ListView med fast header

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av my05, 21 mar 2011.

  1. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är det ens möjligt att få till en sådan? Det jag är ute efter är att ha ett fast antal kolumner med header-text och under denna ska det vara en scrollbar Listview (som i sin tur innehåller ett antal items). Var är praxis för att åstadkomma något liknande?

    M v h

    Daniel
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vill du ha flera headers i samma lista eller vill du bara ha en header högst upp som aldrig ska scrollas eller ska den scrollas?
    För det första skulle jag göra en egen adapter som tar en xml-fil som innehåller layouten för headern OCH list-item så döljer man det man inte ska visa (dölj header om det är list-item) och vice versa.
    För det andra är det bara att ha en layout för aktiviteten, ex linearlayout med din header och en listview.
     
    my05 gillar detta.
  3. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En får tacka så mycket för det rådet. Ska grotta ner mig lite mer i adaptrarna.

    Det jag är ute efter är något som liknar en vanlig html-tabell men där översta raden (som t.ex kan bestå av tre kolumner) är fast och oberoende av nästföljande rader. Viktigt är att de alignar korrekt kolumnmässigt också (och här kan det nog bli lite knepigt gissar jag)? Men jag ska kika vidare :-)

    Tack igen

    m v h

    Danne
     
  4. KaptenKaffe

    KaptenKaffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Problemet kommer att vara att få dem att alignar.

    Headern kommer att vara helt separat. Det kräver att den byggs upp på samma sätt som den custom view för adapter om används för columner. Som nämns tidigare

     
  5. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    Tack så mycket för svaret. Jag fick till det hela genom att använda en tablelayout (inkl. tablerows och en ListView) och sätta en ArrayAdapter till listvyns "setAdapter". Nu ska jag ge mig på att skapa skräddarsydda listitems för det hela och använda samma konfiguration för den fasta headern (så får vi se om det ser okej ut) :-)

    M v h

    Danne