Lite frågor från en Android newbie

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av Khenke, 12 aug 2009.

  1. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej all Android älskare. Mitt första inlägg här.

    Har väntat ett längre tag på att köpa en smartphone och android är exakt vad jag vill ha. Jag är en programmerare och vill ha ngt som jag kan "leka" med. Även om det var 10+ år sedan jag programmerade i Java.

    Jag är ute efter att göra ett program för träning (löpning, cykling mm) och kommer någon gång framöver att köpa ett pulsbälte med bluetooth.

    Det jag undrar lite över är om det är dags att köpa Samsung Galaxy snart eller om det är bättre att vänta lite då många nya telephoner är på gång. Jag har inte bråttom men vill ju börja någon gång. :)

    Jag vill ju ha en ganska robust telefon om jag skall springa med den. Jag är heller inte rik, så jag väntar heldre 3-4 månader och köper en bättre telefon än att behöva byta inom ett år igen. (arbetslös som man är)

    Jag är helt klart en riktig tekniknörd, men har inte så stor insikt i vad olika comunityn gör så det kan vara kul att få lite insikt i vad det get att välja en tex en HTC för comunityns skull, mot en Samsung.

    Har ju sett att det är på gång ett skifte i cpu kraft men när kan det tänkas komma? I år?

    Har många mer frågor men tänkte inte begrava er helt med dom på en gång. ;)

    Ser ut att vara ett intressant ställe (Swedroid) detta iaf.
    Det är ju inte omöjligt att allt detta redan blivit svarat på i olika trådar, isf ber jag om ursäkt, men då är det bara att hänvisa mig ist för att åter skriva ett svar.
     
  2. chrios

    chrios Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, kul med fler utvecklare på forumet. :)

    Jag har dålig koll på hårdvara, så den biten får andra svara på, jag tänkte bara tipsa om att det fungerar utmärkt att utveckla program med eclipse+emulator innan du skaffar någon egen lur. Även att rekommendera efter du skaffat telefonen.

    http://developer.android.com/sdk/1.5_r3/installing.html

    Lycka till med programmerandet!
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är rätt tveksam till om vi i Sverige kommer att få se en Android-telefon med en nyare processor redan i år, men konstigare saker har hänt.

    Vill man inte vänta till nästa år så skulle jag säga att Hero är det bättre köpet, framförallt med tanke på att man då har XDA i rygen.

    Rent prestandamässigt är det praktiskt taget ingen skillnad mellan de Android-telefoner som finns ute idag.
     
  4. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Hmm... Som utvecklare kan jag säga att bluetoothstödet i Android fortfarande inte klarar av allt. Det är under utveckling, så om du vill utveckla något som kör bluetooth skulle jag vänta med det projektet till en senare androidrelease.
    Du kan givetvis köpa en telefon nu och sedan uppgradera OS:et i telefonen är det kommer bättre bluetoothstöd, men om du inte har behov av telefonen just nu så vänta med att köpa tills du ser vilka andra som kommer ut. Du kan redan nu börja koda androidsaker om du kör emulatorn (som det redan tipsats om)
     
  5. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag ska åka till Malaysia i vinter tror du det kan finnas modeller med den bättre processorn där då? vågar man köpa en telefon där? Om man köper ett större märke (htc, samsung, se) så borde det finnas världsgaranti.
     
  6. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.

    Jo, det blir till att börja koda redan innan. Fast det blir roligare om man kan testa programvaran på en telefon, när den börjar bli användbar. :)
     
  7. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter lite (nja, ganska mycket...) surfande och läsande så blir det ingen Andriod telefon i dagslägt. Det blir till att vänta på en Tegra baserad telefon tills den kommer, även om det innebär att jag får vänta i ett halvår (finns påståenden om Q3 men minst 10kg salt...).

