Linuxtråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 22 feb 2012.

1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har faktiskt gått med bytes-tankar ändå. Kan ju ha detta som främsta prio när man inte har några bostadslån :) Vilken bank är bäst när det gäller stöd för linux?
    Har funderingar på SEB / handelsbanken (när jag inte tagit ovanstående fråga i beaktning)

EDIT: Kan också berätta att jag av misstag har kört Archbang och trott att det var det ni menade med "Arch", men såg nu att det Arch linux antagligen är det ni menat. Man tog några genvägar där :)

Last edited: 12 feb 2013
  2. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ok, ber om ursäkt för att det för en kort stund blir en bank tråd.
    Jag har SEB, sedan många år har de dosa som man genererar koder med.
    Tex, när jag betalar mina räkningar ska jag mata in två koder för att generera verifieringskod, en av koderna jag matar in är beloppet/summan av mina räkningar.
    Känns väldigt säkert.

Förra månaden fick jag hem ett "erbjudande" från SEB med en USB ansluten kortläsare.
    Det ska installeras ett E-leg.
    Kortläsaren ska anslutas till datorn och säkert installera någon drivrutin.

Sedan ska du stoppa in ditt Visa kort i kortläsaren och knappa in din PIN för kortet.

Trodde jag skulle explodera:mad::mad::mad:

I brevet som kom med stod det att det var ett erbjudande så jag har inte använt skiten.

Men det kan ju vara så att den gamla lösningen fortsätter att fungera för personer som redan har den lösningen(tills batteriet tar slut eller de sluta att supportera lösningen).

Skulle ju kunna vara så att nya kunder får den nya lösningen direkt.

Om du funderar på att byta bank och inte vill ha E-leg skulle jag kolla med banken först.

Jag har redan ett E-leg installerat som jag måste ha för att komma in på skolwebben, all kommunikation från skolan angående dottern finns där.

Olika E-leg som installeras och hanteras av olika program går alltid i konflikt med varandra..

Hatar E-leg..

3. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo att du inte är ett fan av E-leg framgick av tonen ;) Det är väl mer eller mindre omöjligt att inte ha med e-leg att göra när man sköter vardagsärenden? Tänker på csn, skatteverket, försäkringskassan m.fl., däremot tar det nog x antal år innan jag skaffar e-leg via kort. Att ha det på en fil är ju bra smidigt då. Känns hur som att den gemensamma tonen är att nordea är usel att ha att göra med när det gäller e-leg i linux. Kanske inte kan bli sämre helt enkelt :)

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Har man Handelsbanken kommer man inte undan E-leg. Jag har faktiskt inte testat E-leg under Linux på flera år. Men om det finns intresse för det kan jag kika hur bra det fungerar. :)

5. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag kör Linux och handelsbanken, har inte e-leg. Vad har ni e-leg till?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

6. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Jag kör ubuntu och har SHB, funkar okej. Men det strular alltid lite när dom säger att man måste uppdatera säkerhetsprogrammet.

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

7. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag använder det för att logga in på diverse sidor, typ skatteverket, försäkringskassan, csn etc. Tyvärr har jag aldrig fått det att lira med linux :P

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej du har nog inte kört Ubuntu på några år.....:P

http://www.telia.se/privat/support/elegitimation/installeraeleg#tabMenu_0=ubuntu

Ubuntu stöds men inte senaste version, 6 månaderscykeln är lite för snabb.

Sen när det begav sig så hackade jag själv Firefox-version så kunde man "lura" installern.

E-leg via mjukvara är på utgång och ersätts av kortläsare eftersom det är säkrare.

9. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Hej har installerat ubuntu på min laptop för at testa steam (ok, visst jag ville ha tf2 maskoten). Dock var inte drivrutinerna särskilt bra på min laptop så jag får köra det på en desktop någon gång i framtiden. Dock skulle jag vilja avinstallera Ubuntu vilket verkar vara lättare sagt än gjort.

Jag gjorde installationen via usb minne och la den på en partition som inte innehåller min windows installation, utan ubuntu ligger jämsides med lite andra filer:
    C: = windows D: = Ubuntu 12.10 samt backuper och spelfiler
    Så fort som jag bootar in i C: så kommer GRUB bootmanager upp och ber mig välja OS att starta. Finns det någon smidig avvinstallations process att följa?

Har som sagt ingen partition för Ubuntu, har gått in i windows disk manager och hittar ingen ubuntu partition att ta bort. Att den ligger och tar plats är inget problem eftersom det bara är 20 GB, räcker det med att endast ta bort GRUB eller är det risk att detta knasar till datorn?

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

vill du bara få bort grub så boota upp fdsik och kör en fdisk /mbr

klart

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Här har du alla steg:

http://askubuntu.com/questions/133533/how-to-remove-ubuntu-and-put-windows-back-on

Om det är W7 så använder man bootrec /fixmbr

12. murak

murak Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Jag skulle vilja tipsa om en för mej ny linux dist: Manjaro

Den är baserad på Arch Linux och sägs vara relativt enkel för nybörjare. Standardversionen innehåller XFCE som fönsterhanterare men det finns även MATE och Cinnamon mfl att välja på.

På sikt kan den säkert konkurera med Mint/Ubuntu. Ta en titt på http://manjaro.org/
    Jag gjorde en bootbar usbdisk mha win32diskimager och installationen gick bra även om den inte är lika enkel som Ubuntu ännu. Jag har installerat steam vilket också fungerade bra. Skriv gärna vad ni tycker om ni provar.

13. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Borde även nämn att jag inte har en DVD spelare tillgänglig :(

Ska ut och jaga lite dovhjort just nu så jag får kika på förslagen sen. Tack för hjälpen!

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

15. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

är ju bara att boota och installera från usb-minne eller extern disk.

16. garm

garm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Hjälper dig väl egentligen inte, men jag kör utan nått program eller sladd. Har faktiskt aldrig kopplat in sladden någonsin i dosan, varken på Windows eller linux. Har gjort så sen dom tvingade bort mig från skrapkoderna. Numera sköter jag det mesta via appen, sällan jag loggar in med kortet.

OK, sånt alltså. Lät på hund som man är tvungen att ha e-leg om man handelsbanken, vilket jag inte har.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

17. kalleboston

kalleboston Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194

MINA ENHETER

Garm : Tycker man spar mycket tid när man kör via sladd. Slipper trycka in extrakod hela tiden. Det är värt fipplet att få det att funka :)

Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

18. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Ska du bara betala räkningar osv går det bra utan sladd. Men vissa saker kräver sladden. :)

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~

19. Stennan

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Har löst avinstallationen. Bootade först in Ubuntu på ett USBminnet och avinstalerade Ubuntu. Sedan la jag in Windows skivan på samma USB minne och körde bootrec.exe för att styra upp bootloadern.

Tack för hjälpen, det är sådant här stöd som gör att man vågar prova Linux. Om det bara hade funnits bra drivrutiner till steam :/

20. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Vad menar du med drivrutiner till Steam?