Lite frågor om rootning

Diskussion i 'Blade' startad av Tom200, 3 sept 2011.

  1. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Funderar på att roota permanent med Kallt Kaffes z4root. Det jag undrar om det är hur mkt minne den tar efter installation? Läste en som skrev den tar 25mb och jag har bara 24mb internminne kvar.

    Undrar också lite om tillfällig rootning. Universal Androot funkar väl inte alls på gen2 blades, men kör man vanliga z4root blir rootningen tillfällig?

    Vad händer när man bootar om efter att man med tillfällig root tagit bort appar som inte går i vanliga fall? Eller vad händer med appar som kräver root man lagt in?

    Jag antar inget särskilt händer men vill inte bricka mobilen.
     
  2. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Boomp
     
  3. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Skall inte ta något utrymme, kanske lite beroende på var den sätter superuser appen och den är hela 192kb stor. Så roota permanent bara, går ju att ta bort sen om du av någon anledning inte vill ha root längre.

    Om du bara rootar tillfälligt och sen startar om telefonen händer ingenting förutom att appar som kräver root inte fungerar.
     
    Last edited: 3 sept 2011
    Tom200 gillar detta.
  4. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Som jag trodde. Men då kan man alltså roota tillfälligt och ta bort appar som kräver root, t.ex. Comviq?

    Men z4root apk:n är över 900kb stor.
     
  5. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Kan inte komma ihåg att internminney skulle ha minskat när jag rootade. Z4root appen tar väl lite utrymme men den kan man ju avinstallera när man har rootat.

    Så bara att roota den. Går bra med kallt_kaffes version, den låter dig också ta bort rooten efteråt och den återställer allt så att det inte alls syns att den varit rootad.

    Så om du bara vill ta bort comviqs appar så bara att roota med z4root, ta bort apparna, starta z4root igen och välj unroot.
     
  6. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ok, men vill man lägga in officiell 2.3 bör man väl inte ta bort Comviqs appar? Är det lönt att backa upp dem, eller finns stock-rom på nätet man kan lägga in vid behov?
     
  7. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Om den blir på samma sätt som 2.2 var så tömmer den allt när den uppdaterar så det har ingen betydelse om du tar bort dem. Det är väl recoveryn som den kollar på när man uppdaterar så om du tar bort comviqs appar har ingen betydelse. Men du kan ju givetvis använda dig av titanium backup för att ta en backup på dem, du kan också använda titanium backup för att avinstallera comvig-apparna.