Problem: Ljud i bilhögtalarna och telefonens mikrofon

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av Eazy, 30 mar 2012.

  1. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är ny på det här med smartphone. Har köpt en Motorola Razr (XT910) och undrar lite hur det fungerar med att ringa med handsfree.

    Tyvärr har inte bilstereon bluetooth så har kopplat telefonen med denna AUX-kabeln till bilstereon så jag kan lyssna på min musik. När jag ringer så verkar telefonen stänga av mikrofonen just när jag ringer. Avslutar jag samtalet så går mikrofonen på igen. Har testat detta med en app, "My Sound Meter".

    Telefonen gör alltså tvärt emot vad jag vill. Vill höra den jag pratar med i bilhögtalarna och prata genom telefonens mikrofon. Gissar att telefonen tror att jag har ett headset inkopplad när AUX-kabeln är inkopplad.

    En lösning på "problemet" vore att köpa denna eller denna om den är kompatibel med min telefon, men bäst vore ju förstås om jag kunde telefonen mikrofon.

    Har någon testat någon av dessa adaptrar och vet om de funkar till min razr, eller kanske har en annan lösning på mitt I-landsproblem?
     
    Last edited: 30 mar 2012
  2. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Tror inte det går att använda någon app, utan när du trycker in en 3,5mm så tror telefonen med en gång att det sitter en mic där.

    Sen "lösningen" du länkat till tror jag kan skapa en grym rundgång för den andra du pratar med, men 80kr är ju inte direkt mkt pengar så testa :)
     
    Eazy gillar detta.
  3. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för svaret, får testa och köpa den där. Kontaktade supporten på Motorola, men de kunde ge nått riktigt svar. Frågade om iPhone-adaptrar/headset var kompatibla med Razrn, men dom sa att dom inte kunde vara säkrar på om det funkade. Skumt att de inte vet... De sa även att mikrofonen i telefonen borde fungerar om jag har en stereokabel inkopplad, men var inte säkra på det heller...
     
  4. Blaobaer

    Blaobaer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  5. Blaobaer

    Blaobaer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den har ju fördelen att den laddar telefonen samtidigt också ;-)
     
  6. Eazy

    Eazy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har dragit laddkabel snygg bakom instrumentbrädan och upp igenom ena "värmefläkthålen" (om ni förstår vad jag menar. Kommer inte på ordet :P ) och även dragit stereokabeln på samma sätt. Ser rätt proffsigt ut :)

    I vilket fall, så har det löst sig utan kabel. Var tydligen en app jag installerat som betedde sig konstig. Avinstallerade den och nu funkar det. Så även om jag har en vanlig 3,5 stereokabel inkopplad så stängs inte telefonens mikrofon av sig. Frugan säger att hon hör mig jättebra när jag ringer henne. Slutet gott allting gott. Tack för hjälpen ändå alla!