    Visste inte att Nvidia hade Tegra helt klar och i produktion redan (och att den dels blir så billig och har så tung prestanda). Även om generation 2 av Tegra blir ännu mer intressant så tänker jag inte vänta till dess... :)

    Men det gör att jag får gott om tid att börja med programmeringen till Android och då kanske veta lite mer vad jag igentligen vill ha i form av styrkula mm.

    Tegra känns nästan lite för bra för att vara sann. Men jag förstår nu varför Nvidia tappat gentemot ATI på siståne, då dom lagt sitt krut på Tegra.

    Och jag kan inte klaga på kombinationen Google+Nvidia då dom är mina två favoritföretag genom tiderna. Dom enda som jag gillat från första produkten, sökmotor+Riva128 (jo vet att NV1 var före men Riva128 var min första produkt), och som inte framgången inte stigit åt huvudet, utan fortsatt på "rätt" väg.
    Och den kombinationen tror jag blir nära omöjligt för konkurrenter att slå, så jag är övertygad om att framtiden ligger där.

    Och 720p (eller 1080p) kan jag inte motstå! :)
     
  8. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Oj, jag trodde det bara var en ny arm som var "den nya processorn" tegra skulle väl inte komma före Q2 2010? Aja, det låter ju underbart.

    På wikipedia står det "The first products to use the Tegra are currently slated for release in Q3 2009" Har man tur kanske det finns en androidbaserad nalle fram tills julhandeln då?
    mumma

    Ps. Versionen för mobiler klarar "bara" 720P på HDMI + 1280x1024 på den interna.
    Versionen som klarar 1080P är inte tänkt för mobiler.
     
  9. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkt och tänkt. Det kommer en förr eller senare. :)
    Men 720p räcker gott för mig. Iofs har jag en 1080p TV så det vore najs.

    Skulle tro att icke mobiler kommer Q3 (med tur) och mobiler Q4 (med tur).


    Samsung har verifierat att dom har en Tegra mobil under utveckling.
    Jag skulle tro att det går hyggligt fort med utvecklingen, Nvidia gör ju alltig riktigt bra referensdesigns.

    Efter att sett Quake 3 köras på en Tegra (25+ fps) så bara SKA jag ha en. :)
     
  10. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad den klarar på skärmen lär inte spela så stor roll om man nu inte skall ha två st som en VR-hjälm. ;)
     
  11. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  12. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    32+32GB är smarrigt men jag föredrar tegra (bara jag som alltid skriver terga?)
    Jag har försökt läsa lite på nvidias hemsida men där nämner dem inga telefoner? Jag har läst att samsung har bekräftat att dem jobbar på en telefon med tegra men kan ej hitta någon artikel.
     
  13. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pajn, det sitter en Tegra i Zii'n.
    Men då det inte har någon gsm/3G enhet så kan man ju inte ringa med den, men om den hade det så skulle det vara en komplett Tegra telefon. Så jag kan inte tänka mig att det är så långt till en telefon kommer.

    Som jag skrev är nog Nvidia bäst i världen på referensdesigner och det brukar ta riktigt kort tid till produktion av en "kopia" av den. Många tillverkare av Nvidia grafikkort kör idag med nära 100% referensdesign på sina Nvidia produkter pga att dom är så himla bra. (Varför uppfinna hjulet igen...)

    Zii är Creative's "spelkonsol" av Nvidias Tegra (troligen i väldigt nära sammarbete med Nvidia), vilken i sin tur skall säljas som en OEM produkt. Det intressanta här är att det då blir tre steg, Nvidia -> Creative -> "Märke på leksaken".
    Detta gör att det uppstår en defacto-standard, men att det inte låses till en specifik properity design. Det blir lite som en PC, dvs delarna är standardiserade men inte låsta. (Inget hindrar ju någon att göra en kopia på Zii, eller att köra samma spel på en Tegra telefon mm)

    The Good:
    Mer variation
    Bättre produkter med tiden
    Bättre priser (definitivt med tiden)
    Fler tillverkare, mer att välja från (i form av garantier, tycke och smak) mm
    Snabbare, större, häftigare
    Mer flexibel och utvecklingsbar (Tegra 2, Tegra 3 osv)

    The Bad:
    Ingen 100% standard, så spel (och andra program) vet liksom på en PC inte exakt hårdvaruspecen (Även om man pga Tegra kan dra lite slutsatser om minimi-prestanda).

