Ljudproblem

Diskussion i 'Xperia pro' startad av Xbaser, 25 feb 2012.

  1. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    En fråga om ljud och Xperia Pro. Har redan skrivit lite om det i annan tråd här men kan vara värt att ta det i en egen tråd.

    Har någon annan Pro-ägare reagerat på ett väldigt skränigt ljud i musikspelaren dvs UTAN öronpluggar?
    Skall skicka tillbaka min Pro nästa vecka och få en ny, men de skall packa upp den nya innan de skickar den och jämföra och visar det sig att det är samma på den kommer jag välja en annan produkt.
    Men tänkte att jag kanske kunde få lite förhandsinformation här först.

    Har någon här jämfört Xperia X10 mini eller mini pro alternativt Xperia X8 kontra Xperia Pro vid musikuppspelning direkt ur telefon utan öronpluggar?

    I min Pro gjorde Xloud oväsendet än värre eftersom det bara förstärkte diskant och övre mellanregister. Laddade ner equalizer men vid justering av basfrekvensen märktes absolut ingen skillnad i MAX/MIN -läge.
    Laddade ner annan EQ med exakt samma resultat och skränigheten bestod.

    Nu går man runt med X10Pron i fickan igen och lallar i takt utan att få skavsår i öronen.

    Någon som kan ge medhåll eller moghugg angående X-Pro:s ljudbild i förväg?

    Tack på förhand isåfall! / Xbaser

    EDIT// Även provat att göra återställning/uppdatering via PC Companion efter support av S-E utan effekt.
     
    Last edited: 25 feb 2012
  2. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har inte reflekterat på dåligt ljud. Spelar inte musik direkt ur högtalre. Men kör man i video klipp ifrån youtube så upplever jag inget störande.

    Sent from my MK16i using Tapatalk
     
  3. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, ja youtube-clip eller musikfiler spelar ingen roll. Allt låter som det vore hämtat från en mobiltelefon för 10 år sen m a o skränigt.
    Visst varierar det från olika modeller, men man förväntar sig inte denna försämring. Och visst borde man väl ändå höra ngn skillnad om man drar i bas-EQ?!

    Tack för ditt svar, Pata!
     
  4. steevoo

    steevoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Xbaser, jag drar till med en vild gissning om att du är en person som lägger ner rätt mycket pengar på dina ljudsystem i hemmet?:)
    Personligen har jag inget att klaga på ljudet, förutom att basen skulle kunna vara lite högre som i de tidigare walkman-lurarna.
     
  5. w4kk0

    w4kk0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Håller med steevoo, Antingen är du lite väl kräsen eller så måste din telefon vara trasig.
    Ljudet låter sämre på alla smartphones än på t.ex. min gamla Nokia 5500 Music edition (av förklarliga skäl) Men det är inte så dåligt att jag mår illa av att lyssna på det direkt :)
     
  6. Pata

    Pata Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    512
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Prova att installera Poweramp. En riktigt bra musik spelare med många inställningar.
    Sen vet jag inte om det har någon effekt på högtalren. Har för mig att jag läst att det bara är via hörlurar osv. Samma med ljud inställningar i SE:s egna spelare med. Men kör du med lurar kan du väl inte klaga på ljudet?

    Skaffa små högtalre och plugga in via anslutningen. Finns en massa sådana som är gjorda för det.

    Sent from my MK16i using Tapatalk
     
  7. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    steevoo, w4kko, pata

    Nej, där har ni faktiskt fel..hehe. För 15-20 år sedan la jag mkt peng på ljud men idag nöjer jag mig med 500-kronors 2+1 system till dator och en mobil-telefon som spelar upp hyffsat ljud. Allt annat Hifi-sound är undanpackat eller sålt för länge sedan och i bilen ids jag inte ens dra igång min gamla cd-spelare.

    För har man som nämnts i tidigare inlägg, en gammal Xperia X10 Mini/Mini Pro eller X8 så duger det lite varstans. På skithuset, vid frukostbordet, i bilen - U name it!

