Ska förmodligen installera Linux Mint på Lördag. Hur väl kommer det köras på en Celeron M, enkelkärnig 1,73GHz samt 1GB ram? Sent from my Blade using Tapatalk
Okey. -- Men innan jag börjar med att installera Mint; ska jag göra en partition innan jag installerar Mint, dvs i Windows? Eller kan jag bara välja menyalternativet i Mint installeraren att installera bredvid Windows så gör den en partition åt mig?
Du bör fixa det i windows först om du känner dig mera van vid det. Så slipper du klanta till dig senare
Men jag tänker mest, om jag partitionerar i Windows och sen väljer jag Install alongside Windows i Linux Mint installeraren - kommer den ta det fria utrymmet på den nya partitionen då?
du krymper en partition i windows tex.. så den blir ledig och typ "oallokerad" sen inne i mint elelr vad du nu väljer så väljer du partionen att installera på då behöver duninte välja nåt alongside windows-dravel.
^ Och eftersom du kör på en gammal dator så skulle jag vilja säga att en swap-partition inte är nödvändig då det inte kommer ge dig något. Du kan sen också installera mint på en partition, men jag skulle rekommendera minst två. En för din användardata (en partition för /home) och en där Linux installeras (en partition för /) <--- Endast ett slash-tecken. Kan också kallas för "root", men ej att förväxla med mappen som heter root!
Perfekt med en linuxtråd nu när jag stött på ett litet hinder! Jag kör en ubuntu fork (baserad på 10.04) på min Subsonic server men det är en sak jag inte blir klok på. Hur kommer jag åt subsonic mappen via terminalen? Har alltid kört en ful-lösning hitils och kört sudo nautilus men vill hemskt gärna kunna sköta allt via terminalen eftersom jag kör det över ssh.
EDIT: Ska testa Linux Mint 12 från en LiveDVD istället ^^ Gillar konceptet med så hög usability som möjligt med för-installerade codecs och program.
Har precis installerat Ubuntu, och jag undrar om det går att dualboota med Windows eller komma åt sina filer från Windows? Edit: Dualboot var enkelt, och filerna behövdes inte Tips på bra program?
Okej, nu ska jag se till så jag gör rätt innan jag installerar. Jag har en HP 530. Så innan jag installerar Linux Mint, så går jag in i HP Recovery och resettar datorn till fabriksinställningar för maximalt utrymme. När det är gjort, så har jag hört att man måste ta bort dom 2 partitionerna som kommer med HP (HP_RECOVERY & OS_TOOLS). Behöver man göra det? Iaf. Jag partitionerar så jag har utrymme till Linux. Den partitionen kommer ha ungefär 30-35GB då jag kommer surfa men även installera ett par program. Sen stoppar jag in DVD skivan med Linux Mint .iso filen och väljer att boota från CDROM. Sedan installerar jag Linux Mint genom att trycka på Install-genvägen som finns på skrivbordet. Jag får tre val här. Erase Windows, Put Linux beside Windows och att göra det manuellt. Då jag inte kan någonting om /root /dev /home ext4 eller vad det nu är, kan jag bara välja alternativ nummer 2, alltså Put Linux beside Windows? Kommer den känna igen partitionen jag nyss gjorde? Får man välja vilken partition man vill installera det på då? Behöver veta då jag inte har någon garanti på datorn och då är 2-3k kastat i havet. Thank u mates OliverG DreamHawk Ascii