LiveView micro display for Android

Diskussion i 'Wearables' startad av Fredrik, 28 sept 2010.

1. Mankan

Mankan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vad betyder SDK? Och vad gör man med den?

2. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Software Development Kit.

Det använder man för att utveckla program till olika prylar.
    Det finns en SDK till LiveView som förklarar hur det går till att skriva plugins för den.

3. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag drog in CyanogenMod. LV visar låtnamn m.m. när jag använder mediakontrollen...

4. plexuz

plexuz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag måste säga att jag tycker det är riktigt märkligt att de inte skickar med stöd för e-post. Har SEs telefoner någon eget mejlprogram eller vad kan vara orsaken?

5. Sebbe

Sebbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Watch: Samsung Gear S3 Classic
    Telefon 3:
    Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Tab S6
  6. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Det finns många problem med LiveView och Samsung Galaxy S. Här är de flesta:

* Blåtandsförbindelsen droppas allt som oftast.
    * Värre är: det är ofta pb att upprätta den efter att den droppats. Man får ofta vara envis. Nog det näst allvarligaste felet.
    * Galaxyn kan närmast frysas i vissa fall efter att man kopplat upp den till LiveView. Den blir så seg så man inte ens kan avsluta Live-View-appen på mobilen. Mobilen måste tvingas till omstart. Kanske allvarligaste felet.
    * LiveView-enheten kan tillfälligt" dö och man kan inte nollställa den igen på något generellt sätt. Olika tidskrävande tekniker krävs för att ge den liv igen. Hålla inne knappar länge är inte en säker lösning.
    * Batteritiden som ska räcka i fyra dagar, räcker i praktiken inte ens ett dygn.
    * Kopplar man till remmen till LiveView-enheten så är remmen i vägen så att man inte kan ladda med den medföljande laddaren som är för tjock. Det går, med skohorn, med Galaxyns laddare däremot.
    * Inga vettiga RSS-flöden, t ex från Sydsvenskan eller Helsingborgs Dagblad kan läggas in. Den inbyggda för BBC funkar dock. Och t o m bra.
    * Kalendern funkar inte med SGS.
    * Det funkar inte att styra musikspelaren på Galaxyn från LiveView.
    * "Find phone" ger ganska mesiga SMS-ljud från sig på telefonen, som nog kan vara svår att spåra i många fall.
    * Uppdateringsfrekvensen på 15 minuter (Facebook, Twitter och RSS) känns ibland ganska sällan. SMS och samtal pushas dock ut direkt till LiveView-enheten.
    * Däremot funkar Facebook, Twitter, SMS, ingående samtal och förlorade samtal generellt bra.

Det är lite knäppt, men ändå gillar jag LiveView. Den är lite av en revolution, att få infon så enkelt på klockan. Jag hade glömt mobilen i ett annat rum. Det ringde och jag kunde direkt på "klockan" se vem det var som ringde. Sådana saker. Skärmen är ok och texter läses tydligt och man scrollar fint.

LiveView är dock så behäftad med fel, särskilt frysningarna av telefonen och att man måste envist försöka koppla upp sig i massor av fall, att det är frågan om den är användbar. Den känns lite som en PoC (proof of concept).

Last edited: 22 nov 2010
  7. plexuz

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Intressanta resensioner. Jag har också upplevt att min Desire Z hänger sig på samma sett du beskriver så jag misstänker att felet ligger i liveview-appen.

8. Mankan

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har nu långtestat LV över helgen.

Jag gillar verkligen idén med denna pryl. Underbart att slippa ta upp telefonen ur benfickan vid varje sms eller för att pausa boken jag lyssnar på.

Jag kör buss och har kört en långtur till Tyskland över helgen. Min uppfattning om LV är följande:
    Batteritiden är enormt överskattad. (Eller drara den enormt mycket mer eftersom det finns tydliga problem i uppkopplingen). Både lördag och söndag så dog batteriet på LV efter nästan exakt 12 h. Då ska bni veta att jag vid Svenska landsgränsen stängde av mobildata i min Desire 2.2. För att slippa dyra kostnader. Alltså var enheten endast stand by en mesta av tiden. Något enstaka sms trillade in men inga RSS-flöden, twittringar eller facebookuppdateringa förekom under nästan hela dagen. Batteriet är alltså kasst.

Kalendern är helt omöjlilg att få igång.

Mediaspelaren går endast styra volymen på.

RSS-flödet fungerar utomordentligt bra när enheterna är kopplade mot varandra. Har visserligen bara lagt in Swedroids RSS, men i alla fall...

Man kan läsa namnet på den som ringer. Visserligen kan det ta upp mot 5 sekunder innan den visar något men funktionen är verkligen kanon!

