Lite allmän input inför köp...

Diskussion i 'Xperia ray' startad av DanielMalmgren, 10 jan 2012.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Hej alla.
    Sitter idag med en typ ett och ett halvt år gammal X10 mini. Har varit oerhört nöjd med denna telefon, men det börjar kännas som läge att byta upp sig. Tänkte att jag väntar och ser vad Sony presenterar på CES, men eftersom de verkar ha hakat på trenden med löjligt stora tegelstenar så blir det att köpa någon telefon som redan finns på marknaden. Och då känns Ray som ett naturligt val. Eller vad tycker ni? Finns det några andra bra kandidater? Vill helt enkelt ha en liten smidig telefon, men med bra skärmupplösning och bra flyt.

    Hur är det med batteritiden på Ray? Som det ser ut idag med min mini så klarar den sig inte från morgon till kväll om jag använder den normalt, vilket blir ohållbart. Jag laddar alltid telefonen på natten (I min Fidelio AS111), men jag vill kunna använda telefonen aktivt en hel dag utan att hålla på och ladda. Utgår ifrån att detta inte är något problem med Ray?

    Och hur är det med romar? Kör idag minicm7 och trivs oerhört bra. Någon här som kör CM7 på sin Ray och hur funkar det? Eller finns det rentav någon CM9 på horisonten? Eller är den medföljande mjukvaran så pass bra att man kan hålla sig till den?

    Många frågor blir det. Men så mycket tid som jag spenderar med min telefon så vill jag inte chansa :P

    /Daniel
     
  2. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Om du vill ha liten telefon med bra skärmupplösning så finns det bara Ray så vitt jag vet. Det finns andra telefoner som är större, eller telefoner som är mindre med sämre upplösning.

    Ray ligger i absolut toppklass vad gäller batteritid, se swedroids test. Batteriet räcker ca 70% längre än för X10 mini pro enligt testet. "Toppklass" för en androidtelefon innebär fortfarande att den behöver laddas varje kväll vid normal smartphone användning. Jag brukar ha 40-50% kvar efter en dag.

    Jag använder original programvaran och är nöjd med den. ICS kommer snart också. På X8:an som jag hade tidigare blev det ett lyft att använda en annan programvara, den blev lite snabbare och fick en del saknade funktioner (App2SD, tethering). På Ray ser jag ingen vits med att byta ut programvaran.
    Var du nöjd med X10 mini kommer du att vara i extas med en Ray :-)
     
    DanielMalmgren gillar detta.
  3. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Finemang. Precis de svar jag ville ha. Dina svar sammantaget med mina övriga efterforskningar säger mig att Ray verkligen skulle vara den perfekta telefonen för mig.

    Det enda jag egentligen stör mig med på X10 mini (förutom att den börjar bli lite gammal nu då) är batteritiden och upplösningen och just Ray verkar ju vara stark på just dessa punkter.

    Nu återstår bara att behandla min chef så jag får köpa en. Å andra sidan köpte jag en X10 mini istället för en typ tre gånger så dyr ifån förra gången, så man tycker det borde finnas marginal :P

    /Daniel
     
  4. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Jag gick från en X10 Mini med CM7 (som jag var supernöjd med från början) till en ny Ray i höstas. Som dag och natt - upplevelsen då. Rayen känns i vissa fall mindre än X10 Mini (förmodligen för att den är så mycket smalare).

    Batteritiden är bättre på Ray men sen beror det på hur man använder den. Jag har inga problem med att få den att överleva en vecka, men spelar jag ett spel hela dagen ja då får man nog ladda på kvällen. En vanlig dag har jag runt 40-70% av batteriet beroende på hur mycket jag använt den.

    Medföljande mjukvara i Ray tycker jag är bättre (flyt/funktioner/etc) än CM. :)

    Ray känns som en mobil man behåller, på samma sätt som när man först fick en Nokia 3310. Man visste att den var bra och skulle följa med ett par år.
     
    DanielMalmgren gillar detta.
  5. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ok. Pratat med chefen nu och en Ray är beställd. Med guldskal, så den märks :) Chefen tjatade om att han tyckte jag skulle köpa en ifån istället, förstår verkligen inte varför.

    Får väl återrapportera här när jag har fått den :cool:

    /Daniel
     
  6. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Grattis till köpet! Jag har en SE Arc, vilken i princip är identisk med SE Ray och jag är oerhört nöjd. Har även bekanta som har en SE Ray och dem gillar den skarpt. Officiell ICS-uppdatering är på gång till alla SE Xperia-modeller från år 2011 (vilket inkluderar SE Ray - Du slipper lägga in CyanogenMod för uppdateringen).
     
  7. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    De va lustigt en chef som rekommenderar att du tar en mobil som är dubbelt så dyr? Trodde alla chefer var gnidiga och ville spara pengar. :)

    Ska bli intressant att höra när du fått den, om du blir nöjd med den.
    Jag har ju en Arc och en X10i, Arcen är jättebra så jag har svårt att tro att du blir missnöjd med Rayen som är väldigt jämförbar med Arcen.
     
  8. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Har fått hem telefonen nu. Har ju bara haft den ett par timmar, så jag har inte hunnit mycket mer än att roota den, installera appar och rensa bort bloatware (följde tipsen här, känns som en matnyttig tråd). Spontant känns den större än jag tänkte mig, men då är jag ju också van vid X10 mini, det lär jag nog vänja mig vid.

    Men jag lär nog återkomma med frågor och synpunkter :P

    /Daniel
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har du gjort allt i tråden du tipsar om? Vart lite nyfiken på vissa steg. Har bara rootat mig och tagit bort lite bloatware på eget bevåg...

    Har du t.ex. ändrat så att autobrightness på din?
     
  10. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nej, det har jag inte. Har dåliga erfarenheter av auto brightness sedan tidigare, så jag är bara glad att inte ha det :P Men om du testar får du gärna rapportera, den kanske funkar jättebra...

    Däremot "quick panel settings". Som van CM-användare höll jag på att bli galen av att inte kunna slå på/av saker smidigt, så detta är ett måste om jag ska orka stanna i default-ROM...

    Känner jag mig själv rätt så kommer jag inom ett par månader att ha tweakat sönder min telefon komplett, så jag försöker tygla mig och hålla mig till det som fanns i den när jag köpte den så långt jag bara kan :P

    /Daniel
     
  11. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nu har jag aktiverat autobrightness enligt konstens alla regler. Märker absolut INGEN skillnad. Känns inte som att man kan göra så mycket fel (typ ändra ett par tecken i en fil och kopiera dit en) men det märks verkligen inte någonting. Testade du?

    /Daniel
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nä, jag läste det du skrev här på andra forum också. Telefonen verkar helt enkelt ha rätt hårdvara för att sköta det bra :ehm:
     
  13. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Blä. Löjligt. Om jag förstår det rätt så FINNS det ju ändå en ljussensor, borde ju vara en löjligt enkel operation att sätta rätt ljusstyrka med hjälp av den...

    /Daniel