Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Jodå, det fungerar bra åt båda hållen, det är väl ingen hemlighet direkt ;)

Jag kanske missförstår vad du menar (språkligt missförstånd kanske?) Det jag menade var att om du vill kunna se vad som förändrats borde det ju vara lättare att jämföra mina modifieringar med den firmware jag utgått från, och Kendo-mod med Kendo-orginal så att säga :)

2. Daniel206RC

Daniel206RC Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hehe ja :P :)
    Problem nummer 1 er at jeg ikke får åpnet din versjon av system.img og heller ikke orginal system.img med NewTuxFlash :P
    så da får jeg ikke gjort stort med riktig modell :P
    de filene jeg får åpnet er: boot.img og recovery.img resten av img'ene funker ikke :\
    får åpnet alle almightycasey sine og org kendo img'ene.

3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Där ser man, intressant. Jag är ganska säker på att jag tittat på en tidigare kendo-firmware men inte kunnat "öppna" t ex system då heller (går inte att montera loopback under Linux heller). Då är det något som skiljer i åtminstone market-firmwaren för Kendo jämfört med market-firmwaren för LL. Eller så är det en bug i afptool...

Har du testat även den riktiga orginal-firmwaren för Kendo?
    http://www.netlogic.se/Kendo-M7.aspx

Hursomhelst, jag har inte ändrat på något förutom boot.img för LL. Äger man uppstarten av ett system äger man systemet ;)

Vad som ligger i /system kan du ju enkelt se ändå om du rootat tableten och drar igång ett CLI eller t ex någon form av sshd :)

Tornankan gillar detta.
  4. almightycasey

almightycasey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Håll i trosorna nu flickor.

jag dumpade mtdblock4 partitionen med dd på sdkortet.
    seen så var det mek för att få den till rätt storlek för partitionen.
    meen det ska nog inte vara värre än så :)

5. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Övervägde den varianten (och även att dumpa tillbaka den, men kändes onödigt riskfyllt när det inte behövdes). Men Daniel206RC har fel i att system.img dumpad med afptool från orignal-market-fw för Kendo går att montera då eller? Eller varför krånglet med dd? :)

Last edited: 5 jan 2011
  6. Daniel206RC

Daniel206RC Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

får ikke åpnet system.img fra: orginal kendo heller ikke orginal LL.
    så det eneste jeg har fått gjort er å se på mappene og filene i almightycasey sin v2 :P

dette ved hjelp av afptool og NewTuxFlash

7. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok, då är vi tillbaka där vi började alltså. :P Men den allsmäktige har ju delvis rätt ut det nu :)

EDIT: Drar mig till minnes att när jag först började titta på firmwaresen för LL o Kendo nu så var inte PARAMETERS-filen vettig för 5 öre. Och det stämmer ju då. Om man fixar till den så skulle afptool fungera vågar jag påstå, och det blir lättare att modifiera efter det.

EDIT2: HWDEF-filen menade jag (främst).

Last edited: 5 jan 2011
  8. arianmanesh

arianmanesh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Efter flash det är alldeles bra, jag är super nöjd. Tack till alla! Tack.

Sent from my SIM710 using Tapatalk

9. Tornankan

Tornankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

En Noob frågar försiktigt....

Jag har försökt hänga med i trådarna men är inte på när ifatt.
    Ligger det som moduler eller är det ren script?
    Kan men sno tex Huawei 3Gmodem-stödet från kusinen WoPad till Kendo och LL?

Förlåt en noob's stilla undran.

10. Vanellus

Vanellus Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bygga ny Linuxkärna

Går det att bygga en ny Androidkärna från grunden eller bygger alla ändringar ni gör på att lägga till och ta bort filer från filsystemet? Om det går att bygga om, var får man tag i källkoden? Är det en av de varianter som finns på Andriod.com eller måste man hämta hem från andra ställen? Skulle kunna tänka mig att sätta upp en byggdator. Är intresserad av att få t.ex. USB-serieadaptrar att fungera så att jag kan koppla in hemmabyggen och GPS till den. Att få GSM modem att fungera kan också tänkas kräva att man bygger en ny kärna.

11. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Well ja, det går kalasbra, framebufferdrivisen är rapp nog. MEN vi tappar dsp+gpu stöd i.o.m att rockchips kernelmoduler är proprietär sås.

12. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Noob har alla varit, verkligen inget att be om ursäkt för :)

Vad gäller moduler (antar att du menar kernel-moduler) : Vi kan väl se efter?
    Kod:
    login as: root
    QuickSSHD for Android
    [email protected]'s password:
    # lsmod
    wlan 1600 0 - Live 0xbf000000
    # ls -l /system/lib/modules
    -rwxrwxrwx system   232         17296 1970-01-01 01:00 wlan.ko
    # insmod
    usage: insmod <module.o>
    # rmmod
    usage: rmmod <module>
    # busybox insmod
    BusyBox v1.11.1 (2009-03-11 09:17:49 CST) multi-call binary

Usage: insmod [OPTION]... MODULE [symbol=value]...

