Litet problem med VoLTE

Diskussion i 'Xiaomi Mi 9' startad av GunnarWik, 12 maj 2019.

  1. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag har upptäckt litet, men irriterande, problem med att aktivera VoLTE. Om jag lyssnar på streamad direktsänd radio (kollat SR och BBC) och startar detta när jag är på wifi och efter en stund går ifrån wifitäckning och telefonen går över till 4G så stoppar dataförbindelsen utan något felmeddelande.
    Detta händer inte alltid, kanske en gång av tre. Ingen app eller systemdel kan få kontakt med internet trots att allt ser normalt ut. Samtal fungerar dock. Det enklaste för att lösa detta är att koppla in flygplansläge och sedan koppla ur detta. Jag har det så också på min S8, fast mer sällan.
    När jag då fick min Mi9 tog det ju ett tag innan jag hittade genvägen att koppla in VoLTE, man knappar in för VoLTE *#*#86583#*#* och för VoWIFI *#*#869434#*#* i uppringaren så dyker alternativen för dessa saker upp i inställningarna under SIM-kort och mobila nätverk. Då hände detta med internet-stoppet aldrig, men när jag sedan satte igång VoLTE startade problemet på Mi9an. Därför misstänker man ju att det inte har med telefonen att göra utan att det är ett problem med VoLTE. Kanske det är begränsat till Comviq/Tele2 som jag har. Apparna jag har provat med är SR Play och TuneIn Radio och det är samma problem vad jag än lyssnar på, bara det är direktsänd radio och inte podradio.
    Hårdvaran i S8 är Exynos och Mi9 har ju Snapdragon så det verkar ju utesluta ett hårdvaruproblem.
     
    Last edited: 12 maj 2019
  2. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Efter ett antal gånger ha provat att ha startat strömmning av radio i TuneIn Radio och SR Play visar det sig till slut att det kan inträffa att dataförbindelsen via 4G låser sig ibland även utan att ha VoLTE aktiverat. Det hände dock inte de första 20 gångerna! Så rubriken på detta ämne verkar inte stämma utan det fel jag ser har nog mer med apparna som strömmar direktsänd radio att göra.
     
  3. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    655
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Av en ren tillfällighet upptäckte jag nu vad som hade orsakat detta problem för mig! Det var ett fel på en rad i den APN som automatiskt hade installerats när jag satte igång telefonen för första gången med det sim-kort från Comviq jag hade sedan tidigare. Alla inställningar var rätt UTOM denna, en som skall se ut så här:
    APN: 4g.tele2.se
    Istället såg den ut så här:
    APN: internet.tele2.se

    Om man gör en trace route på de två adresserna ser man att internet.tele2.se inte finns men att 4g.tele2.se har en giltig ip-adress. Detta är ju en viktig del i inställningarna eftersom det är själva adressen till accesspunkten!
    Nu kan jag utan problem låta mobilen växla mellan WiFi och mobildata med full trafik igång utan problem även med VoLTE inkopplat. Det låter ju lite ologiskt varför just VoLTE skulle ställa till det p g a detta, men man har sett konstigare saker i sitt liv när det gäller mobiler och datorer.
     
  4. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    håller faktiskt på med testa just både VoLTE,VoWiFi fast med en helt annan opratör Hallon

    lägger in dom test (APN-inställningarna) som lyckades att att få igång både
    (VoLTE,VoWiFi)

    ------------------------------------------
    APN-inställningarna som fick VoLTE,VoWiFi att funka via opratören hallon samt lite extra testade
    ------------------------------------------
    valfritt namn på vad APN-inställningarna ska heta
    APN: data.tre.se,ims
    Proxy: lämna tomt
    Port: lämna tomt
    Användarnamn: lämna tomt
    Lösenord: lämna tomt
    Server: lämna tomt
    MMSC: http://mms.tre.se
    MMS proxy: mmsproxy.tre.se (för iPhone: mmsproxy.tre.se:8799)
    MMS port: 8799
    MCC: 240
    MNC: 02
    Verifieringstyp: lämna tomt
    APN-typ: default,cbs,admin,ia,agps,foat,ota,fota,pam,internet,pap,mms,supl,hipri,dun,ims,epc,mmtel
    APN Protocol: IPv4/IPv
    APN Roaming Protocol: IPv4/IPv6
    ------------------------------------------
    test APN-inställningar för Hallon
    ------------------------------------------
    APN-inställningar för comviq
    MMS-inställningar <-- APN-inställningarna som finns här gällde både MMS och för att kunna surfa
    ------------------------------------------
    Standardinställning för MMS
    Användarnamn: Lämna blank
    Lösenord: Lämna blank
    Protokoll: HTTP
    APN: 4G.tele2.se
    Proxy-adress: 130.244.202.030
    Portnummer: 8080
    Startsida/meddelandeserver: http://mmsc.tele2.se
    ----------------------------------------------
    Standardinställning för surf
    Användarnamn: Lämna blank
    Lösenord: Lämna blank
    APN: 4g.tele2.se,ims
    APN type: default,ims
    MMS center: http://mmsc.tele2.se
    MMS-proxy: 130.244.202.30
    MMS-port: 8080
    APN Protocol: IPv4/IPv
    APN Roaming Protocol: IPv4/IPv6
    ----------------------------------------------

    skulle jag själv råka ut för samma sak som du själv skulle jag hoppa in där apn-profilen sparas och ta bort själva profilen för att kunna skapa en ny apn profil för att kunna skriva in dom nya apn-inställningarna manuellt
     
    Last edited: 27 jan 2020