LÖST! AndroidAuto strul S21

Diskussion i 'Galaxy S21' startad av Olof_M, 17 sept 2021.

  1. Olof_M

    Olof_M Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej! Jag har nu tyvärr efter ett antal försök av Samsung att rätta till problemet förstått att Android Auto via tråd till bilens display aldrig kommer funka. Fasiken, jag som var så nöjd med luren i övrigt :-(

    Strul.png
     
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 121
    Mottagna gillanden:
    1 057
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Lite osäker på vad exakt ditt problem är, den inklistrade konversationen ger inte mycket svar på det heller annat än att du inte får det att fungera.

    Beskriv gärna problemet bättre och även vilken bil det gäller.

    Om det inte fungerar ser jag tre potentiella felkällor.
    1. Telefonen
    2. Bilens mjukvara
    3. Kabeln du ansluter med.
     
  3. botaniska6

    botaniska6 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2013
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Du måste ha orginalkabeln. Funkar för mig. Dock så laggar mobilen som fan när du har den inkopplad
     
  4. Olof_M

    Olof_M Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Ok. Jag ska försöka förtydliga.

    Jag har provat telefoner (Samsung Galaxy A40, Huawei P20) med Android Auto som direkt hoppar upp på bilens display när man sätter i USB-sladden i dem. Så köpte jag äntligen en ny lur, det skulle vara en bättre modell sa man, Samsung Galaxy S21. Men, det händer ingenting.

    Bilen är densamma en VW Passat GTE, sladden är densamma. Galaxy A40 fungerar fortsatt klockrent. Varje gång hoppar den igång. S21 känner inte ens av att bilen är inkopplad. Blåtand funkar fint.
    Endast telefonen skiljer, så jag troooor nog det är i telefonen felet sitter, ja. Och då inte kanske i första hand i luren utan i mjukvaran och hur den samverkar med lurens hårdvara. Så, fick jag till slut beskedet från Samsung att det ÄR kompatibilitetsproblem. Det är jättekonstigt för efter en fabriksåterställning fungerade det till telefonen gjorde en uppgradering av något... Så det var inte ett problem, men efter uppdatering blev det?

    Kan nämna att originalkabeln har 2x USB-C och bilen har USB-A och man avråder från förlängningskablar eller adaptrar OCH det funkar trådlöst och Android Auto hoppar igång i polarens bil på ett kick...

    Då tänkte jag att kanske har någon ett "hack" man kan göra för att få det att fungera? Hoppas någon kan!
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har du öppnat AA på Samsungen någon gång? För den behöver en del behörigheter som man ger den första gången man startar AA
     
  6. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 121
    Mottagna gillanden:
    1 057
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Ok nu är jag med och håller med att det låter som telefonen i detta fallet, någon exakt lösning på problemet vet jag inte men det finns ett antal saker du kan prova.

    Börja med att gå in i inställningar > appar > android auto, kolla där så att appen har alla behörigheter som @jnsson@jnsson sa, låt den få alla som finns.
    Gå längre ner (på första sidan) och se så den har behörighet att ändra systeminställningar.
    Du kan även klicka på "lagring" och välja "töm cashe", efter detta så prova igen.

    Funkar det inte så prova även "rensa data" som fanns inne under lagring, detta skal återställa appen helt och inställningar du gjort kan behöva göras om när du ansluter den första gången.

    Funkar det fortfarande inte så starta telefonen i recovery mode och välj där att rensa cache partitionen, skall även finnas ett alternativ för att reparera appar som du kan göra.

    Andra förslag än dessa har jag inte, hoppas något av det hjälper.
     
  7. Olof_M

    Olof_M Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Uppdatering: Har kommit dit hän att jag får bilen att ge signal att starta AA på telefonen. Bilens display meddelar att jag förväntas göra något på telefonen. När jag på telefonens display trycker på "nästa" [blå ruta nere till höger på första installationsskärmen(?) till AA], kraschar AA och bilen kungör "Det gick inte att ansluta..." samtidigt som telefonen backar ur AA och visar huvudfönstret.

    Tack json och cjb! Behörigheter finns för allt sedan tidigare då jag tänkte likartat. Ska testa om det räcker att tömma cache och lagring samt sedan i recovery mode testa cjb-s övriga tips. Jag menar, den kickade ju igång direkt efter fabriksåterställningen tidigare i somras.

    PS Jag kanske ska säga att jag gjort några ändringar i Utvecklingsmenyn. Hittar dock inte hur jag återställer den till ursprungsinställningar men hoppas jag gjort det... Kan man se hur reglagen ska stå någonstans? Ds
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 121
    Mottagna gillanden:
    1 057
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Orörd Utvecklarmeny, du får scrolla för den blev lång ;)

    1.
    View: https://imgur.com/a/0G35Vz6

    2.
    View: https://imgur.com/sDJL18o
     
    1newbie och Olof_M gillar detta.
  9. Olof_M

    Olof_M Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Cache is King! Eller hur man nu säger ;-) Efter att ha tömt både cache- och lagringsminne i appen kunde jag komma vidare med "Nästa" och starta AA från scratch. Nu hoppade den igång. Ska testa vid fler turer, men en gång är en gång! :-D

    Stort tack.
     
    1newbie och eastbound gillar detta.