Ljudproblem vid telefonsamtal

Diskussion i 'Google Pixel 4a' startad av Ann-Cathrine, 1 maj 2021.

  1. Ann-Cathrine

    Ann-Cathrine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag har nyligen köpt en Pixel 4a och upplever ljudproblem vid telefonsamtal.

    Det förekommer ett gnisslande/vinande högfrekvent ljud som framkommer särskilt när personerna jag pratar med uttalar bokstaven "s" i olika ord. Det blir då inte ett rent ljud utan hela tiden ett biljud. Det har också hänt att telefonen stängt ner själva samtalet även om detta inte sker ofta.

    Det jag redan gjort när det gäller att förbättra ljudet är:

    1. Stängt av NFC (enligt Google support)
    2. Ställt in telefonen på HD-kvalitet vid samtal
    3. Startat om telefonen
    4. Startat om telefonen i säkert läge
    5. Angett att telefonen kan använda både LTE samt Wifi beroende på vilken anslutning som har bäst täckning vid det aktuella samtalet.
    Jag har full täckning och problemen uppstår när även den andra personen ringer med god täckning i sitt mobilnät. Mitt SIM-kort är bara några månader gammalt och det bör därför heller inte bero på ett gammal SIM.

    Enligt Google Support så kan dessa ljudstörningar, som även uppkommit på t ex Pixel 3 samt 4a 5G med flera telefoner, bero antingen på mjukvara eller hårdvara vilket är svårt att utröna. Jag har dock inte ljudproblem i andra sammanhang utan kan lyssna på hög musik från t ex Spotify ut från högtalarna utan att det blir några ljudstörningar. Jag använder inte samtal via app utan ringer direkt via telefonens inbyggda samtalsfunktion. Jag har inte tappat telefonen eller utsatt den för fukt.

    Några tips om hur detta fel kan åtgärdas?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad