Locale jävlas med Hjälten!

Discussion in 'Frågor och support' started by Palmér, Mar 2, 2010.

1. Palmér

Palmér Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Abbonemang: Telenor Fri surf TURBO

För nån månad sen så la mitt 3G av helt och hållet. Kom inte in på nätet över huvudtaget!
    När man sökte efter nät fick man upp flera olika alternativ varav 2st var "Telenor SE" som jag kom in på, och "sweden 3g" som jag enligt Telenor skulle gå in på.

Innan detta hade jag bara fått upp ETT alternativ vilket var "Telenor SE"

När jag skulle koppla upp mej mot "Sweden 3g" så fick jag till svars: "Ditt simkort tillåter inte anslutning till detta nätverk"
    Var då inne hos telenor då jag fick ett sprojlans sim men det funkade fortfarande inte.

Lämnade då in Mobilen på "service". När jag fick tillbaka den hade dom bara gjort en total återställning. Men det funkade!

Nu en månad senare så installerade jag precis Locale! Laddade ner pluginet "powersaver" till Locale som gör att jag kan stänga av de funktioner som mest tar ström tex: gps, 3G osv..

När jag sedan gick in i Locale och la till denna plugin till en av mina situationer så stod det under denna nåt i stil med:

"OBS! Glöm ej att aktivera mobildata innan installation"

Tänkte mej inte för och installerade. Nu 2-3timmar senare så har mobilen legat i viloläge. När jag sedan drar igång den igen så ser jag att den har tappat 3g anslutning. Går då in och söker efter nätverk och får upp dom alternativ som jag hade innan service!
    Jag kommer bara in på "Telenor SE" som nu inte tillåter 3G!

Först nu tänkte jag efter vad som kan ha orsakat detta. Förra gången det dog hade jag precis installerat Locale + powersaver plugin! Samma som denna gång!?

Snälla hjälp mig, blir gaaaaalen!

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill du ansluta till Sweden3g så får du skaffa ett Telia eller Tele2abonemang. Telenors 3Gnät heter nått annat

3. Palmér

Palmér Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Innan problemet uppstod fick jag upp ett nät: Telenor SE
    Nu får jag upp typ 5olika. Enda jag kommer in på är Telenor SE och där funkar inte 3g!

4. Skywriter

MINA ENHETER

Kolla så att du inte har "endast 2g" ikryssat

5. Palmér

Palmér Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nope det har jag ej.

6. Skywriter

MINA ENHETER

Låt Hjälten välja nät själv och sen bör du kolla så att APN-inställningarna inte har ändrats.
    Glömde också den självklara frågan, du har väl mobildata aktiverat?

7. Palmér

Palmér Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Mobildata aktiverat. APN inställningar har jag nu ändrat till dom inställningar som finns i den klistrade tråden för APN:er. Ingen förändring...

8. osmium

osmium Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också provat Powersave till Locale och det fungerade för mig. Det jag märkte var att lät jag Locale avaktivera mobildata så var inte det samma sak som när jag avaktiverade det med HTCs inställningswidget. Statusen på HTCs widget påverkades inte av Locale men mobildata fungerade inte.
    Ställ in Locale så att den "defaultar" till mobildata=på eller lägg till en situation i locale som aktiverar mobildata.
    Själv använder jag inte Powersave längre. Kunde inte komma på något bra sätt att använda det på och GPS featuren fungerade inte för mig ändå.

9. Palmér

Palmér Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

WiFi funkar precis som det ska men 3G går verkligen inte igång! Kollade lite mer noggrant i Locale och på "powersaver" , när man väljer att stänga av mobildata i Locale så står det under "glöm inte att aktivera mobildata innan du avinstallerar powersaver" Jag har nu installerat Locale igen och aktiverat mobildata. Både i HTC inställningarna och i Locale. Dock ingen förändring! Kan tillägga att jag, innan problemet uppstod, valde att avaktivera mobildata under natten!

Edit: Locale hade fuckat apn inställningarna. Lade då in dom inställningar som finns i den klistrade tråden, funkade dock inte.
    Nu så valde jag bara "återställ standard apn-inställningar" och vips så drog det igång! Så nu funkar 3G igen!
    Tack för allt ändå :)

Last edited: Mar 3, 2010