Limited Label 7CK100

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av nixxz, 4 dec 2010.

1. ny på LL

ny på LL Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ram minnet

Har appen rätt, har kört Android system info, där står att ram minnet är opptaget med 159 kb, och fritt 31kb, max 190 kb.

På leverantörens specifikation stär 256 kb ram.

vad är riktigt, förklaring om ni kan.

Tack

2. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

RAM-minne är arbetsminnet, alltså inte att förväxlas med lagringsminnet. 256 mb (inte kb) är så mycket som finns tillgängligt när plattan är avstängd. Så fort du använder plattan ockuperar operstivsystemet och de appar du kör olika mycket mängd RAM.

3. boritos

boritos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

när mitt market inte funkar så funkar det alltid efter att ha tagit bort google kontot och sedan skapat ett nytt. konstigt nog.

när kommer nästa version av twk.m7-series.007 ?

4. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

I väntan på Blåtand och GPS support

Hej!

Följande stora steg framåt skulle vara att få en firmware version med stöd för Blåtand och senare också GPS.
    Twk_ gjorde redan framsteg och vi gjorde några test, men sedan kom sommaren, solen, badstranden och semestern :cool: .

Låt oss hoppas att firmware utvecklingen fortsätter förr eller senare!

Men låt oss också njuta av sol och sommar!

5. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tillbaka till twk-007-beta1

Hej!

Batteriet på min Kendo M7 hade tömts då den vilat några dagar.
    Redan då jag installerade twk.m7-series.007-beta4 varnade den för att flashningen inte gick helt perfekt (som jag beskrev tidigare), men plattan verkade fungera OK.

Batteriet har nog tömts sedan dess tidigare också, men denna gång kunde jag inte få igång plattan längre!
    Den tiltade alltid totalt i startup läget (Adroid roboten med blå bakgrund).
    Även efter ordentlig uppladdning och otaliga reset försök vägrade den vakna.

Jag flashade slutligen om den med twk-007-beta1 och både installationen och plattan fungerar igen normalt.

Kunde inte analysera vad problemet berodde på.

Jag kör samma "Tomo123's tweaks" i båda fallen, så jag tror inte tilten beror på det

Last edited: 18 jun 2011
  6. __rk

__rk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kommer här med två lite modifierade firmware. Jag tar absolut inget ansvar för eventuella problem ni får av att använda dessa.

Nu när det är avklarat, så här är de två firmwaren. Dels en version av Twk_s twk-007-beta4 med jit, och dels en baserad på cyanogenmod 7. Dessa endast är testade på kendo m7, men bör troligtvis även fungera på 7CK100. Ger dock inga garantiera för detta.

twk-007-beta4-jit:

http://www.mediafire.com/?my9019s739yn364

Inga störrre ändringar gjorda på den här. Det är mer eller mindre samma version som Twk_ postade, med undantaget att jit är påslaget.

cyanogenmod 7/gingerbread 2.3.4:

http://www.mediafire.com/?ka2n8xexyqb7ba1

Baserad på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1038819.

Som nämns på xda tråden så fungerar inte accelerometern på denna rom. Inkluderar dock en app som gör det möjligt att växla mellan landscape och portrait mode.

Tredje posten i xda tråden inkluderar lite inställningar som får denna rom att fungera lite snabbare för de som är intresserade.

Last edited: 19 jun 2011
    Twk_ och akeake gillar detta.
  7. ravon

ravon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Testade Cyanogen-porten imorse och den verkar riktigt mysig. Den känns mer surfplatta på något vis. Värt att nämna är dock att YouTube bara fungerar i lägre kvalitet men den det verkar som de jobbar på att fixa det.

Edit: Slog även av JIT. Har lärt mig från HTC Magic-tiden att man inte bör slösa med begränsad RAM i onödan :)

Last edited: 20 jun 2011
  8. boritos

boritos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

9. boritos

boritos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

flashigare intro får man leta efter :) på den nya mod

10. boritos

boritos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

efter ha lekt med den nya så kommer jag bara fram till en sak, den är ruskit seg. så jag kör på twk-007 istället

11. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack __rk!

