Lite frågor som gärna får besvaras

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Drappe, 6 maj 2010.

1. Drappe

Drappe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

1. Ta bort genvägar/apps från skrivbordet. Hur gör jag detta? Har provat det som står i android faq, att flytta dem så ska de komma upp en papperskorg men det gör det inte :s

2. Kan man få vädret från en specifik stad, tex stockholm? Har lagt till stockholm men endå så kommer hela sverige upp på startskärmen. Det är ju inte samma väder över hela sverige ;)

3. Kan man byta teman? Vad jag har förstått så kan man inte de utan bara byta bakgrund (wallpaper) men om man trycker på knappen "meny" i startläge så finns en knapp teman. Så står det "HTC scener", vad är det?

4. Kan man streama tv program/klipp osv från tv3play/youtube? Jag försökte men står bara "laddar" hela tiden. Likaså via youtube. Youtube finns ju även inbyggt i systemet men fungerar inte så bra.

5. Hur väljer jag egna alarm ljud? Jag vet hur man lägger in dem på telefonen men dyker dem automatiskt upp att välja emellan?

6. Skärmen reagerar inte alltid när man trycker på "ikoner" osv.. är det så för er andra också? vad beror det på?

7. Finns det någon bra filmuppspelare att ladda ner via "market"? eller är den inbyggda bra? Hur får jag rätt inställningar för bästa kvalité? har testat ett program som heter: "htc touch hd video converter". Kvalitén blir okej men inte så bra som de blev på andra gamla telefoner och jag trodde det skulle bli bättre på denna.

8 a. På startsidan "Favoriter". Kan man lägga till kontakter från telefonboken eller bara från mailen? som kommer upp när man trycker på "+" tecknet.

8 b. Startsidan nyheter. Är nyheterna gratis att prenumerera på? Finns det svenska nyheter eller bara engelska? Hur tar man bort nyheter om man lagt till något?

8 c. Startsidan E-post. Kan man få gmailen till denna startsida på något sätt? eller är det bara "gmail ikonen" som gäller?

9. Footprints. Det är saker att göra/upptäcka vad jag förstått det som men kan man få detta så det gäller i sverige?

10. Behövs virusskydd app i telefonen? Är risken stor?

11. Ofta när jag surfar så kommer det upp en ruta. Processen nånting kan inte fortsätta. Kan man välja på "Tvinga fram en stängning" Vad är detta?

Inga mer frågor för tillfället men det dyker nog säkert upp :P

Tack på förhand!

/Drappe

2. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

1. Håll nere på ett program så skall det dyka upp en "ta bort" längst ner på skärmen.
    Dra programmet dit och släpp.

2.Sverige (aktuell plats) är där telefonen känner av att den är. Du kan välja Stockholm,
    men en hel del orter saknas. Dock är den lite bökig att fixa runt i. Kolla runt i inställningarna alternativt , ta bort widgeten och lägg till den igen, då får du välja
    vilken ort du vill skall visas på framsidan. Men som sagt, lite bökig app. Kräver lite
    fix.

3. Scener är 7 olika "telefonen". T.ex. kan du ha Leka där alla dina 7 skärmar är fulla med spel. Eller Jobba där du lagt in bara kalendrar och klockor, aktier och annat jobb.
    Sedan byter du lätt och enkelt "scener" beroende på vad du gör. Men nej, jag tror inte
    att profiler som man hade förr (hemma, ute, bilen ect) finns. Jag har inte hittat det iallafall.

4. Ja. Men du får nog kolla att du konfat ditt mobila nät korrekt först. Eller att du
    konfat ett trådlöst nätverk rätt först. Men när det är korrekt så kan du kolla på
    film. Förutsätter dock att ditt telefon abbonemang är av den typen, men det får vi
    väl hoppas annars är desire inte rätt lur. Jag har själv surfa fritt med 6mbit ner.
    Annars får du väl förlita dig på trådlösa nätverk.

5. Finns en tråd om detta. Jag har inte läst den

6. Ja, det har jag med märkt. Märkte det inte i början, men nu efter ett tag. Jag tror
    det kan vara att jag blivit mer slarvig på att trycka. :) Tryck igen

7. Jag kör videora andriod, där man kan få ut bra filmer.

8. Jag tog bort dessa, har inte kollat på dessa

9. Tror du eller jag har fått denna app om bakfoten. footprint fungerar i hela världen. du tar ett kort, kopplar kortet till footprint och skriver "Liseberg! Här hade jag skitskoj!" Sedan finns bilden och GPS-positionen i footprints. Tror även du kan dela med dig av dem. Men det är alltså ingen "skattjakt" på sevärdigheter.