    Och angående Samsung telefonen så finns ingen artikel ute om den än utan bara en bekräftelse från Samsung. Men vad jag drar för slutsatts efter att ha surfat runt i 10+ timmar om Tegra är att troligen alla tillverkare (som i dag gör eller som i dag vill göra telefoner) har en Tegra telefon på gång, även om dom inget sagt än.

    Jag tror att fler än jag ser hur stor och mäktig alliansen mellan Google och Nvida är och definitivt kommer att bli, så jag tvivlar på att många kommer att stå utanför. Känns lite som om någon skulle komma med en koncept El-bil som man kan ladda i ett vanligt utag på 10 min, köra 100 mil på och kosta 50000:-, ingen skulle stå utanför om alla kunde tillverka en (inom 3 månader utan uveklingskonstnader).

    I mina ögen kan jag säga att jag tycker inte någonting kommer i närheten av att vara lika revolutionerande någonsin som en Tegra telefon. För mig skulle den ersätta följande:
    1. GPS (till bilen, handhållen mm)
    2. Träningsdator med GPS (Just det jag vill göra ett program för)
    3. En stationär mediadator
    4. En portabel mediaspelare (MP4, MP3 mm)
    5. Telefon (Mobil, SIP, Hemmatelefon med kombon Google Voice i framtiden)
    6. PSP och alla andra portable spelkonsoler
    7. PDA
    8. Med ett bluetooth t-bord, så en surfdator
    9. Multifjärr (om någon har IrDA)
    10+ Allt annat jag just nu inte kommer på just nu.

    (För min mor skulle 2000-3000kr vara VÄLDIGT ok för 1,3,4,5,8 och då djävlar kommer det bli åka av för det öppnar upp för icke geeks)
    Men det som är just revolutionerande är dels att den erätter 9+ gadgets samt allt nytt som den öppnar upp. Spelandes Quake 3 i MP ståendes väntande på bussen någon? ;)

    Bara tanken på vilka möjligheter en Tegra+Android öppnar upp får det att snurra i huvudet. Och eftersom Andriod inte är låst till Tegra då kommer vi få se svar från intel och andra i framtiden så det har bara börjat.

    Och eftersom Nvidia har en färdig referensdesign betyder det att vem som helst av alla tillverkare kan inom 3 månader tillverka en Tegra enhet, vilket öppnar upp fantastiska möjligheter.

    Allt detta (utan gsm/3G delen, HDMI, kamera och godiset) för $99 (Enligt Nvidia...).
    Så för 1000:- har du en billig Tegra enhet, för 2000:- har du en med HDMI, kamera och lite godis. 2000-3000:- en med gsm/3G. Tänk vad man då får för 5000:-!!!

    Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte går att köpa en Tegra telefon innan årets slut.
    Med det säger jag inte att man kan knata ner på en teliabutik och köpa en, för 2000kr...
    Det lär ju ta tid innan tillverkarna har fått upp stora volymer, men små ska inte ta så lång tid.

    Vad betyder detta för Android systemet?
    Jo att det kommer att finnas 100+ tillverkare som alla vill att Android fungerar så bra som möjligt, vilket leder till en härlig utveckling. När det finns 100+ tillverkare så kommer det att ge 1 miljard+ användare.

