Fråga: Ljudchip??

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av DiiM, 13 nov 2011.

  1. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Hej!
    Efter att ha blivit bestulen på min SGS2 så funderar jag på att köpa en Galaxy Nexus. Då jag var besviken på ljudet när man lyssnar på musik i telefonen så vill jag inte ha en till med det kassa yamaha chipet som finns i SGS2! Är det någon som vet vad det är för chip i Galaxy Nexusen?? Eller skall jag kanske kolla på nya HTC Rezound? Innan hade jag en Iphone 4:a och tyckte att ljudet där var kanon, men är less på Apple annars!
     
  2. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    [Q] Galaxy nexus sound chip? - xda-developers

    EDIT: Jag lyckas inte hitta några bra källor på ljudkvalitén från chippet men Texas själva säger att det är ett hög-kvalitets chip.
    Den har två lägen ett med lägra batteriförbrukning och lägra kvalité och ett med högre energiförbrukning och högre kvalité (undra om nån har blandat ihop ljudvolym och kvalité eller om den kör flera enheter för att förfina ljudet i det bättre läget)
     
    Last edited: 13 nov 2011
    DiiM gillar detta.
  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Galaxys S2 ska ju vara hemsk, ja. Yamaha som sagt... Har själv Nexus S med Wolfson-chip och är brutalt nöjd. Galaxy Nexus ska köra TI TWL6040 som DAC parat med TWL6030 för strömförsörjning, en kombination som inte använts förut. Ingen verkar dock veta än, vilket inte är så underligt då den inte ens släppts. En dag efter release vet vi, dvs då iFixit skruvat isär... :) TWL6040 har samma specs på pappret som Wolfson dock, så förhoppningsvis blir det bra oavsett. Texas Instruments all the way kanske är bra?
     
  4. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ok!
    Låter bra att det inte är Yamaha iaf! Då blir det att vänta o se tills efter releasen!
    Utanför ämnet, men vet någon hur Samsung sköter garanti ärenden om produkten är köpt utanför EU??
    Tack för hjälpen!
     
  5. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Vore onekligen trevligt om det är bra kvalitet på chipet! Är beroende av ett bra ljud. De lösningar som finns med Iphone+externa dacar är ju superbra men vill bara inte ha en Iphone. Visst jag har bl a mp3-spelare Iriver E10 som håller hög klass men det är smidigare med färre prylar att hålla reda på. Det borde inte dröja länge innan det dyker upp en recension på ljudet.
     
  6. simonjoh

    simonjoh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    De nämner ljudet i artikeln från The Verge (tror det var den iaf). De säger att ljudkvalitén är god, men att den inbyggda högtalaren är lite dåligt med kräm i. Ni finner länk till recensionerna i tråden för recensioner.

     
    Last edited: 18 nov 2011
  7. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Man kan ju alltid hoppas, nu när de har lanserat sin egna musiktjänst google music :-)
     
  8. ngr

    ngr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu kände jag att det var dags att registrera sig här på Swedroid.

    Jag undrar hur musikvänligt detta ljudchip är? Jag har just nu en desire och tycker att ljudet är ruskigt mesigt. Utan att ha lyssnat, har någon en aning om hur bra detta ljudkort kan vara? Kan nexusen agera som daglig mp3-spelare? (Ja, jag har överseende med batteritiden.)
     
  9. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Rent datamässigt verkar DACen som sägs sitta i Galaxy Nexus vara riktigt bra,Däremot vet man ju ingenting om själva ljudkvaliteten förrän en/flera människa/or sätter i ett par högpresterande lurar och jämför, något en medlem på XDA gjort:

     
    ngr och bombay gillar detta.
  10. ngr

    ngr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack så mycket! Då borde jag nog kunna ersätta mp3-spelaren med den. Återigen, tack!
     
  11. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Låter ju riktigt bra! Har själv endast använt iAudio spelare innan jag köpte min desire (som har bedrövligt ljud). Men efter att ha helt gått över och använt desire som mp3-spelare så vande man sig tillslut, men när jag då och då kopplar in min gamla iAudio så märker man vad man går miste om.
     
  12. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Min Nexus S har ju samma DAC som iPod, Wolfson. Vad som är bäst med Nexus S är dock inte dess DAC, utan kernels med uppdaterade drivrutiner för ljudet med vilka man kan kontrollera hur det förs fram. Voodoo är väl det kändaste och det bästa. Genom Voodoo control app kan man styra hur ljudet beter sig på hårdvarunivå, om jag förstått det rätt. Det låter helt sjukt bra iaf.

    Med Voodoo + PowerAmp 2.0 får jag ut ruskigt bra ljud, trots att jag varierar mitt lyssnande mellan lugna Eddie Vedder till väldigt basintensiva Periphery. Nackdelen med att endast justera speciellt basen via PowerAmp är att den lätt slår igenom i basintensiva låtar, någonting Voodoo fungerar bättre till.

    Tyvärr finns inte någonting liknande Voodoo till Texas Instruments DACar än(?), någonting som gör att jag fortfarande överväger ett köp av Galaxy Nexus. Jag vill kunna justera ljudet precis som jag vill.
     
  13. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Min Galaxy Nexus beräknas anlända senare idag, jag kan återkomma med en snabb uppfattning senare om hur (förhoppningsvis) flac:ar låter i mina Sennheiser HD595-or. Det är ju hyfsat låg impedans (50 Ω) på dom, så det bör fungera tillräckligt väl för att få en uppfattning av ljudet iaf.
     
    otto gillar detta.
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Frågan är väl om ICS klarar uppspelning av FLAC natively så att säga. Man blir ju lätt bortskämd när det gäller sådant med CM. :)
     
  15. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Eh, vem kör original på en Nexus? :D Lär väl redan finnas ett par ASOPer med diverse "fixar"
     
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det håller jag absolut med om. :) Tänkte mest ifall det behövdes några fixar för att få libFLAC att kompilera som det ska till ICS. Det är ju inte en stagefright-codec utan en helt egen player i den nuvarande implementationen.
     
  17. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ge oss en uppfattning! 595 är ju bra jävla lurar :D Vi, eller jag iaf, är lite mer blygsamma :)

    Hittade denna: http://androidforums.com/samsung-ga...s-galaxy-nexus-sound-quality-vs-galaxy-s.html
    Mao kanske ingenting vi medel/avanceradesvenssons kanske märker av. Har man under Gundes lurar märker man säkert ingenting :) Älskar dock Voodoos bass boost, vilka inte förvränger alls. Hoppas att någonting liknande kommer till Galaxy Nexus!
     
    Last edited: 25 nov 2011
  18. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    jämförde nexus s och galaxy nexus nu med samma lurar och samma filer. galaxyns ljud var tydligare och mer väldefinerat, dessutom verkar förstärkaren i den vara starkare också. gillart!
     
    otto och bombay gillar detta.
  19. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Skulle vilja ha en jämförelse mellan Wolfson dac och det som sitter i nya Nexus. Vill ha den kvaliteten som man får hos Wolfson.
     
  20. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Verkar som det är Wolfson i Nexus s. Då menar du att det nya chipet i Galaxy Nexus är bättre än Wolfson! Eller har jag fel?