Jag skaffade mig en sån här leksak till min Nexus One (kör Cyanogenmod 6.1.1) nu efter nyår, fick den i tisdags (4:e). Har fått den att funka "sådär" nu, och har konstaterat några saker som jag noterat att folk, både här och på andra ställen på Internet, varit lite förvirrade över:
* Live
Ware-applikationens syfte verkar vara att se till att LiveView-applikationen startas när LiveView-enheten vill ansluta, även om den dödats av systemet. Såvitt jag märkt behöver inte LiveWare-applikationen vara igång, utan den verkar (för det mesta) startas av systemet när LiveView:en försöker ansluta (det går dock snabbare om LiveWare är igång). LiveWare kan också användas för att starta vilket program som helst när laddaren, headset och/eller hörlurar kopplas till enheten, vilket ju kan vara trevligt.
* För de som rootat sin telefon hittade jag ett tips som kan förbättra uppkopplingen något: Installera
MinFreeManager och sätt värdet i "Secondary Server"-rutan till 6 (var 16 från början för mig). Välj sedan Menu -> Apply och Meny -> Apply At Boot. Detta ändrar gränsen för hur mycket ledigt minne som får finnas kvar innan Android börjar avsluta t.ex. LiveView-appen. Naturligtvis ska man också se till att man inte har en Task Killer som dödar LiveView-appen... Detta tipset hjälper nog mest då man
inte har LiveWare installerat.
* RSS-stödet funkar bara för just RSS,
inte för Atom-feeds, som t.ex. Google Reader använder. Förvirrande nog visas inga felmeddelanden... Endast nya artiklar skickas till enheten, men det händer emellanåt att nya artiklar inte skickas ändå. Har inte riktigt lyckats konstatera när eller hur applikationen nollställer detta, men det verkar vara dåligt att starta om applikationen när det finns nya artiklar i de feeds man bevakar...
* Kalenderfunktionen har jag sett många klaga på att den inte fungerar, men jag lyckades precis konstatera hur den är tänkt att fungera (vet inte hur det är med Sense-baserade telefoner/ROM:s, vad jag förstått har de en annan kalenderimplementation). Det är inte meningen att man ska kunna se hela sin kalender, utan bara påminnelser från kalendern. Implementationen av detta verkar inte stämma helt, dock, eftersom jag under mitt test flyttade på ett inlägg i kalendern och bytte ut dess påminnelser (från 1 och 5 minuter till 20 minuter), varpå jag fick både den nya påminnelsen och de gamla påminnelserna (1 och 5 minuter innan den nya tiden)... Inte heller verkar kalenderpåminnelser alltid nå enheten om de läggs till "för snart". Vill man kunna se sin kalender (inte bara påminnelser) i LiveView:n rekommenderar jag
"Calender[sic] plugin".
* Jag har sett ett antal personer vilja ha email-notifieringar i LiveView:n. Använder man Gmail-klienten finns
Gmail for Liveview. För den vanliga "Email"-klienten finns vad jag vet ingen liknande plugin.
* Jag har också sett många fråga om/vänta på en plugin för att styra Spotify eller dylikt. För detta ändamål finns
LiveView PowerAMP Plugin, som namnet till trots faktiskt kan styra ALLA musikspelare som kan styras via headset-kontroller. Detta inkluderar bl.a. Spotify, Sveriges Radio Play etc. Dock får man inte någon information om vilken låt som spelas i denna plugin om man inte använder PowerAMP, HTC's musikspelare (Sense) eller Winamp.
Jag hoppas att jag rätat ut några frågetecken nu, och inte skapat alltför många nya...
Click to expand...