    Att då först fundera på en uppdaterad Mini Pro som tydligen ska ha liknande välljud men tveksam 3G-täckning och istället slå till på flaggskeppet inom Android tangentbordsmobiler och få ett ljud som är i klass med min gamla Nokia 2110i (okej, lite överdrivet men så känns det) då blir man skapligt missnöjd och som det står i konsumentköplagen (om jag minns rätt) om produkten särskiljer sig kraftigt mot vad kunden förväntar sig kan man häva köpet.

    Och ja, Xperia som Xperia men inte ljud som ljud. Och som det ser ut får jag fritt byte till annan produkt om nästa exemplar uppvisar samma nedgradering mot vad man är van med. Tur var väl det.
    Jag har inte testat någon Walkman i hela mitt liv, det ska påtalas men av alla andra mobiler jag haft så är just ovan nämnda smartphones oöverträffade i välljud och låter som en riktig liten inomhushögtalare om man beaktar hur små dessa trots allt är.
    Iphone funkar men når inte dit. Och min Pro är bara plågsam.

    Öronpluggar är säkert bra men inget alternativ för mig då de dels är i vägen och jag måste höra annat samtidigt. Har väl typ 50 par liggandes i obrutna förpackningar.

    Men är det då ingen som jämfört de lurar jag nämnt här, som vet vad jag pratar om?
    Måste säga att jag är lite förvånad att folk verkar lite konfunderade över att man lyssnar musik utan pluggar på sin Smartphone.
    Jag fick samma reaktion på mitt arbete först, men efter att de fått höra skillnaderna på två medhavda telefoner (X10MiniPro vs Pro) så var skepsisen borta.
    Man måste inte ha pluggar, man måste inte ha walkman.

    Nåväl, jag hoppas de två SE-supports jag varit i kontakt med har rätt. De lyssnade på ljuden via min hemtelefon och om det inte hjälpte att uppdatera dem så var det nog något som var fel, för ngn skillnad i EQ för basinställning skall normalt skönjas.

    Men brudens Neo är det nog inte fel på, den är bara sämre om än inte plågsam.

    Anyway, tack för er respons och för tipset pata. Har dock redan packat ner telefonen så fint jag bara kan och vill inte göra om det igen. ;)
     
  8. Xbaser

    Xbaser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jakten på det försvunna ljudet har gått vidare och efter att ha inhandlat och testat ur-Xperian X10 och Mini Pro kan det bara konstateras att de simpla modellerna X8 och X10Mini/MiniPro är outstanding inom detta enda område.

    Xperia X10 var riktigt dålig men sammantaget bättre än Pro så till vida att man inte fick tinnitus av diskanthysteri.
    Förväntningarna på Mini Pro:n var höga eftersom flera sagt att den har bra ljud ut utan pluggar. Det sa även säljaren. Och visst var den okej, till och med rätt bra faktiskt. Ungefär som en Iphone.

    MEN...dess tillkortakommande blir ändå extremt påtagligt vid en så enkel jämförelse som att spela samma låt synkroniserat medels en MiniPro i ena näven och en X8/X10MiniPro i andra näven.
    Det blir helt löjligt stora skillnader till de senare nämnda (äldre) modellernas fördel. Utan att överdriva ett fän som att jämföra en Trabant med en Porsche i prestanda.
    Sanslöst med tanke på att alla övriga funktioner är underlägsna "Porschen".
    Min sambo råkade höra testet och kommenterade det med att den ena låter som en hel stereo och den andra (MiniPro) låter som en mobiltelefon. ;)

    Varför kan man inte få alla goda egenskaper i ett och samma paket?? :cry:

    Efter ytterligare några nallar i min ägo kan jag nu bara hoppas att det verkligen är fel på min Pro som jag så gärna vill behålla.
    Men Xperia X10 gav vid hand att chansen att det verkligen är ett fel på min Pro blev mindre om jag ska dra någon form av slutsats.
    Ju mindre Xperia desto bättre ljud ut är ännu en gång konstaterat och ju större och mer sofistikerad (i jämförelse med sitt eget årgångutbud som referens), desto burkigare och/eller skränigare.

    Okej, var bara tvungen att skriva av mig. Och ja, det är ju alltid kul att jämföra grejor. Alltifrån bilar till Xperior.. :)