävs för att kompilera en fungerande kernel. Vad jag vet finns inget sådant publikt ännu dock.
kernel-moduler kan man kompilera även utan tillgång till hela källkoden, men du behöver åtminstone kernel header files för den kernel som används.
Kod:
# busybox find / -name *.h
#
Hade ju varit förvånande om de legat och tagit plats på systemet, men man vet ju aldrig säkert förrän man tittat efter 
/Twk