LiveView micro display for Android

Diskussion i 'Wearables' startad av Fredrik, 28 sept 2010.

1. nisset

nisset Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte mig en LW igår. En egen julklapp :)

Fungerar bra till min X10i, tar en liten tid att återansluta när man haft enheterna för långt från varandra. Laddade fullt över natten och tills nu har endast ett sträck från batteritiden försvunnit, mobben har nog dragit lite mer. 65% på den när jag kom hem, mot annars ca 70%. (Återställde mobilen i SEUS med ca75% kvar mot bättre vetande igår^^ )

Lyssnar så mkt ljudböcker att det spelar ingen roll vad jag har för mobil, alla jag haft sen 3år tillbaks har behövts laddas varje kväll :)

2. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Fick en i julklapp precis. Men jag fattar inte hur man sätter den på "armbandet". Ska man ha någon slags metallpinnar eller något? Och hur väljer man en sak på skärmen? Jag kan ju bläddra till tex Facebook men sen kan jag inte komma in på det.

3. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Pinnarna får du med. De passar på två ställen i själva tygbandet.

Du går in på saker med högra knappen. Facebook kommer du bara in på om det har hänt något nytt. Om det visas ett X så betyder det att det inte finns något än.

4. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Jag fick inga pinnar :(

5. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kolla noga en gång till. De ligger i en egen liten påse.

6. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Ne, jag fick inga :( Får åka ner till NetOnNet imon och få ett par nya

7. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Lite intressant:
    http://adq.livejournal.com/tag/liveview

Para och styra LV med en dator.
    Som han skriver så har den samma anslutningsproblem även på en PC så det gäller att SE fixar till sin buggiga FW. SE har ju sagt att den ska komma nu i januari. Det ska bli intressant. Synd att allt ska gå så långsamt hos SE men det visste vi ju redan...

8. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag skaffade mig en sån här leksak till min Nexus One (kör Cyanogenmod 6.1.1) nu efter nyår, fick den i tisdags (4:e). Har fått den att funka "sådär" nu, och har konstaterat några saker som jag noterat att folk, både här och på andra ställen på Internet, varit lite förvirrade över:

* LiveWare-applikationens syfte verkar vara att se till att LiveView-applikationen startas när LiveView-enheten vill ansluta, även om den dödats av systemet. Såvitt jag märkt behöver inte LiveWare-applikationen vara igång, utan den verkar (för det mesta) startas av systemet när LiveView:en försöker ansluta (det går dock snabbare om LiveWare är igång). LiveWare kan också användas för att starta vilket program som helst när laddaren, headset och/eller hörlurar kopplas till enheten, vilket ju kan vara trevligt.

* För de som rootat sin telefon hittade jag ett tips som kan förbättra uppkopplingen något: Installera MinFreeManager och sätt värdet i "Secondary Server"-rutan till 6 (var 16 från början för mig). Välj sedan Menu -> Apply och Meny -> Apply At Boot. Detta ändrar gränsen för hur mycket ledigt minne som får finnas kvar innan Android börjar avsluta t.ex. LiveView-appen. Naturligtvis ska man också se till att man inte har en Task Killer som dödar LiveView-appen... Detta tipset hjälper nog mest då man inte har LiveWare installerat.

* RSS-stödet funkar bara för just RSS, inte för Atom-feeds, som t.ex. Google Reader använder. Förvirrande nog visas inga felmeddelanden... Endast nya artiklar skickas till enheten, men det händer emellanåt att nya artiklar inte skickas ändå. Har inte riktigt lyckats konstatera när eller hur applikationen nollställer detta, men det verkar vara dåligt att starta om applikationen när det finns nya artiklar i de feeds man bevakar...