    Långsiktigt så skulle jag våga påstå att detta kan vara döden för Windows för M$. Varför? Jo med tiden så kommer troligen en stationär spelkonsol med full GPU kraft att komma med Android och den dagen kommer få att se någon anledning att klamra sig kvar vid Windows (Jag kör det idag bara pga att spel inte fungerar, så bra, i Linux).
    Det blir en märklig väg för Linux att döda Windows (vi vet alla att skiften kan gå fort, se bara på Amiga, eller långsamt, se bensinmotorn) men att det om 5-15 år betyder att Android är världens största OS och inte Windows. Ok, 5 år är nog mer en önskedröm än vad jag tror men...

    Inte meningen att det skulle bli så långt inlägg, men jag kunde inte låta bli att dela av mig av min nyfunna upphettsning. :)

    ps. Kanske dags för en Tegra avdelning på forumet?
     
  14. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag får tacka för ett väldigt informativt inlägg.
    Du får det att kännas som om det finns en chans att ta i en tegra driven android telefon till vintern, och troligtvis har du rätt. Tillverkarna vet att julen kommer den 24 december och att många firar den, nu får vi bara hoppas att dem tror att just deras modell kan bli "årets julklapp" ;)

    Angående Zii'n, missade det :o
    Och angående nvidia's referensdesigner, visst är dem ofta bra men jag kan inte påstå att dem skulle vara bättre än amd's på tex. grafikkort (därmed påstår jag inte heller att amd's på nått sätt skulle vara bättre än nvidia's). (Fast amd's referenskylare är verkligt kassa, det gör nvidia mycket bra.)

    Sen har vi ju huruvida linux/windoze kommer vara det ledande operativsystemet inom 5-15 år, troligtvis inte, möjligtvis mycket mer jämställt men jag tror tidsepoken 15år är för liten för att "vända på smeten" (och hoppas att jag har fel). Jag skulle nog gå så lång som att säga att Microsoft har vunnit på x86 och hoppas att det kommer en ny revolutionerade processorarkitektur inom 10-20 år.
     
  15. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo visst har M$ vunnit på x86, det är ju därför som jag tror Linux kan gå runt M$ och växa iom Android (som ju i grund och botten är en Linux). Anledningen till att jag tror att Android kommer att ta över marknadsandelar från Windows (efter ett tag) är att en surfdator med Android blir så himla mycket mer lättanvänd för tex min mor än att förstå Windows (vilket hon gör till ca 0.1%, dvs hon kan använda firefox och lyckas bland skriva ut på skrivaren men inget mer i stort sätt).

    Men det som kommer att ta längst tid är företagen, men personligen tycker jag M$ kan få behålla dom. :)
    Om nu inte cloud computing slår igenom på allvar. Då ser jag åter en stor fördel för Android, billigt och enkelt.

    Men jag säger oxå att jag tror att Android är världens störta OS (antal installationer) om 5-15 år. Med det säger jag inte att M$ Windows har 0% av marknadsandelarna, bara mindre än Android. Och när Windows väl börjat tappa tror jag personligen att det kan gå ganska fort ner till 10-20% marknadsandelar (dom sista företagen/personerna är beroende av legacy programvaror).

    Jag skulle ha skrivit 4-7 år om nu inte Windows 7 trots allt fungerar så pass bra att M$ får tillbaka lite förtroende. Det skall sägas att 95% av alla företag kör idag ett över 7 år gammal OS. Så snart blir övergången till Linux inte så svår. Men Windows 7 _kan_ fixa det för M$.

    Personligen kommer jag att få det svårt att sitta med Windows på min dator och ha en telefon med ett bättre OS... Fast det lär bli Android på min media & utvecklingsdator (eller ngt som detta http://phandroid.com/2009/05/27/what-if-ubuntu-could-run-android-applications-it-can/) och bara Windows på min spelburk, redan sugen på Linux men kör Windows 7 för att prova.

    Men men, framtiden får visa hur det går. För igentligen spelar det inte så stor roll. Android kommer hur det än går att bli störst på mobilt (inte bara mobiler...), tror jag iaf.

    Rubriken på tråden blev ganska missvisande, lite frågor och mycket påståenden. ;)