Lönar det sig att köpa telefon med abonnemang på avbetalning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 23 mar 2019.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Dagens mobiler har ju som bekant blivit väldigt dyra, så dyra att det blir väldigt svårt att köpa dom kontant, priserna är anpassade till det faktum att folk månadsbetalar och sprider ut kostanden. Jag själv är lite emot hela koncpetet gillar inte att bli inlåst sedan är jag också skeptisk till om det verkligen lönar sig än att köpa från billigaste butiken på prisjakt ?

    Att räkna ut om man tjänar på det är kanske inte helt enkelt men någon här inne har säkert gjort det.
    Det är ju diverse dolda avgifter, så som faktura avgift och administrations avgift osv som bygger på efter 24 månader.

    Vad man bör räkna med är om man får något rabatt på själva abonnemanget det borde tas med också i kalkylen.
    Man bör tjäna rätt mkt på det för att det ska vara värt att att låsa in sig i 2 år.
    Det hela blir ju också mer komplext att vissa erbjuder att byta telefon efter 1 år.

    En fördel att köpa telefonen kontant är ju att man kan köra en lågpris operatör som typ vimla man tjänar ju rätt mkt pengar den vägen också anser jag (då man kan höja och sänka surfmängd varje månad och leva på surfpotten)
     
    Kristy gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det hela beror också rätt mycket på hur mycket du använder mobilen och hur dyrt abonnemang du vill ha/behöver? Är du nöjd med en lågprisoperatör eller vill du ha en riktig kundtjänst att vända dig till?

    För den som inte ringer speciellt mycket och heller inte behöver stora surfmängder (oftast kör via wifi) så blir det billigare att köpa mobilen kontant och använda en lågprisoperatör.

    Men behöver du använda mobilen mycket, gör av med stora mängder mobilsurf och är beroende av snabb support vid ev. problem så kan det vara en bättre affär att välja abonnemang + mobil i ett paket och binda sig i två år.
     
    Buzz gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror väl på. Tele2 har t.ex. just nu en kampanj på P20 och P20 Pro, där den första går loss för 99:-/mån i 24 månader och den senare för 170:-/mån, vilket blir en totalsumma på under 2400:- och ca 4000:- för Pro versionen något som får anses vara bra idag. Hos Tele2 är dock avbetalning på telefon separerad från abonnemang, så man kan ändå byta abonnemang under dessa 24 månader, man kan också närsomhelst betala av telefonen helt om man så vill
     
    Kristy gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har du räknat med dolda avgifter ? Faktura och administrations avgift?? På 24 månader kan de bli en betydelsefull summa
     
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 366
    Mottagna gillanden:
    2 811
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Min Galaxy S10+ tog jag på räntefri avbetalning via Telia Finance, utan bindningstid på abonnemanget.

    Hade jag valt bindningstid på mitt mobilabonnemang så hade mobilen sjunkit lite i pris, men jag vill vara obunden då jag väntar på bättte abonnemang från Telia.

    www.teliafinance.com
     
    Last edited: 23 mar 2019
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inga avgifter, totala minsta summa är 2376 kr
    image.png
    Och då jag redan är kund, och har abonnemanget på autogiro så tillkommer inga avgifter
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    850
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Precis som @jnsson@jnsson har gjort så har jag lyckats få loss telefoner via Tele2 till vrakpris och kan därför intyga att det fungerar och är lönsamt.

    Däremot är 99% av fallen när man binder sig inte en bra affär, snarare tvärtom.
     
    6150, Kristy, bernard och 3 andra gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Exakt om det är en bra affär eller inte varierar lite på vad man behöver för något. Om vi kollar på Galaxy S10 som två exempel. Jag kommer att visa totalpriserna under 24 månader med abonnemang. Både jämföra om man köper telefonen kontant på Media Markt enligt och till det har ett billigt abonnemang hos Hallon. Jag kommer också att jämföra det med om man köper telefonen med abonnemang hos 3 respektive Telenor - där 3 har bindningstid och Telenor inte har det.

    Andra avgifter så som fakturaavgift räknar jag inte med, då det går att komma undan om man väljer e-faktura.

    Samsung Galaxy S10

    Abonnemang med runt 10GB surf

    Kontantpris: 416,625 = 9999kr
    Hallon 8GB: 149kr/månad
    Totalpris under 24 månader: 13 575kr

    Tre 10GB: 15096kr (telefonen betalar du 6720kr för)
    Telenor 8GB: 16296kr (telefonen betalar du 9840kr för)

    Kollar man istället på abonnemang med 100GB eller obegränsat ser det ut såhär:
    Hallon 100GB: 18375kr
    Tre obegr: 18696kr (du betalar 3420kr för telefonen)
    Telenor obegr: 23 496kr du betalar 9840kr för telefonen)

    Så det beror lite på vilket abonnemang man väljer. För ca 300kr mer så kan man få obegränsad surf istället för 100GB, om det behovet finns. Man får se över valen varje gång. Ofta blir det billigare att köpa telefonen så billigt som möjligt och ett så billigt abonnemang som möjligt. Men om man har en av de större operatörerna och inte vill ha en lågprisoperatör kan det bli billigare att köpa telefonen från dem. :)
     