Det är bra att få in flera gurun som kan kompilera och utveckla firmwaren!
    Jag har ännu inte kollat Gingerbreaden, men kanske du vet eller har någon ide hur man kunde få blåtand stöd på Kendon? Kanske Gingerbread kunde vara lättare at bygga Bluetooth-stöd på?
    Det ultimata målet skulle vara att få en GPS-dongle via blåtand att fungera på LL/Kendon, så man kunde använda den som navigator i båten och t.o.m bilen.

Vad trot du?

12. Favour007

Favour007 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Håller med att den är ine lika snabbt som twk's men 'get what you pay for' :P

Tycker den 'Rotate screen' app är kul förutom den är upp och ner - trackball och knappar är på top på min plattor när jag använder den.

En sak som ha hänt 2ggr nu med power off, den starta inte - måste ta ut sd kort starta och sen in med kortet.

Ingenting händer när jag koppla in en usb minne eller stick till min Kendo - finns där nån inställningen någonstans (och där finns många) som måste ändras eller är den inte aktiv alls i denna versionen.. tacksamt om nån vet..

Oh just Skype fungerar inte. Läst någonstans att den fungerar endast med 2.3 och uppåt - synd.
    Tacksam till alla era gurus som orka håller på med spännade utvecklingar - keep the good work up<3

13. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Testade diverse firmwares tills jag hittade twk.m7-series.007-beta4-jit.img som jag kört en liten stund nu och satan vilken skillnad. Känns helt underbar! Tyvärr minns jag inte vilken jag testade innan (var någon av de äldre twk's firmwares) men den kändes som sirap jämfört med denna. Vart lite besviken när jag väl fick min tab (ja hade inga större förväntningar men resistiv skärm och seg som tusan var lite för mycket...) men nu är jag nöjd som attan.

Undrar lite bara om någon vet ang "GPU'n" som jag tror sitter i den, en MALI-55... används den verkligen? Läste på ett forum som diskuterade en Telechips Tab och hade en som lagt in drivrutinen (mali.ko) på den och helt plötsligt blev den sjukt grym bara sådär... visst dom hade tydligen en MALI-200 (utan drivrutin orginal som det verkar) men det känns som om denna inte har någon heller... jaja... hur som helst är jätte nöjd. Grymt arbete TWK, Drnashlenin o de andra som kämpat!
    ------------------------------
    Ah hittade det japanska forumet där dom diskuterade MALI-200/MALI.KO och tydligen ändrade dom bara minnesanvändningen av drivrutinen som dom höjde något och då fixade det många spel osv... så ok... ingen saknad drivrutin utan mera en fix av befintlig...

Last edited: 23 jun 2011
  14. Tomo123

Tomo123 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

If you want even more stability, remove the following line from your userhook, or comment it out:

echo 1 > /proc/sys/vm/oom_kill_allocating_task

Last edited: 27 jun 2011
  15. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har testat Cyanogenmod / Gingerbread en del. Den är tydligt segare än Twk_ och klarara inte alls av Angry Birds eller YouTube.

Därtill saknar den stöd för USB; Helt tydligt en portad från en mobil-firmware.
    Det son intresserade mig var att den har Kamera stöd...och på så sätt lyckades jag installera Navionics båtnavigationsprogram som jag behöver :-) (det kollar vid installationen att det finns kamerastöd, p.g.a en rudimentär egenskap som inte behövs).

Och inget blåtand stöd över USB förståss, och vi har ingen native bluetooth i LL / Kendon.

Jag följer upp utvecklingen på båda fronterna, eftersom GPS stöd är det jag är ute efter.
    Men för tillfället är Twk_ överlägsen.

Last edited: 27 jun 2011
    muhajr gillar detta.
  16. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Hej igen :)

Framför allt kom åskan och fullständigt ödelade hela min elektronikpark ;) Faktiskt så klarade sig hårddiskarna, men det var också det enda.. Men jag har alltså faktiskt kvar allting jag jobbade på/med.

