Lite hjälp med IP kamera och nätverk

Diskussion i 'Off Topic' startad av Snusdus, 1 apr 2013.

  1. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Det är så att farsan har skaffat sig en kamera till garaget. En dlink dcs 932l är det. Dlinks applikation till Android var inte så vidare bra och det enda man kunde göra var att se kameran i den. Vi testade därför applikation "IP cam viewer" som hade massvis av funktioner, i alla fall en vidare intressant - Man kunde stänga av och starta rörelsedetektorn från den. Detta var väldgit smidigt och applikationen fungerar bra hemma då den är inställd på 192.168.1.17 som serveradress då de alltid kör WiFi hemma. Borta är det lite större problem då kör 4G med dynamisk IP address.

    I kamerans webbinställningar kan man ställa in en DDNS, alltså en dynamisk Domän Namn Server. Kruxet är att kameran bara tillåter en DDNS från Dlinkddns eller DynDNS, vilket kostar. Jag skapade ett konto på dlinkddns och satte upp en profil men problemet är att om vi har IP address X.X.X.X och får en X.X.X.Y så måste man manuellt gå in och uppdatera profilen på deras sida, vilket inte är så smidigt eller alternativt vänta tio dagar (tror jag) för att den ska uppdatera själv.

    Så Swedroid, hur löser jag detta?

    TL;DR Har en IP kamera i ett internt nätverk och vill kunna ha åtkomst till den utifrån nätverket. Har en dynamisk IP address och DDNS uppdateras inte när modemet byter IP address.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Sätt in en burk till i ditt nätverk, kanske en Linux-burk som du kopplar mot valfri DDNS-tjänst. Konfigurera sedan denna nya burk till att köra port-forwarding mot kameran i ditt interna nätverk.

    m v h Henrik
     
  3. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Smart. Får antagligen bli så om jag inte får det att funka på ett annat sätt. Han har ju en gammal burk som han ändå tänkte använda som garage dator, det jobbiga är väl att den måste stå på hela tiden..
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    En RaspberryPi borde väl klara uppgiften annars? Billig men inte helt gratis, kanske ändå lönar sig att köpa in jämfört med en gammal dator som drar mer ström.