    Kristy, svenix, Kent och 1 annan gillar detta.
  9. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Beror på ibland kan de löna sig ibland inte. Beror väl på erbjudandet. Köpte en iPhone xs Max 64gig när den släpptes. Tre hade en kampanj så man fick telefonen och ett AirPods för 749kr/mån och obegränsad surf. Totalpriset blev alltså 17976 kr. En iPhone xs Max 64 gig och airpods går ju på typ 14500. Så man kan ju säga att abonnemanget kostar144kr/mån och då har jag fri surf/samtal/sms.
    Om de är lönsamt är ju upp till var och en tycka men jag är nöjd iaf
     
  10. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Comviqs kampanjer med månadens mobil är ju extremt bra. Just nu Mate 20 pro och abonnemang med 10 GB surf för 395 i 24 månader. Det ger en totalkostnad på 9480:-
     
    Last edited: 23 mar 2019
  11. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Undviker bundet med avbetalning även om det är lite billigare om man väljer rätt erbjudande. De få gånger jag gjort det har jag alltid ångrat mig av olika anledningar, tex att det kommer ett nytt billigare abonnemang, eller att jag ville/behövde ny telefon.

    Glömmer aldrig min Sony som sprack av sig själv och jag inte fick lagad på garantin. Hade väl 18 månader kvar att betala på det abonnemanget när jag blev tvungen att kontantlösa en ny telefon. Var sådär kul att betala hundralappar i månaden för något som jag la i byrålådan.
     
    Kristy, eastbound och katho gillar detta.
  12. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 735
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Vill man ha en ny high end lur kan det absolut vara en bra deal, men det är väl som alltid upp till var och en vad man värdesätter. Personligen köper jag hellre begagnat och har ett Vimlaabbonemang som kostar mig 70 kr i månaden. Här på Swedroid kan man alltid fynda fina telefoner till småpengar om man nöjer sig med en telefon som är nåt halvår gammal.
     
    bernard, galaxy81, doolar och 4 andra gillar detta.
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    För mig personligen är det för begränsat utbud av telefoner. Väldig få telefoner av de jag har har funnits att köpa hos operatör Samsung Note 1 och LG g2 är kanske undantaget.

    Men Telenor change konceptet känns ju lite mer tilltalande då man gärna vil byta telefon en gång om året. 2 år i telefon världen är en lång tid inte så kul att dras med en telefon i 1 år extra.

    Sedan köper jag gärna begagnat så man slipper betala lika mkt för värdeminskningen.

    Sedan kan jag tyckas det känns skönt att betala telefonen direkt så slipper så har man det avklarat men jag skulle ju iofs inte köpa en telefon för 10 lök då ska det verkligen vara en super mobil och någon sådan har jag aldrig sett ännu iallafall.

    Är super nöjd med min Huawei Mate x som jag köpte här på forumet för runt 6000.

    Holöas operatörens tar in lite mer märken och mobiler utbudet är riktigt tråkigt.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gällande Telenor Change så är det en deal som är sådär. Till att börja med betalar man ganska mycket för sin telefon och abonnemang om man skaffar Telenor sedan de tog bort bindningstiden. Det är inte mycket rabatt på telefonen längre, om ens någon.

    Om du byter efter ett år, stryks ju den delbetalningen du har på telefonen du lämnar in. Men du får ju en ny på två år på din nya. Så du betalar för en halv mobiltelefon som du inte får behålla. Säg att du sedan skulle vilja byta från Telenor efter ytterligare ett år (två år totalt), då har du fortfarande ett år kvar att betala på din telefon som du bytte till. Visserligen får du behålla den, men ändå.

    Oftast köper jag mina telefoner kontant, men vid iPhone XS-släppet hade 3 ju en riktigt bra deal. Obegränsad surf, iPhone XS 256GB för 749kr/månad. Totalt 17 976kr. Telefonen i sig hade ett kontantpris på 14695kr. För ca 3300kr extra under två år, har jag ett abonnemang också. Ser man till detta erbjudande var detta den billigaste lösningen.

    Samma sak med kampanjen 3 hade vid S10-förbokningen.

    Så håller man koll på sånt kan man faktiskt göra riktigt bra dealer. Samma sak med andra operatörers månadens mobil och andra kampanjer. :)
     
    jnsson, Ivan, Oceanic och 1 annan gillar detta.
  15. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Passar man på när operatörerna kör sina kampanjer finns det absolut pengar att spara. Förra sommaren plockade jag ut en Xperia L1 från tre tillsammans med ett abonnemang som ger 10gb surf, detta för en mindre månadskostnad än vad det hade kostat hos Hallon/Vimla/Halebop. Dessutom sålde jag vidare Xperian utan att öppna förpackningen och köpte en annan telefon som jag hellre ville ha.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag köpte min IPhone XS kontant för 11500 kr på kampanj. Jag kör Telia 6GB obundet för 199 kr/mån (har rabatt tack vare fast bredband hos dem)

    Totalt blir det 11500+4800 = 16300 kr

    Med samma abbonemang kostar mobilen:
    709x24 = 17016 kr

    Skillnaden blir ju mest att man slipper ligga ute med pengarna mot bindningstid.

    Å andra sidan kan jag tycka att man ska hålla sig borta från mobiler för 10000 kr om man inte klarar av att betala dem kontant. Men det är en annan diskussion :P
     
    doolar gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja de kan ha rätt aggressiva kampanjer. Men för mig personligen har de för litet sortiment....men ja Samsung kanske släpper nån note i framtiden som man inte kan motstå annars vettifan..