Ljudkvalité med SIP/VoIP på Defy+?

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av mikma, 23 okt 2011.

  1. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Är det någon som provat det inbyggda SIP-stödet eller annat VoIP-program på Defy+? Berätta då gärna om hur ljudkvalité upplevs både hos den som använder Defy+ och hos motparten.

    Jag har en Defy och jag har inte hittat något SIP-program som ger för mig acceptabel ljudkvalité. Det låter bra hos den som ringer med Defy, men motparten hör eko av sin egen röst.
     
  2. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Den inbygda har fungerat bra för mig.

    Sent from my Transformer using Tapatalk
     
  3. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    I vilka version av operativsystemet har den inbyggda VoIP-klienten fungerat bra på din Defy?
     
  4. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Samtliga CM7 som jag har kört det ifrån juni skulle jag säga.. Kör mot egen asterisk bör kanske tilläggas så jag har full kontroll på vilka codecs och liknande som används.
     
  5. roggan99

    roggan99 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inget ljud med Phonzo

    Jag har en Motorola Defy 1:a versionen Har kunnat använda SIP droid och PBXes.org, men ljudet dåligt ibland tyst i luren 10s. Helt opålitligt, fungerar att ringa till då och då. Men mao helt kasst.

    Jag har provat många alaternativ, bl.a. 3CX, CSipSimple WiFi och flera andra, populära appar. Samtliga har fungerat så långt att man kan ringa ut och man hör telefonen ringa nær det är på andrahållet. MEN det är inget ljud!!!

    Det går inte att höra den andra personen och den andra personen hör inte mig heller.
    För ett par dagar sedan la jag in CM7.1 och Android 2.3.7 och fick alltså SIP inbyggt i setup. Men resultatet är samma, Det finns inget ljud??!!

    Alltså Sipdroid fungerar och Nimbuzz fungerar också, men inget av de andra jag provat, varken med Android 2.1, 2.2 eller nu då 2.3. Jag har hela tiden använt Phonzo som operatör

    Edit: Jag provade Nimbuzz, ny version sen sist, och yes no sound! Samma som de andra.
    Någon som har lösningen? Jag kör via WiFi, Har inte kunnat prova 3G eller annat just nu.

    NAT?

    Why? Någon som har lösningen?
     
    Last edited: 5 nov 2011
  6. roggan99

    roggan99 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    henel321: Fråga, "Kör mot egen asterisk bör kanske tilläggas så jag har full kontroll på vilka codecs och liknande som används."

    Jaha? Din skrivning är en aning kryptiskt för en lekman... du kör alltså det inbyggda SIP protokollet i Android 2.3? De tidigare Android-versionerna hade inte detta eller hur?

    "full kontroll på vilka codecs och liknande som används." Vad är det som är "liknande" codecs? Och vilka kodecs använder du?

    Tacksam för tips, jag får alltså inte igång mitt SIP alls längre...
     
  7. roggan99

    roggan99 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick igång SiPdroid igen, det enda som tycks fungera?
     
  8. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag kör en egen VOIP-server baserad på asterisk på min server här hemma, alltså får jag fullständig kontroll på alla parametrar mot när man kör mot en operatör...

    Jag kör den inbyggda klienten som konfigureras via "Call Settings" och den fungerar utmärkt för min del som sagt.

    Det kanske är din router eller liknande hemma? Kanske du har glömt att konfigurera en SIP-proxy? Men då borde den andra parten höra dig dock... Att testa via 3G är ju en bra första test då.