Lite N00B frågor om att shape:a upp X10an

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av broccoli, 10 feb 2011.

  1. broccoli

    broccoli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag har ett par rätt enkla frågor som jag skulle vilja få lite snabba svar på.

    Jag har senaste .435 mjukvaran till X10an, och tänkte nu shape up den :)

    Roota, det vet jag hur jag ska göra, så har inga direkt frågor där.

    men jag undrar..

    1. Vad menas med ny ROM ? är inte det som att lägga in en firmware, över SEs FW ? så man får en ny kärna och allt ? förlorar man inte då alla SEs interna förbättrningar ? Eller är telefonens "mjukvara" uppdelad på flera ROMs ? så man kan lägga till flera ? Programmen isig förstår jag är separata.

    2. JIT, det vet jag oxå i praktiken att det är en boostad kompilator i kärnan "just in time". men hur kan man aktivera den om den kom i 2.2 ?eller finns den i 2.1 men inte aktiverad ? Och det är väl bara program som är kompilerade för JIT som blir snabbare eller ?

    3. Bootloaded, vad menas med det ? Att folk försöker knäcka SEs bootloader. Vi kan ju redan byta ROM till 2.3 etc..

    Och till slut. Vad rekkas jag göra med min .345a ? Min plan är:
    a) Roota med guiden i Forumet
    b) Aktivera JIT
    c) ngt mer ? (har sett ngn som bytt ROM, men vill ju inte bli av med alla buggfixar etc som SE har gjort i senaste .345an)

    tacksam för svar!

    -En komplett snabb guide, klistrad i toppen vore smeck :).
     
  2. toffe

    toffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Enklaste sättet att roota och aktivera jit tror jag nog är genom att ladda ner flash tool.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=920746

    Då slipper du bli av med allt vilket du skulle bli om du la en en custom rom.
    Att göra en full backup innan du sätter igång är dock alltid att rekommendera ;-)
     
    Last edited: 10 feb 2011
  3. Azfor

    Azfor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    714
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Efter som bootloadern inte är knäckt så kan man inte byta kärna, utan romen lägger sig på SE:s kärna. Och på grund av det så blir det ingen äkta 2.3 eller 2.2 utan det blir 2.1 med 2.2 eller 2.3 "över"

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  4. broccoli

    broccoli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Aha, så hur mkt går man miste om man lägger på en senare rom ? Ur mobil synpunkt. Är det bara os:et som blir nytt eller en helt ny telefon. Oxå hur kom dessa rom:s till ? Har dom lyckats få källkoden efterssom hela mobilens alla drivare lär ju vara helt SE gjorda eller ? Som dual touch featuren.. Tack för alla svar !