Load the specified kernel modules into the kernel

Options:
            -f      Force module to load into the wrong kernel version
            -k      Make module autoclean-able
            -v      Verbose
            -q      Quiet
            -L      Lock to prevent simultaneous loads of a module
            -m      Output load map to stdout
            -o NAME Set internal module name to NAME
            -x      Do not export externs

# busybox rmmod
    BusyBox v1.11.1 (2009-03-11 09:17:49 CST) multi-call binary

Usage: rmmod [OPTION]... [MODULE]...

Unload the specified kernel modules from the kernel

Options:
            -a      Remove all unused modules (recursively)

#
    Så ja, det finns faktiskt en kernel-modul, som även är laddad (för wifi), och ska gå att ladda nya moduler. Resten ligger statiskt i kerneln i det här fallet.

Om 3Gmodem-stödet fungerar och dessutom ligger som en kernel-modul och hårdvaran är tillräckligt lik i WoPad som du tog som exempel, så kan det absolut vara en bra start att börja där. Man kan också tänka sig att byta ut hela kerneln mot den från WoPads firmware och se om det lirar, ifall 3gmodem.stödet ligger statiskt. Man kan också enkelt få en stendöd LL-tablet om man provar ;)

Det kommer säkert lösas. Antingen uppdatering från fabrikanten, eller från någon på forum såsom detta. Det krävs egentligen bara att någon med tillräcklig kunskap, vilja och tillgång till testutrustning lägger ned tiden som krävs.

Hittills har jag bara ändrat och lagt till filer, och då enbart till boot-imagen. Det kommer man väldigt långt med.

Det går att kompilera en ny kernel. Grunden är ju vanliga Android som du gissar, men sedan har det såklart lagt till specifik kod för hårdvaran, bl a rk2818 i det här fallet. I teorin frågar man bara fabrikanten efter källkoden eftersom de är skyldiga att tillhandahålla den enligt GPL (rätta mig om jag har fel, någon?) I praktiken: Testa att maila, men förvänta dig inga mirakel :) Har man tur kan den "dyka upp" på nätet någonstans.

Rockchip (som gör rk2818) kan också tänkas tillhandahålla det grundläggande som krävs för att kompilera en fungerande kernel. Vad jag vet finns inget sådant publikt ännu dock.

kernel-moduler kan man kompilera även utan tillgång till hela källkoden, men du behöver åtminstone kernel header files för den kernel som används.

Kod:
    # busybox find / -name *.h
    #
    Hade ju varit förvånande om de legat och tagit plats på systemet, men man vet ju aldrig säkert förrän man tittat efter ;)

/Twk

13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Har vi ens något GPU-stöd? Vad jag sett hittills (med mina förvisso begränsade kunskaper om Android) så använder opengl software-only, och inte ens det funkar 100% (Hej Angry Birds ;) )

Last edited: 6 jan 2011
  14. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Problemet är mer att android använder opengl sw-only, och spelen får stödja opengl-es på egen hand.
    men det är om jag förstått det hela rätt av vad jag läst mig till på egen hand.

DSPn i kendon är vad som gör att vi kan t.ex kika pǻ 720p rullar. utan det stödet blir det tråkigtablet(tm)

15. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Ok, du har uppenbart rätt om 720p, good point. :)
    Däremot finns det exempel på tablets där det finns hårdvarustöd även för opengl i form av extra libs under /system/lib/egl. Kan leta fram exempel om du vill, men har dem inte i huvudet just nu.

16. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Men då tar vi reda på vad det är för gpu i den här stackaren och ser om någon annan tablet använder just den gpun.
    Awesome.

btw, jag börjar förstå varför honeycomb behöver en cortex som minimum spec.
    http://lifehacker.com/5726119/first-look-at-android-30-honeycomb-or-android-for-tablets

17. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Jag vill minnas att GPUn är en del av rk2818-chipet, så det borde ju räcka att titta i firmwares man hittar för rk2818-baserade enheter efter någon som har det nödvändiga biblioteket, om det existerar. Det, och en uppdaterad egl.cfg så skulle det kunna fungera med lite tur. (Det har legat på min todo-lista rätt länge ;) )

EDIT: Jag har även tänkt byta ut mjukvaru-versionen av egl-libet till ett från någon där Angry Birds fungerar. Jag läste om någon tablet där fixen för att få igång just Angry Birds var att editera egl.cfg att INTE använda hårdvarustödet utan ren mjukvaru-rendering. Det tyder på att verisionen som ligger med i LL/Kendo är lite trasig. Även diverse opengl-tester (finns i market) fallerar (forced stop) när man kör de mer avancerade funktionerna.

Last edited: 6 jan 2011
  18. Nickhe

Nickhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

har ni provat med att lägga 2.2 ? , har förmig att det finns en apad med rk2818 som kör Android 2.2 och dens rom borde väl funka bra ? :)

19. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

oh would you look at that http://apad-scene.blogspot.com/2010/11/android-221-firmware-for-rockchip-apad.html

intressant. nuuu snackar vi.

@tkw, jag hittade en del fulmek för egl.conf och nya gl libbar för eclair, MEN att mixa och matcha kernel moduler / swlibbar är en snabb väg till instabilitet, vi bör snarare djupdyka i CM och fulmeka.

20. almightycasey

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER