Linuxtråden!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 22 feb 2012.

1. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Installerade Steam och laddade ner Team Fortress 2. Dock blev det en helsvart skärm när jag startade spelet. Hade hämtat hem senaste Nvidia drivrutinspaketet från ubuntu download centre och installerat de senaste uppdateringarna. Tror det kan ha att göra med att jag har grafikväxling på min laptop, dvs intel kortet är standard (och därmed skräp för spel) och ubuntu inte kunde växla över till Geforce kortet. Detta är dock spekulationer från min sida.

Hur som helst registreade steam mig om en linux användare och jag fick min TUX docka <3

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Är det en riktigt docka eller något till spelet?

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~

3. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Hehe, en virtuell docka som sitter på höften.

4. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Happ då håller man på med att installera Ubuntu på Desktopen. Det var inte precis igår jag använde någon Linux version senast. Skall bli jättespännande att se hur allt fungerar idag :)

Något speciellt ni rekommenderar att ta en närmare titt på? Något jag absolut inte får missa?

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo här har du 10 st "måsten" för att få ut maximalt inkl att allt som är "normalt" på en dator funkar.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/10/10-things-to-do-after-installing-ubuntu-12-10

EDIT kollade även webupd8 och där har du lite mer att pula med

http://www.webupd8.org/2012/10/things-you-do-after-installing-ubuntu.html

OmgUbuntu och Webupd8 är då två mycket bra ställen för att kolla in nyheter samt vad man kan göra med en Ubuntu-installation.

--

Last edited: 23 feb 2013
  6. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    TACK Plun!

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

"Have Fun".... som man ska ha med mjukvara..:D

Sen är det då en fråga vad just du är intresserad av och vill få ut ?

8. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Igår installerade jag Ubuntu tillsammans med Windows 7 på min dator. Installationen gick bra och efter att ha använt programmet EasyBCD visades Windows "bootloader" och jag fick i den välja om jag ville boota Windows eller Ubuntu. På Ubuntu hade jag dock lite problem med att systemprogram avslutades hela tiden, så jag tänkte att något kanske hade blivit fel under installationen och bestämde mig därför för att installera om Ubuntu. Jag bootade Ubuntu från ett usb-minne och valde alternativet "Reinstall Ubuntu 12.10". Värt att notera var att jag inte fick välja vad som skulle installeras på vilka partitioner.

Mitt problem är att det numera är Ubuntus bootloader som visas när jag startar datorn. Jag får alltså välja att starta Windows eller Ubuntu från Ubuntus bootloader och så vill jag inte ha det. Jag har provat att göra om det jag gjorde i EasyBCD igår, men det hjälpte inte. Kan det kanske vara så att när jag installerade om Ubuntu så installerades Ubuntus boot på samma partition som Windows boot, och därav problemen? Vad jag har förstått är det inte bra att ha både Ubuntus och Windows boot på samma partition.

Har någon koll på vad jag kan göra för att få välja vilket operativsystem som ska startas i Windows bootloader?

9. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Varför vill du ha Windows bootloader? Det finns absolut inga fördelar med den.

10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag är inte den enda som använder min dator och för att undvika problem tyckte jag att det vore bra om Windows startade som default, men det går väl antagligen att fixa ändå?

I alla fall så försökte jag installera om Ubuntu några gånger till utan framgång och nu startar inget av operativsystemen. Istället möts jag av följande

så jag har ett nytt problem jag måste lösa först. Om ni har några idéer hur jag fixar det får ni gärna bidra :P

Edit: Utan att bli av med Windows förstås

11. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag löste det ganska enkelt genom att starta Ubuntu från usb-minnet och sedan följa den här guiden från "2nd option : install Boot-Repair in Ubuntu" Både Windows och Ubuntu finns kvar med tillhörande filer.

