Hej allvetandes Swedroidare som jag nu sätter mitt hopp till...har nämligen ett problem som jag inte riktigt vet hur jag löser:
Har 2 st datorer en med windows 7 och en med windows xp(jobbdator), har installerat Ubuntu dist på windows 7 datorn funkar skitbra är supernöjd och dualbootar utan problem. Igår fick jag ett förmodligen idiotiskt infall att men vafan jag kan ju lägga in ubuntu även på jobbdatorn med win xp, så kan frugan få köra med win 7 datorn hemma så kan jag köra ubuntu när jag är hemma osv...sagt och gjort, i med live skivan och installera ubuntu.
Allt verkade gå bra, inga felmeddelanden eller liknande men när installationen var klar och datorn startas om kommer jag inte till dual boot menyn (alltså den där jag på win 7 datorn kan välja om jag vill starta win 7 eller Ubuntu). Jag kommer till en typ kommandotolk (GNU Grub har jag förstått att det är).
Nu är problemet bara att jag är enorm NOOB på allt sånt här, men efter diverse googlingar på snarliknande grejer så lyckas jag hitta nåt jag kan skriva för att i alla fall starta win xp (puh), dock är det ju meckigt att koda 4 rader varje gång man startar datorn, och jag fattar inte hur jag ska göra för att starta ubuntu installationen?
Edit: koden jag skriver som gör att jag får igång win xp är:
parttool (hd0,1) hidden-
Set root= (hd0,1)
Chainloader +1
Boot
Vet dock inte vad ovanstående innebär att jag gör...fattade ej förklaringen mer än att det verkade värt att prova...
Ursäkta om jag är otydlig men är inte så haj på detta och mina googlingar gav inte mig mycket mer än det jag precis skrivit nämligen att jag lyckas komma åt win xp i alla fall.
Kan någon vänlig själ förklara för mig ÖVERTYDLIGT i steg för steg hur jag ska gå tillväga för att få till det så att jag när jag startar jobbdatorn får en dual-boot skärm precis som på win 7 datorn så att får välja vad jag vill starta datorn med, och inte som nu att jag måste skriva kod med konstiga tecken för att ens få igång windows....
Ibland är det jobbigt när man får infall...

Click to expand...