Jag gillar den disketa vibrering som den ger ifrån sig. Mycket bättre än tex ett irriterande pipande. Hade ju varit bra om man kunde styra vilka funktioner som ska vibrera. Tex skulle jag vilja att den vibrerade endast på SMS och samtal. Inte varje gång någon twittrare slänger ur sig en kort text. Jop man kan ju välja att inte synca twitter till sin LV. Men det är ju samtidigt kul att få det in i klockan på armen och kunna läsa dem smidigt när man vill. Skulle däremot gärna slippa vibrering VARJE gång. Tar mycket batteri också givetvis.

Hur är det då men uppkopplingen via BT?
    Ja min uppfattning är att om man har produkterna nära (dvs på armen och i fickan) och inte pillar för mycket med LV´n så är den ganska stabil i långa stunder. Dvs under de 12 h batteriet höll på lördagen kopplade den ifrån endast 1 gång (REKORD!) och då var det bara att trycka till på den högra knappen så hittade de varandar efter några sekunder.
    Söndagen bjöd på lite sämre kontat däremot. Ett par gånger fick jag starta om telefonen för att kunna koppla ihop dem igen. Inte bra alls!!!

Men jag älskar denna lillla fula produkt i alla fall. Tanken är så god med den att jag har svårt att inte invänta en lösning på dessa problem. Netonnet har erbjudit mig en returfraktsedel men jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska utnyttja den.

Om någon har en lösning ang mediaspelaren så tar jag tacksamt emot tips. Det var ju hela idén för mig.

Kalendern vore ju också kanon att få igång.

Förmodligen har ju inte enheten något hårdvarufel utan jag tror hela problemet sitter i den mjukvara som man laddar ner från Market till sin lur. Hoppas verkligen SE tar all denna kritik till sig och löser vårt probmelm så nsrat det går...

9. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Känns som ett givet köp någon gång under 2011, men inte just nu.

10. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Tråkigt för dem utan SE x10or att inte få uppleva att den faktiskt fungerar till 90%.
    Men låt dem fila lite så blir den förhoppningsvis 100% till alla.

11. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Någon som har mailat via formuläret och fått svar? Ska de tiga ihjäl det eller tror ni att de filar på en lösning i bakgrunden?

12. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Lite sugen själv på en LV, fast jag väntar nog tills den fungerar i alla fall till 99% med X10, så det får bli 2011 för min del. ;)

Det kommer vi nog aldrig få reda på.

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    De där 90% är nog just batteribiten som tar 10% och inte x10an :P
    De felsöker säkert :D

// A

14. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har skickat en fråga till SonyEricssonDev på Twitter om vad de gör åt de rapporterade problemen. Kul om de svarar. ;)

Edit:
    Bah! Fick ett direktmeddelande: "Your tweet has been forwarded to the support team."
    Kul. :/

Det gick fort iaf.

15. Mankan

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Laddade hela natten. Startade den kl 11. Nu kl 18.30 dog den... 7.5 h idag. Otroligt dåligt. Inte ens hela min arbetsdag...

16. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag lyckas inte stänga av min LV nu. Ser bara klockan. Inget annat händer.
    Jag håller in power länge men näe.. underbart fint.

Nu startade den plötsligt om. Visar SE-loggan och lampan lyser grönt. Kan inte göra något.

17. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Fyfan alltså, detta måste ju vara den i särklass sämst fungerande produkten SE lanserat någonsin. Pinsamt t.o.m. med SE-mått mätt (och det vill inte säga lite). Att den verkar fungera någorlunda med x10-serien är ju knappast någon ursäkt när de uttryckligen säger att den skall lira med andra modeller också.
    Sorgligt.

18. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, riktigt illa!

Jag får inte igång min nu. Kopplar in laddaren, lampan lyser rött. Går inte att starta.
    Jag blir tokig!

Edit: Japp, helt död. Blir väl att skicka iväg skräpet. Ligga på lagning i 1 månad. Få tillbaka skräp.

19. plexuz

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min uppfattning är att programmet Liveware förstör en hel del. Under gårdagen körde jag utan det installerat och då upplevde jag att enheterna fungerande som de ska. Inga problem med onormal batterikonsumtion i någon av enheterna. För visso är telefonen ny och jag har inte riktigt koll på vad som är normalt. Nu på morgonen ville jag ville jag se om det hänt något på utvecklingsfronten och installerade Liveware. Programmet börja med att säga att enheten inte är ansluten. LV sägen inget men till slut inser jag att de inte alls är anslutna. Strax där efter hänger sig telefonen och jag måste plocka ur batteriet. Nu är Liveware avinstallerat och just nu funkar allt bra igen :-)

Ännu är jag inte helt säker på att det inte är annat som spökar men...

20. Sebbe

Sebbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Watch: Samsung Gear S3 Classic
    Telefon 3:
    Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Tab S6
    Det finns ju två olika appar, LiveWare och LiveView, Det förstnämnda är komplett värdelöst, hittar inte nånting däri. LiveView måste däremot has för att LiveViewn ska funka :P