Åter till min tidigare fråga: Hur får jag Windows bootloader att visas? Jag tycker mig ha läst någonstans att Windows skriver över allt som finns i dess väg (t.ex. Ubuntus boot) vid uppdateringar osv. Om så är fallet och jag har råkat installerat Ubuntus boot tillsammans med Windows boot, antar jag att jag kommer behöva uppdatera/laga Ubuntus boot varje gång Windows uppdateras? Vad tror ni om det? Det är väl framför allt sådana problem jag helst slipper.

12. Spode

Spode Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Då är man hemma igen efter en veckas lång arbetsresa och tänkte ta mej an Ubuntu igen :)

Bra fråga, mest är jag nog intresserad av att se hur den står sig i jämförelse med windows i mitt vardagliga bruk, vad det finns för mjukvaruutbud samt förbereda mej lite ifall jag blir imponerad av ubuntu till platta&telefon senare.

Tyckte att Ubuntu verkade lite segt på datorn, tror det kan ha att göra med faktumet att jag använde windowsinstaller så den har bara en liten del av en partitaion på HDD. Tänkte installera om hela Ubuntu från usb-sticka senare idag på en helt egen partitation. Om jag inte gör något med bootloadern, kommer den nya Ubuntu installationen att ersätta den gammla i bootloadern eller kommer jag att ha 2 stycken Ubuntu att välja på då datorn bootar? (misstänker det senare alternativet)

Har följt med "fotograf-tråden" en del och man blir ju imponerad över alla fina bilder, har funderat om man skulle ta upp det som ny hobby till sommaren. Hur redigerar ni era bilder, är det via gimp (ev. annat) i Linux eller kör ni som de flesta andra med Photoshop i Windows?

Last edited: 2 mar 2013
  13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

OK

Jo har du kört via windowsinstallern så blir det inte full fart men är helt ok för att testa.

Gör du en riktig installation så får du GRUB som boot-loader.

Angående bilder såjovisst är Gimp ett mycket potent program och egentligen så är det ju inte så många som skulle ha råd med Photoshop om de betalade.
    Bara att installera Gimp från mjukvarucentret.

Slutligen så använder jag just nu inte Ubuntu som plattform mer än att jag har koll på Ubuntus utvecklingsversion via en Virtualbox-installation, för mycket "käbbel" samt att Windows är bättre på alla punkter just nu.

Min Linux-installation är mer som ett pyssel...

14. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Grub bör uppdateras när du installerar Ubuntu, annars är det väldigt enkelt att själv uppdatera och redigera grub.

Jag använder gimp sedan flera år tillbaka och tycker att det fungerar riktigt bra. :) Men på en mer professionell nivå tror jag att PS är ett bättre val.

Det enda 'käbbel' som förekommer är ditt eviga tjat om att det finns 'käbbel'. Det fanns en del otrevligheter på det svenska lägret förut, men dom försvann när någon blev bannad från forumet.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~

15. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Det där är ju helt enkelt inte sant.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Allting är relativt men GNU är totalt döende och något måste ju göras för att utvecklare kan leva på något i likhet med Androids eko-system. ( men det tror jag inte kan ske föränn RMS avgår)

Sen är det ju mycket kul att labba med Ubuntu :teeth:

MIR orkar jag inte prova än :P
    http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2125215

--

17. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    I windows redigerar jag i Adobe PS CS3. I Ubuntu redigerar jag inte bilder. Har försökt mig på GIMP men efter runt 16 år med PS (Första versionen jag köpte var den första som hade stöd för macro, tror det var PS4 men är inte säker) så är det att lära mig gå igen, så jag hoppar bildredigering i Ubuntu helt. (Då Gimp saknar stöd för macro)

18. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Kör Ubuntu sedan en tid tillbaka, och är riktigt nöjd! Men det är en sak som jag saknar från Windows och det är viloläge (hibernation), d.v.s. att datorn stängs av helt, samtidigt som alla program sparas innan.
    Finns det något sätt att få en liknande funktion till Linux?

Och när det gäller bildbehandling på Linux, är det inte bara att köra PS i Wine, eller funkar inte det?

19. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Inte för att vara sån, men.. http://bit.ly/XP189U

20. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Haha, det kunde jag ju ha tänkt på... Men tack i alla fall! :D