10. Njeea, bror la in det i sin hero, den blev helt knäpp och seg så nja.. Skippa porrsajterna bara så är du nog säker. :)

11. Programmet har krashat av någon orsak, det händer tyvärr ibland.

3. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaren!

Hur tar man bort dessa epost/nyheter m.m.. som finns på startskärmarna och kan man anpassa dem olika startskärmarna som man själv vill? hur gör man detta isåfall?

Vilka inställningar använder du i Videora android?

Jag trodde footprints var att man kunde hitta saker att göra, museum eller bra restuaranger m.m.. :P

:)

4. DadoZ

DadoZ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Widgetarna (epost/nyeter etc) tar du bort på samma sätt som genvägarna till program, dvs du håller ner fingret över dom tills det dyker upp en papperskorg längst ner i skärmen.

Ang. punkt 8c. det går att få gmail att visas i widget form också.

När du trycker en gång på widgeten som finns ute (uppe vid själva postlådan typ), så du får upp den i fullscreen eller vad man ska säga. Tryck på Menu -> More -> New Account -> Imap/pop3 -> Fyll i gmail uppgifterna.

Du kan sen växla mellan dessa konton i samma widget och så får du välja vilket konto som skall visas default.

Ha överseende med de engelska instruktionerna :-)

5. DadoZ

DadoZ Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8b. Nyeterna är gratis, det går även att få svenska, då väljer du Add Feeds -> Add from URL -> RSS feed för vilken site som helst.

För att ta bort en feed så måste du klicka upp widgeten i "fullscreen" (typ tryck med fingret på tidningen uppe till höger) och sen håller du bara fingret över den feed du vill ta bort så dyker det upp en meny med diverse alternativ. För att lägga till en feed gäller at du tryckt upp widgeten i "fullscreen" mode där med..

Jag tycker dock inte News är så dunderbra då det verkar inte gå att strukturera upp olika feeds utan allt visas bara rätt upp och ner i widgeten. Har dock inget bra förslag på alternativ för just widgetformen att komma med..

6. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Okej tack för svaren! :)

Nu har jag en helt annan fråga. Går det att uppdatera firmware i telefonen? och har det kommit någon ny redan? och hur gör man det?

7. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur lägger man till andra widgets på startskärmarna då?

Någon som vet under startskärmen favoriter, om det går att lägga till telefonkontakter istället för mail kontaker?

8. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Rekommenderar dig verkligen att ta en titt i manualen...

Widgets lägger du till genom att trycka och hålla fingret en sekund eller två på en ledig yta på skärmen. Du får då upp en meny där du kan lägga till widgets, kontakter, bokmärken, program mm.

9. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

det finns ingen ny uppdatering. och den ska uppdatera sig själv när det kommer en ny uppdatering om det är inställt i inställningar. kommer inte ihåg var just nu. det är inte som symbian och gamla SE mobiler där man måste ladda ner och koppla den till datorn osv. utan telefonen kommer säga till om en uppdatering finns. (om detta är inställt i inställningarna som sagt)

som det ser ut nu så kommer det ingen uppdatering på ett bra tag i vart fall...

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

När du installerar apps från market/butiken så visas en lista på rättigheter appen begär. Läs dem innan du installerar och begär appen något som verkar onödigt/konstigt så välj en annan app.

Tex, om du installerar ett spel och appen begär att få läsa/skriva bland dina kontakter eller ändra inställningar i telefonen så är något skumt på g. :)

11. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för svaren!

Angående väder funktionen så får jag den inte att uppdateras automatiskt, när jag bockar i "automatiskt neddladdning av data" på inställningar och går ut sen in på inställningar igen så är den avbockad igen :s Någon som vet varför?

12. the_baker

the_baker Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja det finns en till meny som du måste bocka i, hadde samma problem men hitta lösningen.
    återkommer när jag hittar det

13. the_baker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hitta, Gå in på Menyn.
    Välj inställningar, Konton och synkroniseriring, bocka i Bakgrundsdata och auto-synk.
    Gå sen ur menyn och gå till väder programmet och bocka i i inställningarna att den ska synka och sen kan du välja hur ofta.

Hoppas du fattar vad jag menar och att du löser det.

14. Drappe

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack! Jaa nu fungerar det! :)

15. the_baker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ja de e lite jobbigt med alla menyer och bak menyer hit och dit

16. the_baker

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En liten fråga, är det svårt att göra program.
    Jag skulle vilja ha ett program där jag kan ställa in mellan vilka tider tex wifi, data, blåtand m.m ska vara på.
    Finns det ett sånt program, kan jag göra själv eller kanske kan någon som är bra på att programera göra ett?

17. Gobbla

Gobbla Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har inte programmet själv, men är nästan säker på att locale är vad du söker.