* Kalenderfunktionen har jag sett många klaga på att den inte fungerar, men jag lyckades precis konstatera hur den är tänkt att fungera (vet inte hur det är med Sense-baserade telefoner/ROM:s, vad jag förstått har de en annan kalenderimplementation). Det är inte meningen att man ska kunna se hela sin kalender, utan bara påminnelser från kalendern. Implementationen av detta verkar inte stämma helt, dock, eftersom jag under mitt test flyttade på ett inlägg i kalendern och bytte ut dess påminnelser (från 1 och 5 minuter till 20 minuter), varpå jag fick både den nya påminnelsen och de gamla påminnelserna (1 och 5 minuter innan den nya tiden)... Inte heller verkar kalenderpåminnelser alltid nå enheten om de läggs till "för snart". Vill man kunna se sin kalender (inte bara påminnelser) i LiveView:n rekommenderar jag "Calender[sic] plugin".

* Jag har sett ett antal personer vilja ha email-notifieringar i LiveView:n. Använder man Gmail-klienten finns Gmail for Liveview. För den vanliga "Email"-klienten finns vad jag vet ingen liknande plugin.

* Jag har också sett många fråga om/vänta på en plugin för att styra Spotify eller dylikt. För detta ändamål finns LiveView PowerAMP Plugin, som namnet till trots faktiskt kan styra ALLA musikspelare som kan styras via headset-kontroller. Detta inkluderar bl.a. Spotify, Sveriges Radio Play etc. Dock får man inte någon information om vilken låt som spelas i denna plugin om man inte använder PowerAMP, HTC's musikspelare (Sense) eller Winamp.

Jag hoppas att jag rätat ut några frågetecken nu, och inte skapat alltför många nya...

tidsoptimist och holck gillar detta.
  9. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Bra text. Kör samma telefon och rom som dig. Är den hellt oanvändbar eller funkar den för det mesta? Typ kan den gå några timmar utan att krångla? Eller är det flera gånger i timmen?

10. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Min samlar damm tills uppdateringen kommer. :)

11. SkogsTrollet

SkogsTrollet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

12. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är väldigt mycket upp och ner. Ena delen av dagen kan den hålla kontakten i flera timmar, och en annan del av dagen hinner den knappt få kontakt innan den förlorar den igen. Att starta om LiveView-enheten, apparna inkl. ev. plugins (Force Stop under Settings > Applications > Manage Applications), eller bara Bluetooth på telefonen brukar hjälpa för de flesta problemen. Speciellt när enheten verkar hänga sig och inte reagerar alls brukar faktiskt en omstart av Bluetooth hjälpa.

För övrigt hittade jag häromdagen nog den smartaste LiveView-plugin:en hittills: Viewfinder

13. SkogsTrollet

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

14. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Min historia med LiveView blev kort, efter lite uppkopplingstrul mot min X8:a så tog batteriet slut efter 6 timmar, dagen efter pajjade den högra knappen. Den åkte in på service. Riktigt kul liten pryl dock, ser fram emot att få en som fungerar längre än två dagar.

15. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Jodå, under den korta tid som min LiveView fungerade (se ovan) så testade jag "Ah watch". Fungerade bra, men kräver att telefonen finns i närheten. Den vanliga LiveView klockan håller tiden utan uppkoppling.

16. SkogsTrollet

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Okej, ska kolla in den. Har Liveview men har inte orkat laddat den på ett tag eftersom den inte funkar bekymmerslöst. Om den inte skulle bli patchad då. :)

17. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

18. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det har kommit en uppdatering nu.
    Eller ja, Update Service rapporterar att det finns en uppdatering när jag testar.
    Man försöker installera men det blir fail i slutet av flashningen. Enheten fungerar dock som den ska och nu rapporteras det att jag har senaste versionen. Vi får väl se hur mina anslutningsproblem ter sig nu..

Den uppdateringen är ju på inget sätt officiell så man gör nog bäst i att vänta lite. ;)

Last edited: 21 jan 2011
  19. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Berätta hur saker går!

20. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 892
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tja, den har precis kopplat ifrån och vill inte ansluta igen.. som vanligt mao.