Lite status-uppdatering: Det visade sig vara ett oerhört stort jobb att få till riktig bluetooth-support via dongle. Jag har kommit en bit på väg, men för närvarande ligger det faktiskt på is. Det går att göra, men f-n vet om det är värt det. Kanske när allt annat känns 100% färdigt ( :cool: ) Sommar + andra projekt jag pillar med (bl a twk-008 - se nedan ;)) får gå före dock.

Jättekul att läsa igenom de senaste sidorna och se att det börjar dyka upp alternativ!

Cyanogenmod-porten har jag inte ens hunnit testa, men det verkar lovande! Ett tips för den som orkar och vill skulle kunna vara att testa att byta ut kerneln till den som ligger med i twk-006d/007-beta4. Den är den bästa jag kunnat hitta hittills för just våra plattor (LL/Kendo), en stor del av prestandaökningen någonstans runt twk-005 beror på faktiskt på just kerneln. Som en bonus finns det en chans att exempelvis G-sensorn skulle kunna fungera (drivern finns ju i kerneln åtminstone, sedan beror det på user space)

Hmm.. Jag är rätt säker på att jag en gång för länge sedan gick till botten med JIT och konstaterade att det redan var påslaget, så detta förvånade mig lite faktiskt. Visst, jag har bytt ut hela /system flera gånger sedan dess och kan ha missat något, men troligare är att jag snarare missförstått något om hur JIT funkar faktiskt.. Har du lust att förklara lite exakt vad du skruvat på? Vore roligt att veta vad jag missat :) Och, tack för dina bidrag hittills i tråden!

Det som ligger närmast för handen, när jag får lite tid över, kommer bli twk-008. Nytt är främst Android 2.2.1. Jag "hittade" en firmware som fungerar på vår plattform (med några småfel som jag tror mig kunna fixa). Kanske kan tyckas onödigt om nu Cyanogenmod (2.3.x) redan finns, men förhoppningsvis ska det kunna bli hyfsat snabbt eftersom det är Rockchips egna binärer och därmed så nära en officiell uppdatering man kan komma.

För närvarande känns den inte jättesnabb (ungefär som orginal-firmware), root och Market/Google Apps saknas osv, men jag hoppas att det ska räcka med att åter-applicera allt jag gjort på tidigare firmwares. Bara att slänga ut cramfs igen borde göra en hel del, precis som tidigare.

Hursomhelst, 2.2.1-firmwaren funkar såpass bra utan handpåläggning att jag vågar lova att jag kan släppa den relativt snart utan att behöva skämmas allt för mycket :) Kerneln är daterad någon gång nu i Juni, så det finns visst hopp för att exempelvis fler 3G-modem kan tänkas fungera, men det får vi se.

Jag återkommer :cool:

17. Tomo123

Tomo123 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

JIT works since 006. As for the new release, Twk, please don't forget to enlarge the /data/data folder :)

18. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

OK, that leaves the question: What is actually changed in __rk's version..?
    (Just because you're paranoid
    don't mean they're not after you
    - Nirvana ) ;)

Noted, thanks for reminding. I rushed things too much last time for various reasons, won't do the same mistake again. There was also some unforseen difficulty with enlarging at least one of the partitions, can't remember the details any more. But should be solvable IIRC.

19. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Thanks Twk, I really look forward to try the 2.2 version. Actually just for fun because I'm quite pleased with the 006d. You think it will be possible to roll back to 2.1 once it's changed to 2.2?

20. __rk

__rk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Twk_:
    Bytte ut saker enligt Enabling JIT compiler on Android 2.1 för jit versionen, samt slog på det i build.prop (Android git för eclair istället för odroid källkod givetvis). Kanske också borde nämna att cyanogen versionen kör på kerneln för 007-beta4, så det är nog ingen större idé att byta ut den.

Vilken version av froyo vad det du hittade förresten? Tror jag hittade en som egentligen var för OneTab för ett tag sedan som efter att man bantat den lite på en del onödiga appar fungerade hyfsat, förutom att axlarna på G-sensorn var inverterade. Testade den dock inte allt för noga, så det kan säkert finnas fler problem med den än den du hittat.

Last edited: 28 jun 2011
    Twk_ gillar detta.