Locket till USB-porten är irriterande

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av tanion, 27 sept 2010.

1. tanion

tanion Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Är det bara jag som stör mig på det lilla locket som sitter över USB porten? Med tanke på hur ofta man laddar telefonen, ansluter till dator eller till laddare i bilen för navigering osv. Jag tycker även att det är lite knepigt att ansluta sladden i mörker när man väl fått upp luckan.
    Någon som vet om det finns en lucka med ett förborrat hål som man kan sticka in USB-sladden direkt?

2. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Damm i porten är ännu mer störande ;)

3. Ziboez

Ziboez Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

det är snuggt :D

4. kanske

kanske Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Dra bort det då :)

5. janne.k

janne.k Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har dragit bort min, orka inte allt pillande.

6. kirkx10

kirkx10 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 228
    Telefon:
    Motorola G100

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag tycker inte det är så farligt jobbigt. Dessutom är det ju snyggare med lucka än att ha en öppen kontakt.

7. tanion

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jovisst är det snyggare men om lite jobbigt att fippla med den så fort man ska plugga in sladden. Jag funderar på att borra ett rektangulärt hål i den så att man kan stoppa in sladden direkt men det är lite omständligt att göra det. Personligen har jag inga som helst problem att det kommer ner skit i hålet, damm/ludd kan man ju bara blåsa bort.

8. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag stör mig mest på att kontakten sitter så urbota dumt till. Där kunde man väl titta på konkurrenterna? Törs man säga iphone? En kontakt i botten på telefonen så man skulle kunna bygge enkla dockningsbara tillbehör. Där har S-E inte tänkt oroande mycket. Den enda trösten för S-E är att det finns fler Andoidlurar med den den bristen. Det gör väl inte användarna lyckligare. Tänk att kunna sätta luren i en docka och kunna spela upp musik eller att kunna docka till datorn med ett enkelt handgrepp och hantera filer på minneskortet.

9. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

eller Legend! Desire har väl sin kontakt i botten också va?
    Hade vart smidigare med dockstation också om den satt i botten, köpte visserligen en 3:e parts docka på ebay till min x10:, men det ser ju inte lika stilrent ut med en sladd på ovansidan som det måste va nu.

10. Matthewb

Matthewb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det hade varit skönare med en kontakt i botten på telefonen. Det är min 3:e laddare just nu pga att man ska svara i telefon när det ringer så är sladden för kort och då viker sönder den lilla hanen på sladden :/

11. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

:D :D :D Det här var fan det roligaste jag läst på länge, jag kunde bara inte sluta skratta. Har du läst en bok som heter Kejsarens nya kläder?

En lucka med ett hål i....sjukt kul... :D :D :D

Sorry att jag inte tillförde något

12. tanion

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hehe, tänkte inte på det när jag skrev.... :)

13. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Nja, där har du nog fel. Minin har den på undersidan och min-PROn på sidan. Det är nog inte slumpen som avgör valet av placering utan formfaktorn och hur layouten på kretskortet ser ut med avseende på formfaktorn som avgör.

14. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Det är nog ingen som tycker att luckan är idealisk?! Hårdplast och ska laddas varje dag = mycket pill. Visst kan man ta bort den, men som tidigare inlägg. Skräp är inte heller kul och få i usbporten. Något för SE ingenjörerna att slipa på.

Minin har iallafall luckan gjord i gummi (lättare att greppa) och jag laddar den var 3:e - 4:e dag vilket inte stör mig.

15. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

God design börjar innan kretskortet. Olika placering av kontakterna på de olika lurarna i Xperia-serien tyder väl inte på att de tänkt särskilt mycket. Det är ju precis tvärt om. De har inte ens tänkt tanken att man skall kunna göra annat än ladda och uppdatera med usb-porten. Trots att Sony är inblandade i projektet så har man byggt något som det inte går att bygga snygga lätthanterliga stereodockor/multimediadockor till eller vad man nu vill ha. Titta på Iphone och Ipod så tror jag att du förstår hur det borde ha gjorts. Det finns ingen annan beteckning på designteamets arbete än ren och skär dumhet.

16. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Minin har iallafall luckan gjord i gummi (lättare att greppa) och jag laddar den var 3:e - 4:e dag vilket inte stör mig.[/QUOTE]

3:e till 4:e dag...vafan...använder du den som prydnadssak eller vaddå?;)

17. tanion

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu är problemet löst. Locket har nu blivit uppborrat så att man kan sticka in sladden direkt.

18. jaja

jaja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Intressant, visa gärna en bild på hur resultatet blev. Ifall det blev allt för fult kanske det kan vara värt att ta tag i det.

19. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja, otroligt spännande att se. Det blev alltså en lucka med ett hål i...kan det skydda bättre än att ta bort hela locket? eller frågan kanske ska lyda, hur fan lyckas man göra ett hål så stort att usb-sladden går ner men ändå så litet att en märkbar del av locket finns kvar?

En bild säger mer än 1000 ord.

20. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

3:e till 4:e dag...vafan...använder du den som prydnadssak eller vaddå?;)[/QUOTE]

Hehe, nädå.

Jag använder den dagligen i arbete och privat, för såväl telefoni (ca 10-20 samtal per dag), kamera och wifi. Musik lyssnar jag då och då på via externa högtalaren (i tvättstugan och vid disken :neutral: ). Jag kör inget 3g och sms:ar sällan...

Jag är själv förvånad över hur jäk*a bra batteriet håller. 3 dagar håller batteriet för mig lätt, 4 om jag snålar liiite.