Ljudkvalitet, musik via bra hörlurar...

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Swe, 15 apr 2010.

1. Swe

Swe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

En fråga till Liquid ägare:

Hur är ljudkvaliten på musik via 3.5 mm uttaget med bra lurar? Vad är bra och vad är dåligt? Helheten? Beskriv gärna ljudbilden eller jämför med referensobjekt. Har hört en del negativa saker om ljudkvaliten och tvekar därför inför att införskaffa en. Vill nu ha ärliga och inga skönmålade svar, tack på förhand!

2. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Kanske inte ens borde svara...

Ljudet är ok, varken mer eller mindre. Jag använder oftast trådlöst headset och hyggliga lurar. Tycker inte det är någon större skillnad jämfört med andra telefoner...

3. Nsanity

Nsanity Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Själv har jag haft

Magic
    Hero
    Massa SE O Nokia Telefoner

Hittills de bästa hörlurarna man får med , Ljudet är bra passar perfekt i öronen men hur '' ljudkortet '' är vet jag inte.
    Tycker du borde testa den i en butik ofta får man koppla in saker osv

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det du hört om ljudkvaliten är den EXTERNA högtalaren. Inte 3,5mm-utgången. En jäkla skillnad som folk inte verkar kunna se skillnad på.

Den EXTERNA högtalare suger riktigt apa faktiskt. Men jag kör ofta AUX i bilen och det funkar perfekt det!

5. Swe

Swe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Låter inte som om någon av er har upplevt de problem som jag läst om:

"Unfortunately the Acer Liquid audio out disappoints with quite uneven frequency response. In addition the handset is one of the quietest we have seen as far as the volume in the earpiece is concerned.
    The rest of the readings are pretty good so it's not all bad but with that kind of frequency response you shouldn't expect much. An error in the range of +- 1dB is nothing to worry about but when we are talking a deviation of 9 dB - you don't need any sophisticated equipment to hear that imperfection. Things are so bad that it might as well be a fault with our particular unit.

Källa: http://www.gsmarena.com/acer_liquid-review-445p5.php

Dessa gubbar verkar inte heller tycka att det låter bra: http://android.modaco.com/content/a...itiy-music-on-the-liquid-phones/#entry1191804

Svårt att veta, telefonen finns ju inte heller att provlyssna.

Last edited: 15 apr 2010
  6. calle_d

calle_d Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag tycker inte ljudet håller toppklass precis. Svårt att peka precis på vad det är som inte är bra. Dessutom hörs ett lätt bakgrundsbrus när det är tystare partier i låtar.

Mina gamla Sony Ericsson W-lurar var bättre.

7. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Som calle säger, det är inte toppklass. Det är något, men jag vet inte riktigt vad, som jag inte är helt nöjd med. Men den håller en högra ljudkvalité än min gamla nokia e51 vilket är trevligt.

Att det är ojämn styrka över frekvensbandet kan jag hålla med om, men att det skulle skilja så mycket som 9db tror jag inte. Inte på min iaf.

8. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Skulle vara intressant om det blir någon skillnad med en EQ. Jag vill ha mer bas och mindre diskant.

9. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag tror inte att en EQ kan rädda ljudet så värst mycket. Ljudkretsarna i Liquiden är nog för dåliga. Med det vore onekligen bra att ha en EQ. Vi hoppas på det i framtiden!

10. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det medföljande headsettet har fruktansvärt dåligt ljudkvalitet. Men kör man med ett par ok lurar för typ 400-500 kronor så är det i alla fall helt ok för en mobil tycker jag.
    Lite EQ hade inte skadat, då basen är i tunnaste laget, men annars duger det gott och väl om man inte är allt för kräsen.

11. androidalle

androidalle Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lurarna man fick med Liquiden var nog ett utav de sämsta jag någonsin lyssnat med, blev förvånad över hur dåligt ljudet var. Välidgt platt och tråkigt ljud, stack iväg och köpte ett par Creative lurar, enormt mycket bättre ljud.

Så ljudet ur 3.5mm uttaget är helt okej, medföljande headset duger.
    Astro Player är enda programet med Equalizer vad jag vet, hjälper en att ställa in ljudet lite mer efter ens egen ljudsmak.

12. qrist

qrist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Personligen tycker jag att det är skrämmande att ljudet verkar vara bara "okej"; då duger ju inte telefonen som mp3-spelare på långa vägar? Har sett att en del ROMar har detta:

"- Audio Hack *even more bass* (no more hissing, distortion, more bass, clear and crisp) by Xian"

Är det någon som har provat? Om det inte hade varit för ljudet hade jag mailat Expansys med ID-handlingar för länge sedan. :P

13. calle_d

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23+
    ROM:
    Stock
    Jag tyckte Audio hack blev för skrikigt för mina öron. Fööör mycket diskant och ännu mindre bas än vad det var innan. Men kanske hacket tillsammans med EQ:n i Astro Player hade varit en bra kombination. Ska testa!

14. qrist

qrist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Återkom gärna med resultat! Vart det nån skillnad med 2.1-romen?

15. 007Magnus

007Magnus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tror nog att det finns gränser för vad vi kan förvänta oss av ljudkvalitet då det i grunden är en grymt billig lur med tanke på resten av hårdvaran i den.
    Ljudutgången med den d/a-omvandlare som sitter där har dom naturligtvis gjort besparingar på för att få ned priset, så vi kan inte förvänta oss underverk.
    Har gjort jämförelser med ett par Senheiser HD600 lurar som jag har (som inte är lättdrivna och egentligen olämpliga volymmässigt till Liquiden). Jämförde med ett ESI Juli@-ljudkort på en av mina datorer som jag har som går in på en Focusrite stärkare/micpreamp.
    Det är stooor skillnad med samma lurar, vilket man naturligtivis inte ska bli förvånad över då ljudkort+stärkare/preamp tillsammans kostar klart mer än hela Liquidluren totalt.
    Dock så finns det både telefoner men också mp3-spelare som låter sämre än Liquiden. Och definitivt vissa integrerade ljudkort på PC;s!